5 redenen waarom ik geen website in WordPress maak

Je website is een van de krachtigste marketinginstrumenten die je kunt inzetten als ondernemer. Tegenwoordig is het all the fashion om je website in WordPress te (laten) maken. Logisch!

  • WordPress lijkt goedkoop.
  • Alles kan. Overal is wel een plug-in voor.
  • Honderden templates zijn beschikbaar.
  • WordPress ‘praat’ makkelijk met allerlei andere toestanden die je wilt regelen. Van je klanten laten betalen met iDeal tot je online mailinglist-software koppelen aan je site.

Toen ik een tijd terug besloot dat ik mijn marketing wilde aanpassen, te beginnen met mijn website, dacht ik ook aan WordPress. Ik houd mijn eigen websites bij sinds 2003. Begon met Dreamweaver, ging later over op html. Voor een paar klanten had ik al websites helpen opzetten in WordPress. (Dat wil zeggen: ik lette erop dat de nieuwe website inderdaad een krachtiger marketinginstrument werd dan voorheen.) Dus WordPress leek mij een logische volgende stap.

Tot vriendin en fotograaf Valerie Ardini aankwam met een tip. Een platform waarbij je niet alles zelf hoeft uit te zoeken en op te zetten, maar min of meer de vormgeving en je koppelingen bij elkaar kan klikken. Er is een aantal van dit soort platforms: Tumblr, Wix, Weebly, Voog, Strikingly, enzovoorts. Sommige alleen in het Engels, andere ook in het Nederlands. Tip van de vriendin: Squarespace.

Waarom kies ik een drag-and-drop platform?

1 Ik kan het ALLEEN af

Voor een website in WordPress of html, heb ik dringend de hulp van anderen nodig. Mensen met verstand van bepaalde plug-ins. Die weten hoe je je site responsive maakt zodat deze op tablets en telefoons ook goed werkt. Die weten hoe je een shop opzet. Die van mijn halfbakken, armzalig ogende vormgeving een site maken die een lust voor het oog is. Die dingen voor mij fiksen als ze niet werken.

In een drag-and-drop platform kan ik dat lekker allemaal zelf. Begrijp me niet verkeerd, ik betaal met liefde andere professionals om dingen voor mij te doen die ik zelf niet kan. Mijn website is inmiddels echter iets wat ik graag onder mijn eigen hoede heb. Ik wil daar niet meer drie keer per week iemand voor hoeven bellen, en dan moeten afwachten tot de ander tijd heeft voor mijn websiteprobleem.

2 Het is makkelijk uit te vogelen

Een kind kan de was doen. Je sleept met blokjes, en je ziet hoe het eruit komt te zien. Iconen en pijltjes vertellen je wat er op welke plek in je site mogelijk is. Handleidingen laten zien onder welke tab de functie zit die je nodig hebt. En kom je er niet uit, dan mail je de helpdesk. Ik kan alleen spreken voor het platform dat ik zelf koos: die helpdesk is écht behulpzaam. Vriendelijk beantwoorden ze elke vraag uit je e-mail, binnen 24 uur, compleet met links naar handleidingen die je verder kunnen helpen. Ja, ze gaan het probleem niet vóór jou oplossen, je moet het wel zelf doen. Maar alleen al het feit dat ze reageren op mijn vragen alsof ik ze een plezier doe te mailen, in plaats van dat ik een domme lastpost ben die geen f*ck begrijpt van het dashboard-gebeuren, de reactie die ik gewend ben van helpdesks, geeft deze burger moed.

Ik was al begonnen met bouwen in WordPress. Maanden geleden al. Ik had me zelfs voor een cursus van bijna duizend euro opgegeven met duidelijke uitleg, om er geen potje van te maken maar echt iets moois en goeds tevoorschijn te toveren. Het is een prima cursus. Maar ik procrastineerde van hier tot ginder. Het was me allemaal te technisch. Ik zag als een berg op tegen bijvoorbeeld het opsporen en implementeren van de plug-ins die ik nodig had. Ik werd er moedeloos van.

Aan mijn website werken doe ik nu met veel plezier. Ik herhaal dit even voor de mensen die nietsvermoedend langs de vorige zin zijn gelopen. Met. Plezier.

3 Er zijn beperkingen! Joehoe!

Alles kan, bij WordPress. Bedenk het, en het bestaat. Handig? Niet voor mij. Ik heb keuzestress.

Neem alleen al de templates. Er zijn er honderden in WordPress. Gratis en betaald. Hon-der-den. Voor ik het weet, heb ik een volle werkweek zitten in het zoeken, vinden, tweaken en testen van zo’n template. En niks stelt me tevreden. Misschien is er toch nog een template die nóg beter past bij wat ik wil …

Focus. Het is niet voor niets mijn vak en favoriete woord. Ik kan me, net als mijn klanten, gemakkelijk laten afleiden door alle mogelijkheden. Maar ik heb geen behoefte aan alle mogelijkheden. Ik zoek een lijst mogelijkheden die mij verder helpen.

Bij Squarespace kan ik kiezen uit iets van 35 templates. Visueel prachtige, technisch geheel uitgezochte, responsieve templates. En ongeveer tien daarvan zijn geschikt voor mijn type onderneming. Dat is te overzien. Ik weet zeker dat er niet nog een template is dat nóg beter bij me past. 
Sterker nog, al mijn keuzes zijn te overzien. Zo kan ik voor de vorm van mijn buttons kiezen uit square, rounded of pill. Dat was het. En ik kan meteen testen wat ik het mooist vind. Met drie seconden is de beslissing genomen wat het worden moet. Klaar. Wat een heerlijkheid, mensen, wat een heerlijkheid.

4 Geen plug-ins, geen updates, geen crashes

Bij WordPress ben je zelf verantwoordelijk voor het constant updaten van je website. Doe je dit niet, dan stel je jezelf bloot aan hackers. Doe je dit wel, dan kun je soms wijzigingen kwijtraken. 
Je bent ook verantwoordelijk voor de plug-ins die je installeert. Soms praat de ene plug-in niet (meer) met de andere plug-in en dan kan je site crashen. Of bouwers besluiten een van je plug-ins niet langer te ondersteunen, en dan moet je weer op zoek naar iets nieuws.

Ik vind dat dus niet ZinVol. Dingen moeten gewoon werken, punt. Dan kan ik ondertussen doen waar ik goed in ben. Of buiten spelen. Nu is mijn drag-and-drop platform verantwoordelijk voor het up and running houden van mijn site. Ik hoef niks te installeren of te updaten. Als iets stopt met werken, heb ik niet meer te maken met een hostingprovider die zegt dat iets de schuld is van mijn webbouwer, en vice versa. Met mij ertussenin.

5 Ieder template is responsive

Dat betekent dat ieder template al geschikt is gemaakt om te bekijken op welk scherm dan ook. Iets wat anno nu heel belangrijk is, wil je je marketingcommunicatie goed aanpakken.

Dat was het. Ik kan je verder nog melden: Google analytics, SEO, een sitemap voor Googles Hulpprogramma voor Webmasters, social media-connecties, aan alles is gedacht bij het platform.

Zijn er ook nadelen? Ja, natuurlijk. Als je keuzes beperkt zijn, zijn er dús ook altijd wel een paar dingen waar je een andere oplossing voor moet verzinnen. Ik kan opnieuw alleen spreken voor het Amerikaanse platform dat ik zelf koos:

  • Dat biedt nog geen iDeal-betaalmogelijkheid, maar wel Stripe.
  • Het is nog bezig met de EU-BTW-regelnachtmerrie.
  • Het is een betaalde service. Maar, zoals Patty Golsteijn aangeeft, dat is geen nadeel maar een voordeel. Als er iets is met je site, sta je er niet alleen voor. Je hebt betaald, dus je kunt hulp verwachten.
  • Je bent je vormgeving kwijt als je stopt met betalen. Of als je platform failliet gaat. Je content niet. Die mag je downloaden naar … WordPress! Haha. Maar ach. Die vormgeving verandert bij mij toch iedere paar jaar. Tegen die tijd zijn er vast nog veel meer handige, leuke platforms om uit te kiezen. Dus hier maak ik me niet druk om.

Stel, dat jij je site gaat vernieuwen, of een nieuwe gaat (laten) bouwen. Wat ga je gebruiken?

Lees ook het vervolg: Waarom je niks aan je site hebt, als je dit niet in de gaten houdt.