Wanneer is je aanbod concreet genoeg?

 Vorige week stuurde een filmmaker me een actiemail. Ze heeft goede, handige producten. Zo maakt ze onder meer korte bedrijfs- en promotievideo’s. Onder punt 6 uit mijn blog over crowdfunding bleek al hoe belangrijk zulke films in je marketing kunnen zijn.

Wat was de actie? Tien procent korting op een video naar keuze.

Vroeg ik: tien procent van wat? 

Van vijfhonderd? Duizend? Tweeduizend? Tweehonderd?
Euro’s? Dollars? Kerstballen? 

Stond er niet bij. 

Nu komt er voor de meesten van ons zoveel voorbij aan uitnodigingen, actiemails, en oproepen dat we een halve dagtaak kunnen hebben aan het lezen van al die berichten. De kans dat we de moeite nemen de afzender te vragen zijn bericht aan te vullen of toe te lichten is daardoor maar klein. Meestal gooien we zo’n bericht gewoon weg.

Dat is nou net niet de bedoeling.

Ander voorbeeld. Staan op jouw websites verschillende producten of diensten bij naam genoemd? Of heb jij op je website enkel iets in de volgende trant staan:

‘Wilt u me inhuren of wilt u meer informatie over wat ik voor u kan betekenen, neem dan gerust en vrijblijvend contact met me op.’ 

Oké. Ik neem even een hype van vorig jaar. Stel, ik ben op zoek naar gebreide kerstballen. Met mijn bedrijfslogo erop, lekker ZinVol. In de vorm van ofwel een breipatroon, zodat ik zelf van wol een bergje ondefinieerbare ellende kan fabrieken, ofwel kant-en-klare kerstballen. Ga ik dan at random twintig creatieve professionals mailen, van ontwerpers tot illustratoren tot kunstenaars, omdat zij misschien wel/misschien niet in te huren zijn voor het breien van kerstballen en/of meer informatie hebben over waar deze krengen te verkrijgen zijn? 

Nee. 
Ik google wat tot ik die ene ontwerper tegenkom die bijvoorbeeld een hele categorie op Pinterest heeft gevuld met gebreide kerstballen van eigen hand. Die ik kan bestellen per tien of per honderd. Met zwevende steek of zonder. In één, twee of drie kleuren. 

Dus.
Wat je ook aanbiedt als zzp’er, en op welke manier ook, zorg dat je potentiële klant niet al het werk hoeft te doen. 

Wanneer is je aanbod concreet genoeg?

1.    Wat is je product of dienst?

Denk hierbij ook na over de omvang van je product of dienst. Kun je één kerstbal kopen of verkoop je ze alleen per set van vijf? Duurt je promotievideo een half uur of vijf minuten?
Schrijf je wel eens een persbericht? Check gelijk even deze punten.

2.    Wat heb ik eraan?

Superbelangrijk. Laat je klant niet zelf bedenken hoe jouw product of dienst hem van pas kan komen, maar leg het zelf alvast uit. 

3.    Voor wie is je aanbod bedoeld?

Hoe scherper je jouw doelgroep voor ogen hebt, hoe makkelijker jij je dienst kunt promoten. Die gebreide kerstballen bijvoorbeeld, zouden niet misstaan op de handwerksite Etsy. Je voelt echter al op je klompen aan dat er op een forumsite over snelle auto’s weinig belangstelling voor ze zal zijn. Omschrijf je usual suspect, je ideale klant, je meest waarschijnlijke koper. Is het een hij of een zij, hoe oud is hij of zij, wat interesseert hem of haar, waar hangt hij of zij uit, enzovoorts.

4.    … en van wie komt het aanbod af?

Werk je voor jezelf, verstop jezelf dan ook vooral niet. Stel jezelf voor aan je klanten. Mensen doen het liefst zaken met andere mensen, in plaats van met anonieme bedrijven.

5.    Tot wanneer is je aanbod verkrijgbaar? Of per wanneer vindt je dienst plaats?

Kunnen we die kerstballen het hele jaar door bestellen of alleen in december? Voor je antwoordt, denk even na over deze vraag. Hoe leuk is het, dat bijvoorbeeld pepernoten tegenwoordig het hele jaar door verkrijgbaar zijn? Het speciale gaat er dan wel een beetje vanaf … Je aanbod wordt er vaak aantrekkelijker van, als het een beetje bijzonder blijft. 
Organiseer je iets waar mensen naartoe moeten – workshop, training, lezing, optreden, enzovoorts – dan is het uiteraard handig als je ook even de data doorgeeft hè, dat niet iedereen met een slaapzak voor je deur komt te bivakkeren in afwachting van De Dag.

6.    Waar moet ik eventueel naartoe?

… en hoe kom ik daar? Het is fijn dat Google Maps bestaat, maar neem ook altijd even zelf de moeite om mensen uit te leggen hoe ze per auto of per OV jouw locatie kunnen bereiken. Dat scheelt je klanten weer uitzoekwerk, dat vinden ze aardig van je. Geen OV mogelijk of een rotverbinding? Overweeg een klantvriendelijker locatie óf biedt mensen aan ze te komen halen/brengen vanaf een bepaald punt.

7.    Hoe kan ik het bij je bestellen of aanvragen?

Wordt vaak vergeten, echt. Zo ken ik veel schrijvers die prachtige boeken schreven, maar op hun website niet vermelden waar deze boeken te bestellen zijn. Als je gebreide kerstballen kwijt wilt, doe er dan een oproep tot actiebij.

Lees ook: Hoe zorg je dat bestaande klanten bij je terugkomen?