Hoe vaak spreek jij je doelgroep?

Enkele jaren geleden had ik een vlotte, ondernemende klant met een eigen coachingspraktijk die zich afvroeg: zit ik op de goede weg, qua gekozen doelgroep? 

Haar praktijk bestond inmiddels een paar jaar en over het algemeen liep het allemaal wel. Ze had een duidelijk herkenbare en aanwijsbare doelgroep binnen de samenleving gedefinieerd. Een groep waar ze zelf ooit toe behoord had, en waar ze dus ook veel verstand van had. En die groep had ze ook nadrukkelijk en opvallend benoemd, op haar website en sociale media-profielen. Toch kon ze nog wel wat meer klandizie gebruiken. Wat kon ze doen?
 
Ik vroeg haar hoeveel keer per week ze werkelijk contact had met haar doelgroep. Hoe vaak sprak ze hen, live, of op het internet, over wat hen bezighield en over waar ze mee worstelden?
 
Oeh. Tja. Vroeger, toen ze zelf nog onderdeel was van de doelgroep, sprak ze dagelijks met hen. Maar tegenwoordig sprak ze haar doelgroep eigenlijk heel weinig, realiseerde ze zich meteen. En ook de groep die er nauw mee samenhing sprak ze weinig, te weten de werkgevers die budget vrijmaakten voor veel van haar klanten. Ze begreep gelijk hoe het haar kon helpen als ze regelmatig van haar doelgroep zelf hoorde wat er onder hen leefde.  
 
We spraken af dat ze een aantal acties ging oppakken om hier verandering in te brengen. Voortvarend ging ze ermee aan de slag. Ze spitte onder meer haar Twitter-bestand door en ging veel meer mensen volgen die binnen haar doelgroep vielen. Ook tweette ze meer over dingen die voor deze groep van belang kon zijn en knoopte ze meer gesprekjes aan. Daarnaast ging ze gastartikelen schrijven voor twee websites die zich geheel op haar doelgroep richtten.
 
Na een maand belde ik om te kijken hoe het nu met haar was. Ze reageerde enthousiast. Ze had al veel meer gesprekken met haar doelgroep. Dat had ook al tot wat acquisitiegesprekken geleid. Meer nog dan dat gaf ze aan: ik maak nu bewustere keuzes in mijn marketingacties en dat geeft veel meer het idee dat ik mijn onderneming aan het sturen ben dan toen ik van alles door elkaar deed. 
 
Hoe vaak spreek jij je doelgroep? Als in: echt wat mee uitgewisseld, hoe kort ook? Want dit telt niet: '*klik*, weer een LinkedIn-connectie geaccepteerd.' ;-)
 
NB. Bedien je meerdere doelgroepen? Dat kán wel ... maar niet binnen elk moment van je zelfstandigenbestaan. Als je net start met je bedrijf is bijvoorbeeld niet ideaal. Het is juist dan hét moment om heel veel tijd en energie te stoppen in je marketingcommunicatie, in een duidelijk verhaal voor de buitenwereld. Je bent nog enorm bezig iets op te bouwen. Drie doelgroepballen in de lucht houden? Ga maar uit van zes keer zoveel tijd kwijt zijn aan marketing en direct contact zoeken dan wanneer je begint met één doelgroep. Doorgaans zeer vermoeiend voor jou, en zeer verwarrend voor je netwerk.

Als één doelgroep je eenmaal goed weet te vinden, en je begint je werk met twee vingers in je neus te doen, dan kun je eens om je heen gaan kijken voor een tweede doelgroep. Eventueel.