De kortste route naar het hart van je klant

Laatst bestelde ik een taxi, want ik had ergens een feestje.

Ik stond buiten vast klaar, dan kon ik zo instappen. 
 
Rijdt de taxichauffeur over de stoep (!) pal langs me heen om bij nietsvermoedende buren aan te bellen. 'Hè? Had u geen taxi besteld? Oh.'
 
Vervolgens hebben we een uur en drie kwartier over een route gedaan waar je normaal een kwartiertje over doet.
 
Je weet dat er van veel woonplaatsen stiekem twee bestaan in Nederland? Ik noem even een voorbeeld. Je hebt Hengelo in Gelderland en Hengelo in Overijssel. Zo was het ook met mijn bestemming. De taxicentrale had blijkbaar de verder weg liggende woonplaats doorgegeven.
Wél was het juiste tarief berekend, dus voor de veel dichterbij gelegen woonplaats-die-ook-werkelijk-mijn-bestemming was ...
Knap hè.
 
Ondertussen begon de taxichauffeur aan een goed gesprek met mij.
 
'Heb je geen rijbewijs?'
'Ja maar, wil je ook geen rijbewijs dan?'
'Oh. Waarom wil je geen rijbewijs?'
 
Een goede vriend van mij werkt bij een hippe koffiezaak. Ik verwacht nu dat ze me daar de volgende keer gaan vragen:
 
'Kun je zelf geen koffie zetten dan?'
 
Dus! Enkele tips voor de kortste route naar het hart van je klant. 
 
Geef je klant de kans om
a) zelf zijn gegevens in te vullen; en/of
b) zijn gegevens direct aan het begin van jullie samenwerking even na te kijken.
 
Dat dit handig kan zijn, bewijst het taxivoorbeeld, maar probeer wel dit controlemomentje te laten plaatsvinden op een tijdstip dat je klant goed uitkomt. Ooit was ik bij een coach die tijdens ons eerste coachgesprek uitgebreid de tijd nam om mijn hele doopceel te lichten. Toen we klaar waren, was er een half uur van ons uur voorbij. Kijk, dat is dan weer niet zo heel erg klantvriendelijk, zul je begrijpen.

Vraag een akkoord op een offerte, stuur een bevestigingsmail, of noem even het bestemmingsadres wanneer je klant bij jou in de taxi stapt. Niet vergeten: even vragen aan wie je jouw factuur het beste kunt richten, anders kan je factuur in grote organisaties eindeloos ronddwalen.
 
Behandel je klant met alle égards

Taxichauffeur: 'Zal ik u straks ook weer ophalen?' 
 
Barista: 'Wilt u nog iets lekkers bij uw latte macchiato?'
 
Je kunt je klant laten merken dat jij het maar dom vindt dat je klant iets niet kan wat jij wel kan. Of je kunt je klant laten weten dat je hem waarschijnlijk kunt helpen met meer dan waar hij om gevraagd heeft. Dat laatste levert meer blije mensen op. Je kunt bijvoorbeeld doen aan ...
 
Crosselling

Dat is niks meer of minder dan 'additionele verkoop'. Als je laptops verkoopt, kun je je klant ook wijzen op de mogelijkheid daar een laptoptas bij te nemen. 
Als je films maakt, kun je die ook met voice-over aanbieden.  
 
Upselling

Je klant kan bij jou een online programma volgen. Simpel, elegant, goedkoop. Of, als je klant meer persoonlijke aandacht en specifiek bij zijn situatie passende oplossingen wil, kan hij het programma ook live samen met jou doorlopen. Dat kost iets meer maar dan heb je ook wat.
 
Vervolgaanbod

Je kunt je klant na de eerste keer loslaten en het beste wensen, maar je kunt je klant ook aangeven, dat wanneer hij toe is aan een volgende stap, jij voor hem klaarstaat om hem daarbij te begeleiden. Wanneer je iemands nieuwe website oplevert, kun je je klant laten weten dat je ook bedrijfspagina's op Facebook voor je klanten opzet en onderhoudt. 
 
Het zijn twee kleine, eenvoudige tips, want die zijn mijn favoriet, dan kun je fijn direct aan de slag. Groots uitpakken door iets kleins op te pakken!  
 
By the way, de taxichauffeur heeft zich uitgeput in excuses voor de lange autorit. Toch was ik blij dat ik op de terugweg kon meerijden met een kennis, die in één keer goed naar mijn huis reed.