13 manieren om als zzp'er meer aandacht te trekken

Met ongeveer een miljoen zelfstandigen in Nederland, en nog eens duizenden kleine bedrijven is de concurrentie enorm. Hoe val je op tussen bijvoorbeeld alle andere schrijvers, ontwerpers, fotografen, coaches, docenten en biologisch verantwoord kokende foodies? Hoe fiets je in beeld bij genoeg klanten en opdrachtgevers, ook in economisch mindere tijden, als je samen met je collega’s vist in een halfvolle vijver?

Trek de aandacht ...

1. Verbeter je sociale media-profiel

Haal je al alles uit je profiel wat je eruit kunt halen? Neem bijvoorbeeld LinkedIn. Met ruim 5,3 miljoen leden uit Nederland een van de grootste netwerksites. Daar kun je bijvoorbeeld dagelijks via een statusupdate laten weten wat je aan het doen bent, aan welke klus je werkt. Dat kan meer nog dan je cv de interesse wekken van een klant, simpelweg omdat je het NU aan het doen bent. Wat je tien jaar of tien maanden geleden voor spannends deed, trekt niet de aandacht op zo’n profielensite. Wat je NU bezighoudt, is wat ook je klant bezighoudt. (Als dan uit je cv blijkt dat je in dat type klus al vele jaren ervaring hebt, is dat mooi meegenomen). Heb je geen werk? Schrijf dan bijvoorbeeld welk interessant artikel of blog je leest op jouw vakgebied. Laat zien dat je actief bent!

2. Begin een blog

Niet over je kat of je partner, tenzij je werk als dierenarts of relatiecoach ambieert. Schrijf over wat je tegenkomt of belangrijk vindt in je werk. Je hoeft geen geniale Terry Pratchett te zijn (is toevallig een van mijn favoriete schrijvers, denk aan de jouwe). Probeer je in te leven in je lezers: waar hebben zij wat aan? Voor welk soort blogs zouden ze graag nog eens terugkomen op je blog, om nog meer van jouw hand te lezen? Da’s dus niet voor je blogs over je prachtige workshops en je bedrijfspandverhuizing en je deals met nieuwe klanten hè. Geef je lezers iets dat de moeite van het onthouden of herlezen waard is.

3. Verzamel abonnees voor je nieuwsbrief

Hoe?

  • Zie tip 1: zet op LinkedIn dat je bezig bent met je nieuwsbrief, zodat mensen weten dat er één is.
  • Zie tip 2: geef onder aan ieder blog de mogelijkheid aan lezers lid te worden van je nieuwsbrief. Twitter erover.
  • En benut vooral ook alle offline mogelijkheden die je hebt! Jaja, internetafficiados vinden dat zó 1998, maar alles uit het verleden komt altijd weer in de mode, zelfs de crisis is weer in ;-) Dus: flyer bij de bibliotheek, noem je nieuwsbrief in je lezing, zet ‘meld je aan voor mijn nieuwsbrief op dit@dat.nl’ achter op je visitekaartje, je vrachtwagen of je bowlingshirt, en vertel erover op feestjes en verjaardagen. (Ik heb ook wel eens overwogen, alle spammers enthousiast terug te mailen met: ‘Ik heb ook een nieuwsbrief!’ maar dat leek me bij nader inzien niet zo’n goed idee.)

By the way, je mag geen nieuwsbrieven mailen, als je vooraf geen toestemming hebt gekregen van de ontvanger. 


4. Richt je op een kleinere doelgroep

Hoe meer mensen je wilt bereiken, hoe meer geld, tijd en energie het je kost deze mensen te wijzen op je werk. Opvallen bij 400 mensen lukt een stuk sneller dan opvallen bij 40.000 mensen. 

5. Klim op een podium

Bel de bibliotheek, de beurs of de borrel met een idee voor een presentatie. Eng? Ik heb op z’n site gelezen dat de toch aardig bekende spreker Martijn Aslander flauwviel, de eerste keer dat hij een lezing hield, en die is nu echt niet meer van een podium weg te denken (en hij valt ook niet meer flauw). Als Martijn het kan, kan jij het vast ook. 

6. Gebruik de ‘lees meer’-link op een effectievere manier

Zoekmachines gaan er vanuit dat de woorden waar een link omheen staat iets zeggen over de inhoud die je aantreft als je op de link hebt geklikt. Bij de indexering van de inhoud van een pagina spelen alle gelinkte woorden mee. Je kunt een pagina dus weer net een beetje beter optimaliseren voor zoekmachines door alleen inhoudelijk belangrijke woorden te gebruiken voor een link. Dan kunnen mensen jou en je bedrijf/je werk beter vinden.

7. Kies een naam voor je producten of diensten die direct een voordeel oproept of prijsgeeft over je dienst of product. 

8. Laat mensen voor nop of tegen kostprijs proeven aan je product of dienst

Proeven hè. Dus geef niet een complete workshop weg bijvoorbeeld. Ben je masseur? Geef een paar stoelmassages weg tijdens allerhande bedrijfspresentatiedagen. Tekstschrijver of journalist? Dan word je waarschijnlijk al regelmatig benaderd voor vrijwilligersklussen. Dan staat - als je geluk hebt - leuk ergens je naam in het colofon, maar echt veel klanten en opdrachtgevers leer je – leren JOU! - zo niet kennen. En als je pech hebt, begrijpen de mensen die je vroegen niks van je vak en houd je een naar gevoel over aan al het werk dat je verzet hebt. Spreek daarom goed af waar het proeven begint en eindigt. 

9. Organiseer een evenement

Dat hoeft niet groot te zijn. Je kunt vier mensen met wie je graag eens samen wilt werken, bellen voor een lunch. Dat kan al genoeg voor je doen. Of je mobiliseert de halve stad aan bedrijven & instanties en organiseert een dag vol festiviteiten voor je doelgroep, met workshops, lezingen en marktkraampjes. 

10. Neem ALTIJD de telefoon aan alsof je zo blij als een kind bent

Een bouwvakker boort nu al uren dat het een lieve lust heeft, en wel vlak onder jouw raam, er is een knetterende ruzie gaande in de kamer naast je, de Senseo moet weer terug naar Philips, de hond heeft op je nieuwe bank geplast, je vriendin wil je nooit meer zien, je collega heeft je lunch opgegeten, je trein had drie uur vertraging en je laptop is door toedoen van de bouwvakker van je bureau getrild: kan niet bommen, als de telefoon gaat neem je op alsof degene aan de andere kant van de lijn het hoogtepunt van je dag vormt (en dat is in mijn voorbeeld dan niet eens gelogen). De paar keer dat ik deze tip vergeet, zijn steevast de telefoongesprekken die ik achteraf enorm betreur. De beller voelt je humeur dwars door de verbinding heen. Maak dat die beller denkt: ‘Wat een leuk mens, laat ik die voor mijn klus vragen!’ 

11. Besteed werk uit

Klinkt misschien paradoxaal, als je op zoek bent naar meer klanten en opdrachten. Ik geef een voorbeeld: de administratie en de belastingaangifte. Kun je heel goed zelf doen of bijhouden. Kun je ook uitbesteden. De afweging die je moet maken is de volgende. Hoeveel tijd kost de administratie jou? Vermenigvuldig dit met je uurtarief. Hoeveel kost het uitbesteden van de administratie? Is dit goedkoper dan wanneer je het zelf doet, overweeg dan een assistent of accountant in te schakelen, en besteed de tijd die je nu overhoudt aan acquisitie. Je administratie bezorgt je geen aandacht voor je werk, acquisitie wel.

12. Schenk mensen je onverdeelde, persoonlijke aandacht

Dankzij internet of door heel Nederland rond te crossen, heb je vele kennissen verzameld. Kennissen met wie je misschien maar een keer ooit gesproken hebt (live of virtueel). Als die alleen wat van je horen via massale mails die je verzendt, zullen zij niet snel geneigd zijn contact met je op te nemen (of misschien alleen om hun eigen massale mails naar jou te sturen.) Coach Laura Babeliowsky vertelt in een van haar blogs over een workshop die ze samen met een adviesbureau probeerde vol te krijgen. Het adviesbureau stuurde zevenhonderd mensen tegelijk een mail, en daarop kwamen drie reacties. Laura stuurde er 75, maar wel steeds aan één persoon tegelijk, en daarop meldden twintig mensen zich aan. Dus! 

13. Gun jezelf werk (en gun het anderen ook)

Er is werk. Er zijn nog steeds duizenden mensen bij wie de agenda is volgeboekt. Hoe kan dat? Zij wel, en jij niet? Ik ga het even heel gechargeerd opschrijven. Stel dat je alle voorgaande tips in de praktijk hebt gebracht – een beetje tenminste, en niet met veel enthousiasme. Meer omdat het moet: een ondernemer onderneemt nu eenmaal. Maar veel vertrouwen heb je niet in je acties. Je denkt bij jezelf: ‘Die Apeldoorn kan me nog meer vertellen, ik word heus niet opeens geboekt ofzo.’ Kortom, je geeft jezelf eigenlijk geen enkele kans op (leuk) werk. Je vertelt anderen over je werk alsof het allemaal weinig voorstelt en je vergeet nooit te vermelden hoe ontzettend weinig je te doen hebt. Dan gebeurt geheid hetzelfde als wanneer je bij tip 10 de telefoon chagrijnig beantwoordt. Je verkleint net weer een beetje meer de kans op een volle agenda. Je bent het waard, veel (leuke) klussen te ontvangen! En als je daar anders over denkt, dan kom je maar bij mij voor coaching.