De beste acquisitietip die ik je kan geven

‘Vroeger’ – we spreken van plusminus het jaar 1995 – was er de heropleving van de term KISS. Dat betekent: Keep It Simple, Stupid. Wat ermee bedoeld wordt? Je boodschap komt alleen over als je niet te veel tegelijk probeert te vertellen. Dat was - is! - goed websiteadvies dat designers hun opdrachtgevers meegaven.

Het is ook goed acquisitieadvies. Als je een product of dienst te verkopen hebt, of als jij zelf die dienst ‘bent’, is het wel fijn als je gesprekspartner kan onthouden wat je product of dienst dan überhaupt is. Daarna vraagt je gesprekspartner zich af wat hij aan je product of dienst heeft. Ook dat moet klaar zijn als een klontje. Geen vaagtaal gebruiken! Check op Arjen Ligtvoets blog Vaagtaal of jij je daar schuldig aan maakt. Ja? Beter dan on-mid-del-lijk je leven. 

Oké, tot zover is het je vast duidelijk. Komt nu de tip die ik je beloofd heb. De beste acquisitietip die ik je kan geven. Als je wilt dat mensen een kaartje kopen voor een hoofdrol in Jouw Film, een plek in Jouw Elftal, als je begrijpt wat ik metaforisch bedoel ...

... Stop met duwen en trekken.

Jep. Dat was ‘m. De tip.

Hoe? Ik deel je een van mijn eigen ervaringen. Een paar jaar lang organiseerde ik ieder kwartaal 'Netwerken Vol Zin', een eetdate voor zelfstandigen. Daar had ik een webpagina voor waarop kreten stonden als ‘Kom je ook?’ en ‘Geef je op’. Met daaronder een link naar de pagina om je op te geven.

En dat deed he-le-maal niemand. Ik kreeg alle deelnemers via andere wegen binnen. Maar niet via de website.

Ze kwamen wel toen ik de tekst veranderde in: ‘Wil je zeker zijn van een plek? Vraag een uitnodiging aan.’

Drie dagen nadat dit erop stond, hadden al vier mensen een uitnodiging aangevraagd.

Je kunt dus duwen tegen je klanten, door bijvoorbeeld ‘Geef je op’ tegen ze te zeggen zoals ik deed. Je kunt ook trekken aan je klanten, door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Ik ben per direct beschikbaar’. Dat roept bij jouw klanten juist allesbehalve een gevoel van urgentie op. Ze denken eerder dat jij op hete kolen zit en snel een klus zoekt.

Internetcopywriter Aartjan van Erkel draaide het om. Hij heeft een tijd een tekst gehad op zijn website in de trant van: ‘Wil je me inhuren, neem dan zo snel mogelijk contact met me op, want mijn agenda loopt altijd vrij snel vol.’ Aartjan heeft die tekst na enige tijd maar weer van zijn website gehaald, want hij kreeg het veel te druk ...