Waarom je niks aan je site hebt als je dit niet in de gaten houdt

Foto bij het blog ‘Waarom je niks aan je site hebt als je dit niet in de gaten houdt’ van ZinVol. Foto: Ada Luppen.

Wat een fantastisch systeem! Het gaat als een trein! Binnen twee dagen ben ik al bijna klaar met mijn site. 

Dit schreef een van mijn klanten me. Na mijn blog ‘5 Redenen waarom ik geen website in WordPress maak’, besloot een aantal van jullie het experiment aan te gaan en een website te bouwen via een platform als Tumblr, Wix, Weebly, Voog, Strikingly, Squarespace, enzovoorts.

Een platform dat alles al vóór je heeft uitgezocht, zodat het enige wat je nog hoeft te doen, neerkomt op klikken en slepen met blokjes, als een soort virtueel Lego-spel. 

Toch? Of komt er stiekem meer bij kijken?

Jep.  Het gaat er uiteindelijk om of

  1. Je website goed gevonden wordt door zoekmachines

  2. Je bezoeker meteen begrijpt op welke site hij terechtgekomen is

  3. Je website zo is ingericht dat het je bezoekers converteert in klanten

Dat zijn de drie marketingdoelen die je wilt behalen. Kan dat, met zo’n platform?

1 Hoe maak je je website goed vindbaar voor zoekmachines?

Het helpt als je je zoekmachineoptimalisatie (SEO) goed hebt ingericht. Een actie die om regelmatig onderhoud vraagt, omdat SEO-spelregels nogal eens veranderen. Al heb je pas écht wat aan SEO als je content biedt waar je doelgroep wat aan heeft.

Wat kun je doen om je site te optimaliseren?

  • Behoud je domeinnaam als je verhuist van WordPress naar Squarespace.

  • Vul alles in wat je tegenkomt aan termen als site title, site description, search engine description, page description, en dergelijke. (Vraag de helpdesk van je platform als je hier niet uit komt.)

  • Maak gebruik van 301 redirects. Daarmee zeg je achter de schermen van je site, dat de link /koning-willem-alexander voortaan moet verwijzen naar de link /dj-wimlex. Zo komt je bezoeker niet terecht op de beruchte 404-pagina. Dat is de pagina die je vertelt ‘Deze pagina bestaat niet.’

  • Een informatieve 404-pagina aanmaken, die je bezoeker helpt terug te keren naar je website. Mijn 404-pagina ziet er zó uit.

  • Nadat je verhuisd bent met je site, kun je een programma gebruiken als Google Search Console om te kijken wat er nog niet goed gaat.

  • Voeg je sitemap toe aan Google Search Console. Je sitemap geeft Google automatisch door, dat je nieuwe pagina’s hebt gecreëerd. Je sitemap helpt Google ook jouw site beter te begrijpen.

Als je verandert van content management systeem (CMS), dus je verhuist bijvoorbeeld van WordPress naar Squarespace, dan kun je tijdelijk wat zakken in de ranking die zoekmachines hanteren.

2 Hoe begrijpt je bezoeker op welke website hij is terechtgekomen?

Je bezoeker heeft geen zin om voor detective te spelen en uit te zoeken wat je biedt.

Wat kun je doen?

  • Zet een tagline op je site, bijvoorbeeld bij je logo. Of gebruik in Squarespace de Announcement Bar.

    Pas op voor vaagtaal. Dus als je muzikant bent, dan is dit vaagtaal:
    Ervaar de kracht van koele klanken

    En dan is dit lekker duidelijk:
    Ik speel elektrische gitaar

    Natuurlijk wil je ook je bezoekers verleiden. Veel zzp’ers zoeken daarom eindeloos lang naar de perfecte slogan. Iets dat ALLES omvat waar ze voor staan. Maar je bezoeker wil gewoon in drie seconden weten wat je doet. En misschien klinkt dat niet zo sexy, maar als het wel lekker duidelijk is, kijkt je bezoeker tenminste überhaupt rond op je website.

  • Hetzelfde geldt voor foto’s. Ben je muzikant, laat dan niet alleen maar beelden zien van uitzinnig publiek voor een podium, achter de schermen-selfies van je bandleden en de haute cuisine uit de snackbar die je nuttigt als je op tournee bent. Laat ook zien dat je elektrische gitaar speelt.

  • Wat verkoop je het meest? Zorg dat we dat aan je hoofdmenu kunnen aflezen. Dus geef je gitaarles, dan zou er kunnen staan: Neem gitaarles.

3 Hoe converteer je een bezoeker in een klant?

Stel, je bezoeker heeft interesse in wat je biedt. Maar niet per se nu. Dat ‘nu’ moet een beetje groeien. Dat ‘nu’ kun je voeden, als je je bezoeker ertoe kan verleiden dat zij haar e-mailadres achterlaat. Zodat je haar je nieuwsbrief toe kunt sturen. Dan kun je met haar in contact blijven, tot zij je ‘nu’ nodig heeft.

Wat kun je doen?

Plak een blokje nieuwsbrief op je site. Goede plekken daarvoor zijn: onder je blog, in je footer of in je sidebar. Dat blokje koppel je aan het programma dat je nieuwsbrieven verstuurt, bijvoorbeeld MailChimp.

Heb je geen nieuwsbrief? Niet getreurd. Hier is een idee. Zeg voortaan ‘nee’ tegen iedere organisatie die jou graag wil boeken ‘in ruil voor naamsbekendheid’. Zet in plaats daarvan op je site dat je een gratis workshop gaat geven. Bijvoorbeeld de clinic Hoe je met het spelen van elektrische gitaar meer dates kunt scoren als single. Vraag je bezoeker om zijn mailadres. Stuur je bezoeker een mail zodra je deze clinic gaat geven. Voìla.  

Zorg er daarnaast voor, dat je dienst zo makkelijk mogelijk bij je af te nemen is. Het mooist is als je bezoeker na het lezen van je site met zo min mogelijk vragen zit. Dus geef je gitaarles, vertel bijvoorbeeld hoe lang je les duurt en op welke dag je les geeft. Zet er ook referenties bij, van mensen die al les bij je hebben gevolgd. Zo laat je je bezoeker zien, dat anderen al resultaten via jou behaald hebben.

Kortom

Het leuke van een platform als Squarespace is dat het bouwen zichzelf wijst. Maar houdt daarbij deze drie doelen in de gaten, anders heb je nog niks aan je easy-peasy gebouwde website.

In het coachingstraject Focus op je Focus kijken we onder meer of je website aansluit bij wat je hoopt te verkopen.

Ik werkte dit blog bij op 6 juli 2022. Ik plaatste het in juni 2015.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.