Hè nee niet nog een nieuwsbrief
/Bijgewerkt juni 2025
Je lijkt wel gek als je een nieuwsbrief hebt. Of als je er nu nog aan begint. Want:
Er zijn er zóveel! Zelf heb je je voor al die meuk ook allang uitgeschreven - op een enkele uitzondering na.
Het kost je elke keer vreselijk veel tijd.
Je kunt voor geen meter schrijven.
Al die e-zines lijken op elkaar ... en je vertikt het mee te doen aan de eenheidsworst.
't Is verspilde energie, want klanten krijg je er niet door.
Dus marketinggoeroes kunnen je nog meer vertellen over de zogenaamde voordelen: jou maken ze niet gek. (Heel goed.)
En van mij hoef je ook niet
Als je iets anders hebt gevonden dat werkt voor je, in termen van klanten aantrekken: lekker doen. Echt. Ik heb liever dat mensen hun eigen plan trekken dan marketingacties op hun lijst zetten 'omdat iedereen dit doet'. Da's nooit een goede reden. Gisteren niet, vandaag niet en morgen nog steeds niet.
Of zoals mijn moeder vroeger zei: Als een ander in de IJssel springt, doe jij dat dan ook?
Voor wie desondanks wil weten hoe je bovenstaande vijf punten kunt trotseren, geef ik even een lekker grove indeling van e-zinesoorten en hoe je die voor ons interessant kunt maken/houden.
1. De tiplijn
Je deelt tips. Grappige, handige of originele tips die ook écht iets uitleggen. Niet slechts een korte opsomming van open deuren, waarna we onverzadigd doelloos verder surfen. We willen weten waaróm we iets moeten doen. Kom maar op met die sprekende voorbeelden en heldere argumenten. We willen iets vol vitamines, vezels en vetten! Geen lege koolhydraten aub.
Kost je nieuwsbrief je elke keer vreselijk veel tijd?
Wat tijd besparen betreft, draait alles om format. Een kapstok om je nieuwsbrief aan op te hangen. Bij nummer 3. De kaskraker en nummer 4. De museumjaarkaart (zie hieronder) is dat format over het algemeen makkelijker te bepalen dan bij deze nummer 1. De tiplijn en bij nummer 2. Het egodocument.
Toch, ook voor 1. en 2. kun je een format hanteren. Als je dit type e-zine wilt sturen maar worstelt met wat te schrijven, dan zijn daar allerlei prima cursussen voor te volgen. Of leer belachelijk goed bloggen van Kitty Kilian.
2. Het egodocument
Gaat stiekem alleen over jou. Dat mag! Maarrr ... dan moet je wel blijk geven een opinionated veelvraat te zijn die niet te beroerd is te delen hoe je aan je successen én mislukkingen komt. Dat wil zeggen: het is ons gelijk duidelijk dat jij over jouw vak of branche veel en veel meer kennis bijhoudt en verwerkt dan ons zelf lukt.
Het openen van jouw nieuwsbrief geeft ons het idee volledig te zijn bijgepraat over recente ontwikkelingen. En jouw bravoure en ongebreidelde experimenteerdrift vormen een inspiratiebron voor onze eigen acties. Of het laatste zetje in onze rug: als jij publiekelijk op je bek durft te gaan, durven wij het (anoniem) ook.
3. De kaskraker
Je bent degene die de 'bon' in abonnee stopt. Maar een voordeeltje maakt nog geen nieuwsbrief. Bestaat je nieuwsbrief feitelijk elke keer uit een mooie aanbieding? Prima, maar noem het dan ook zo op je site: Schrijf je in en ontvang maandelijks een aanbieding in je mailbox.
Nog mooier is als erbij staat: Die verder voor niemand anders geldt. Kijk, dan weten we in ieder geval waar we aan toe zijn als we ons inschrijven.
De kaskraker kost je weinig tijd
En je hoeft er ook niet goed voor te kunnen schrijven. Dat gezegd hebbend ... spelling- en grammaticafouten in je aanbieding, maken dat we je als ondernemer niet serieus nemen. Laat daarom altijd een paar mensen je aanbiedingsmail lezen voor je 'm verstuurt.
4. De museumjaarkaart
Sommige van jullie maken simpelweg schitterende dingen. Kom op, niet te bescheiden, dat is gewoon zo. Nou, dan stuur je ons dat toch?
Je eigen stripfeuilleton, één foto die we van je mogen hebben in wallpaper-afmetingen, je nieuwste gedicht. Maak je driedimensionaal werk? Stuur dan niet een lullig .jpg-tje hè. Laat ons het werk dan ook in 3D zien.
De museumjaarkaart is ideaal voor zzp'ers die walgen van eenheidsworstnieuwsbrieven.
'Maar Miranda, hoe zit het dan met …
het kiezen van een e-mailingprovider
de gratis weggever die je bij je abonnement zou moeten bieden
het tijdstip waarop je je nieuwsbrief zou moeten versturen en
het bereiken van conversie dankzij nieuwsbrieven?!'
Ja, daar noem je vijf nieuwe onderwerpen. Kort antwoord: dat heeft te maken met dat je nieuwsbrief een focus moet hebben, anders wordt het een complete chaos. Dus stap 1. Kies een focus voor je onderneming, en stap 2. Kies welk type nieuwsbrief je gaat versturen.
Meer lezen?
👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.