Beseft jouw klant dat je nog meer te doen hebt?

Het kan gebeuren dat een klant of opdrachtgever in juni aangeeft: ‘In september heb ik werk voor je’, en dat je eind september nog altijd niks gehoord of gekregen hebt – ook niet nadat je in september nog even naar de klus gevraagd hebt.

Misschien krijg je een antwoord dat uiterst duidelijk is en toch vooral heel vaag blijft: ‘We zijn er intern nog mee bezig.’ Of: ‘Ik ben er nog niet aan toe gekomen.’

Misschien krijg je zelfs helemaal geen antwoord.

In je agenda had je ondertussen wel tijd vrij gehouden voor het werk van deze klant. Vervolgens belt je klant begin oktober alsnog voor de klus, waar je meteen aan moet beginnen – als je net vreselijk druk bent met allerlei andere klussen.

Je kunt dan de benen uit het lijf gaan rennen om toch voor al je klanten op tijd alles af te krijgen, uit angst dat je deze specifieke klant anders verliest aan een ander. Heb ik in het verleden wel eens gedaan. Ik dacht: ‘Zo werkt het nu eenmaal, soms is het hollen en soms is het stilstaan.’ Dat was echter niet hoe ik mij het zelfstandigenbestaan had voorgesteld. Ik had gedacht dat ik meer autonomie zou verkrijgen, meer invloed zou hebben op mijn werkinvulling.

Bij sommige mensen in loondienst bestaat het idee dat je als zelfstandige op ieder gewenst moment oproepbaar bent. Die notie kwam ik toen ik nog journalist was tenminste geregeld tegen. Ontwerpers, fotografen en vormgevers moeten dit ook herkennen. Dat ‘voor jezelf werken’ betekent dat je altijd bezig bent met opdrachten, of anders wel het vinden van nieuwe om de agenda en portemonnee mee te vullen, komt niet altijd bij mensen in loondienst op. Daar moet je ze soms subtiel aan herinneren. Niet in oktober, want dan is het te laat. Als je hier in oktober over begint kan je opdrachtgever zich ‘terechtgewezen’ voelen. En zeg nou zelf, wie voelt zich graag terechtgewezen? Het kan ervoor zorgen dat jullie samenwerking vanaf dan stroever verloopt. Of dat je opdrachtgever doet waar je al bang voor was: kiezen voor een ander, nu jij zo druk bent.

Bovendien, zelfs als je klant alle begrip voor je toont en zich breeduit verontschuldigt voor z’n late reactie, zit je nog steeds in de situatie dat je alle zeilen bij moet zetten om al je klanten op tijd te kunnen bedienen.

Daarom is het handiger ergens half tot eind augustus iets van je te laten horen.

‘Dag X,

Even om je op de hoogte te houden: mijn agenda voor september begint aardig vol te lopen met leuke opdrachten. Weet je toevallig al wat meer over klus Y waar je het in juni over had? Bijvoorbeeld wanneer je verwacht dat ik met de opdracht kan beginnen? Ik denk, ik vraag het je nu vast, dan kan ik daar rekening mee houden in mijn planning.’

Nu kan het echt niemand meer ontgaan dat je een professional bent die graag op tijd hoort waar ze aan toe is, maar die daarbij ook het belang van haar klant in de gaten houdt.