Waarom je niks aan je site hebt als je dit niet in de gaten houdt

Wat een fantastisch systeem! Het gaat als een trein! Binnen twee dagen ben ik al bijna klaar met mijn site. 

Dit schreef een van mijn klanten me. Na mijn ondernemersblog  ‘5 Redenen waarom ik geen website in WordPress maak’ besloot een aantal van jullie het experiment aan te gaan. Om een website te (laten) bouwen via een platform als Tumblr, Wix, Weebly, Voog, Strikingly, Squarespace, enzovoorts. Een platform dat alles al vóór je heeft uitgezocht en opgetuigd en doorontwikkeld, zodat het enige wat jij of je webbouwer nog hoeft te doen, neerkomt op klikken en slepen met blokjes, als een soort virtueel Lego-spel. 

Toch? Of komt er stiekem meer bij kijken?

Jep.  Het gaat er uiteindelijk om of

1-          Je website goed gevonden wordt door zoekmachines

2-          Je bezoeker meteen begrijpt op welke site hij terechtgekomen is

3-          Je website zo is ingericht dat het je bezoekers converteert in klanten

Wat je ook gebruikt voor je site - een platform of WordPress of html of whatever – dat is je middel. En dit hierboven zijn grofweg de drie marketing- en ondernemersdoelen die je wilt behalen. Kan dat, met zo’n platform?

1 Je website goed vindbaar maken

Daar heb je een paar dingen voor nodig. Het helpt als je SEO goed ingericht is, je zoekmachineoptimalisatie. Al heb je daar pas echt wat aan als je daarnaast ook content biedt waar je doelgroep wat aan heeft. Het platform dat ik gebruik, Squarespace, heeft SEO in de basis al prima opgezet. Het is nu aan jou en mij, om onze sites verder te optimaliseren voor zoekmachines. Optimaliseren is een actie die regelmatig om onderhoud vraagt, omdat SEO-spelregels nogal eens veranderen, en ook omdat je als het goed is je site voortdurend aanvult met weer nieuwe content.

Het volgende is trouwens aan de orde van de dag. Als je verandert van content management systeem, dus je verhuist bijvoorbeeld van een WordPress-site naar een site die je via zo’n platform bouwt, dan kun je wat zakken in de ranking die zoekmachines hanteren. Zoekmachines zijn wat dat betreft net zo grillig als de jury van het Eurovisie Songfestival. Verander van jurk en je kunt die plaats in de finale wel vergeten.

Wat kun je zelf doen om je site goed te optimaliseren? Of om de verhuizing zo gladjes mogelijk te laten verlopen?

  •          Dezelfde domeinnaam behouden.
  •          Alles invullen wat je tegenkomt aan termen als site title, site description, search engine description, page description, en dergelijke. (Vraag de helpdesk van je platform als je hier niet uit komt.)
  •          Gebruikmaken van 301 redirects. Daarmee zeg je achter de schermen van je site, dat de link /koning-willem-alexander voortaan moet verwijzen naar de link /dj-wimlex, zodat je bezoekers niet verdwalen en terechtkomen op de beruchte 404-pagina. Dat is de pagina die je vertelt ‘Deze pagina bestaat niet.’
  •          Een 404-pagina aanmaken, die net wat informatiever is dan ‘bestaat niet’. Zo heb ik dat zelf gedaan.
  •          Nadat je verhuisd bent met je site, kun je programma’s gebruiken als Google Webmaster Tools om te kijken wat er nog niet goed gaat.
  •          Het platform dat ik gebruik genereert automatisch een sitemap voor je. Die kun je toevoegen aan Google Webmaster Tools. De sitemap geeft Google automatisch nieuwe pagina’s door die je creëert, en de sitemap helpt Google ook jouw site beter te begrijpen.

2 Je bezoeker vertellen waar hij is

Bedrijven als ABN Amro en NS achten zichzelf zo bekend, dat ze vaak van de weeromstuit vergeten te melden wat ze zijn. Zo staat er nergens ‘bank’ op de site van ABN Amro en nergens ‘trein’ op de site van NS. Nu zullen zij daar niet zo wakker van liggen. Maar als wij zzp’ers vergeten te melden wat we doen en voor wie, hebben wij toch echt een probleem. Je bezoeker verlaat sneller dan het licht jouw website. Die heeft geen tijd en geen zin om voor detective te spelen en uit te zoeken wat je biedt.

Wat kun je doen?

·         Zet een verklaring boven aan iedere pagina van je site, bijvoorbeeld bij je logo. Of gebruik in Squarespace de Announcement Bar. Pas op voor vaagtaal. Dus als je muzikant bent, dan is dit vaagtaal: ‘Ervaar de kracht van koele klanken’. En dan is dit lekker duidelijk: ‘Ik speel elektrische gitaar’. Natuurlijk wil je ook je bezoekers ‘verleiden’. Veel zzp’ers gaan daardoor eindeloos lang op zoek naar de perfecte slogan of tagline. Iets dat ALLES omvat en uitstraalt waar ze voor staan, waar ze in geloven, wat ze als missie hebben, blablabla. Nou. Begin maar eerst met iets dat misschien niet zo sexy klinkt maar wel lekker duidelijk is (hoewel … als je elektrische gitaar speelt, vind ik dat juist enorm sexy, maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk ;-) ).

·         Hetzelfde geldt voor foto’s. Laat niet alleen maar beelden zien van uitzinnig publiek voor een podium, achter de schermen-selfies van je bandleden en de haute cuisine uit de snackbar die je nuttigt als je op tournee bent. Laat ook zien dat je elektrische gitaar speelt.

·         Wat verkoop je het meest of het best? Zorg dat we dat aan je hoofdmenu kunnen aflezen. Dus geef je gitaarles, dan zou er kunnen staan: ‘Neem gitaarles’.

3 Je bezoekers converteren in klanten

Als bezoekers op je site stuiten, en er een tijdje blijven rondhangen, dan hebben ze op zich interesse in wat je biedt. Maar niet per se nu. Dat ‘nu’ moet een beetje groeien. Dat ‘nu’ kun je voeden, als je jouw bezoekers ertoe kunt verleiden dat zij hun e-mailadres achterlaten, zodat je hen jouw nieuwsbrief toe kunt sturen. Dan kun je met hen in contact blijven, tot zij je ‘nu’ nodig hebben. Op mijn platform Squarespace kan ik eenvoudig een blokje 'nieuwsbrief' op elke willekeurige plek in mijn site plakken, en die dan met vijf minuten werk koppelen aan MailChimp, via welke ik mijn nieuwsbrieven verstuur. Gebruik jij wat anders dan MailChimp of Google Docs, de andere mogelijkheid? Je kunt aan Squarespace ook custom CSS (dus je eigen geschreven code) toe laten voegen door je webbouwer.

Heb je geen nieuwsbrief? Niet getreurd. Hier is een idee. Zeg voortaan ‘nee’ tegen iedere organisatie die jou graag wil boeken ‘in ruil voor naamsbekendheid’. Zet in plaats daarvan op je site dat je een gratis workshop of lezing of demonstratie gaat geven. Bijvoorbeeld de clinic ‘Hoe je met het spelen van elektrische gitaar meer dates kunt scoren als single’. Vraag mensen hun mailadres te geven via het plaatsen van een zogenoemde Form Block als zij een mail willen zodra je deze clinic gaat geven. Voìla.  

Daarnaast zorg je ervoor, dat een product of dienst zo makkelijk mogelijk bij je af te nemen is. Bijvoorbeeld omdat je van je dienst een pakket hebt gemaakt, zodat je klant na het lezen van je site met nog zo min mogelijk vragen zit. Omdat je goed hebt uitgelegd wat de zeer aantrekkelijke resultaten zijn na afloop, dus wat mensen aan hun investering overhouden. Omdat dit resultaat ook doorschemert in de titel van je product of dienst. Omdat reacties van andere klanten laten zien, dat zij die resultaten ook echt behaald hebben. Zodat een aantal van je bezoekers beseft dat ze je NU nodig hebben, en jouw product of dienst gaan bestellen.


Het leuke van platforms gebruiken in plaats van WordPress is dat het bouwen zichzelf wijst. Echt. Gewoon de uitlegpagina's lezen die het platform biedt en je komt er wel uit. Maar houdt  daarbij deze drie doelen in de gaten, anders heb je nog niks aan je easy-peasy platform.