Je eerste focus is waarschijnlijk niet je echte

Weet je wat het probleem is met focus? Of, zoals het ook wel genoemd wordt, met een niche, een specialisme, een doelgroep?

De meeste zelfstandig ondernemers kiezen ‘m te snel.

Dat is mijn schuld. En die van mijn collega’s. Wij roepen tegen jou dat je Een! Focus! Moet! Kiezen! Of! Anders! Ben! Je! Reddeloos! Verloren! Voor! De! Eeuwigheid! Aaaaaaargh … (En daar stort je dan, in de afgrond.)

Sorry daarvoor.

Een focus is echt wel rete-belangrijk en superhandig. Zowel voor je eigen kleine persoonlijke geluk, als voor het mogelijk maken van een mega-omzet en wereld-dominantie. Maar die moet dan wél voldoen aan een paar voorwaarden. En daar gaat het vaak mis.

De voorwaarden:

1.       Je focus past jou als een op maat gemaakte jas.

In de praktijk is dat heel lastig. Veel zelfstandigen kiezen voor klanten die of werk dat ze stiekem niet leuk vinden. Bijvoorbeeld omdat het een keus is die logisch voortvloeit uit de rest van hun c.v. Of omdat hun omgeving ze vertelt dat bij die groep het geld zit. Zo heb ik jarenlang te horen gekregen dat ik moest kappen met me te richten op mensen met een creatief beroep zoals schrijvers, fotografen, grafisch ontwerpers, enzovoorts. Deze mensen zouden er allemaal niet het geld voor over hebben om zich te melden bij een coach. Maar ik houd juist zo van eigenzinnige, scheppende, ondernemende niet-ondernemers die met hun ogen rollen als iemand met ze wil gaan levelen in een bilateraaltje ofzo. Dus ik ben stug doorgegaan. Dan maar geen jacuzzi in de tuin.

2.       Je accepteert dat een focus vinden werkt als een piramide bouwen.

Je begint nogal breed, maar kennis en ervaring maken ‘m vanzelf smaller. Dat wil zeggen: scherper! Een focus mag je géénszins het idee geven dat ie te nauw of te smal voor je is. Dan moet je even terug naar de tekentafel.

3.       Je focus is als een goede fles wijn.

Als je ‘m niet de tijd geeft te rijpen, maar halverwege opdrinkt of aanlengt met weer een andere wijn, kun je weer opnieuw beginnen. Dat hoeft trouwens helemaal niet erg te zijn. Misschien houd je meer van pinot noir dan van merlot. Of van chocolademelk. Goed om dat dan van jezelf te weten, toch?

4.       Je focus is nog geen actie.

Dat wil zeggen: je kunt een ongelooflijk goede focus hebben, maar als je op je luie reet blijft zitten of je verstopt achter de gordijnen omdat alles zo eng is, dan kun je alsnog failliet gaan. Ik heb wel eens het volgende soort gesprek gehad met een zelfstandige:

“Ik heb al van alles geprobeerd om aan klanten te komen.”

“Oh wat goed! Wat dan?”

“Ik heb geflyerd, een website laten bouwen, genetwerkt en gemaild.”

“Dat klinkt goed. Hoe vaak ben je gaan netwerken?”

“Ik ben één keer bij een Open Coffee geweest.”

“Aha. En hoeveel mensen heb je gemaild?”

“Drie.”

Ten overvloede: eh … deze zelfstandige heeft nog niet alles geprobeerd om aan klanten te komen.

Maar goed. Waar was ik gebleven?  Oh ja: De meeste zelfstandig ondernemers kiezen hun focus te snel. Zeker als ze een nieuwe wereld binnenstappen.

Was je bijvoorbeeld beroep X in loondienst en heb je sinds kort beroep Y als zelfstandig ondernemer?

Ga dan eerst een jaar lang overal binnen je beroep rondkijken.

Ja, ik - focusliefhebber pur sang - ga het écht opschrijven: doe het eerste jaar alles voor iedereen.

Dus was je advocaat en ga je nu bijvoorbeeld als tekstschrijver aan de slag? Pak alles aan. Schrijf voor multinationals, MKB-bedrijven, zelfstandig ondernemers en particulieren. Werk voor publieks-, bedrijfs-, en personeelsblogs en -bladen. Schrijf jaarverslagen en persberichten, doe eindredactie, schud brochures en webcontent uit je mouw, wees persklaar-maker of corrector voor uitgeverijen, lever recensies aan, werk interviews, achtergrondverhalen en reportages uit. Bedenk en verkoop verhalen die je zélf bedacht hebt en ga met één oor op je mobiel liggen wachten op een ‘u vraagt, wij draaien’-klus.

En leer in godsnaam tussen al die zaken het verschil goed kennen.

Het verschil in spelregels, eigen initiatief, benadering, afspraken, reacties op jou en je geleverde werk, tarieven en ander gedoe. Het verschil in wat het je kost aan tijd en energie en wat je ervoor terugkrijgt in keiharde euro’s.

Zorg dat je financieel de ruimte hebt om alles aan te pakken, want van dit eerste jaar ga je niet rijk worden. Maar wel slim.

Na dit eerste jaar weet je het duidelijker. Voortaan wil ik DIT. DIT type klant, DIT type werk, DIT soort onderwerpen, enzovoorts. En voortaan wil ik DAT ammenooitnietmeer. Waarbij DAT niet alleen staat voor andere typen klanten, werk en onderwerpen, maar ook voor wat je via introspectie hebt geleerd over waar de kennis en ervaring bij jezelf nog flink te wensen over laat.

Je kunt geen Frans spreken zonder vocabulaire. Net zoals je niet kunt focussen zonder (brede) kennis van je speelveld. Et voilà.

 

Als je hulp wilt bij het omzetten van je focus in acties, lees dan hoe ik daar vertaler Margot Reesink bij heb geholpen via 'Focus op je Focus'.