Winst maken en succesvol zijn: werk aan je netwerk

Hoe maak je werken voor jezelf winstgevend? Hoe word je succesvol met je bedrijf?

Is het antwoord:

Ja en nee.

Alles wat hierboven staat, kun je uitstekend gebruiken. Deze acties leveren je klanten op. Maar wel pas als aan drie voorwaarden is voldaan. Als mensen ...

- je hebben leren kennen,
- je aardig vinden, en
- je vertrouwen.

En daarnaast – en dit wordt vaak vergeten – heb JIJ als zelfstandige OOK mensen nodig die je kent, aardig vindt en vertrouwt.

Kortom:

Wil je winst maken en succesvol zijn, wat dat voor jou ook moge inhouden, dan heb je een netwerk nodig.

Een netwerk aan collega’s, doorverwijzers, klanten en potentiële klanten.

De collega’s heb je nodig voor een open en bloot gesprek over de realiteit van je zelfstandigenbestaan. Collega's die je vertrouwt om je hart bij te luchten en om jezelf blijvend te ontwikkelen, als mens en als zelfstandige.

De doorverwijzers heb je nodig omdat dit nog steeds een van de meest succesvolle wegen is om aan nieuwe klanten te komen. Als mensen zó tevreden over je zijn, als oud-klant of als collega, dat ze je offline of online bij anderen in hun omgeving aanbevelen, heeft dit nog altijd een heel sterke impact. Klanten komen dan ‘via-via’ naar je toe.

En de (potentiële) klanten heb je nodig om van te bestaan (duh).

Nu kun je je netwerk óf heel snel opbouwen, óf heel stevig.

Als je het heel snel wilt doen,

  • nodig je in één keer je gehele adressenbestand uit in je LinkedIn-netwerk,
  • gebruik je like&win-acties op Facebook,
  • gebruik je voor je blogs en vlogs titels als “De 6 sleutels tot succes” en “De 4 geheimen van een gigantische winst boeken”,
  • en geef je gratis webinars met dezelfde soort titels zodat je per keer tientallen tot honderden mensen tegelijkertijd als abonnee kunt bijschrijven voor je nieuwsbrieven.

Dit werkt, omdat je uit een heel groot netwerk gaat putten. Dit werkt, vanwege de forse aantallen. Daar zullen altijd klanten, doorverwijzers en collega’s tussen zitten, die bij jou passen.

Als je een heel stevig netwerk wilt opbouwen,

  • nodig je onbekenden alleen uit in je LinkedIn-netwerk via een persoonlijke boodschap,
  • laat je mensen zelf beslissen of ze je Facebook-pagina leuk vinden,
  • kleur je jouw blogs en vlogs op geheel eigen wijze met jouw tips en adviezen in, tonend wie jij bent als zelfstandige en waar jij voor staat,
  • en verzamel je nieuwsbriefabonnees het meest doordat mensen je blog of vlog ergens zien en door de inhoud ervan heel graag meer van je willen.

Dit werkt ook, omdat je meteen vanaf het begin al klanten gaat aantrekken die helemaal bij jou passen. Het stevige netwerk kost wat meer tijd, maar je hebt ook minder grote aantallen nodig

Het is een beetje schieten met hagel (snel) versus schieten met scherp (stevig).

Waarom schreef ik bovenaan dan, dat het antwoord ‘Kom je aan winst en succes via het verzamelen van mensen op social media, via bloggen/vloggen en via je nieuwsbrief’ ja en nee is?

Omdat je sterk het gevoel kunt krijgen, van alles wat er om je heen aan marketingwebinars verschijnt, dat je een snel netwerk moet bouwen, terwijl je gruwt van onder meer like & win-acties. In dat geval zullen de acties die passen bij ‘snel’ niet passen bij jou en je aanbod/doelgroep. En dan werken ze ook niet zo goed voor je, als voor anderen. Simpelweg omdat je er niet de klanten mee aantrekt, die goed bij je passen. En ook niet de collega’s, die jou begrijpen.

En andersom, als de acties van stevig niet passen bij jou, zul je je de hele tijd beperkt voelen in je bewegingsvrijheid door de ‘regels’ van deze acties. En trek je collega’s aan, die je mateloos zullen irriteren.

Wat in deze twee voorbeelden uitblijft, is vertrouwen. Vertrouwen in je netwerk. De belangrijkste van de drie voorwaarden waaraan je moet voldoen, wil je mensen als klant (of collega) binnenhalen.

Het maakt niet uit of je je aangetrokken voelt tot ‘snel’ of tot ‘stevig’. Je kunt via beide netwerken je doel bereiken. 

Als je maar kiest voor het type netwerk, en de bijbehorende acties, die passen bij jou en je aanbod.