Hè nee niet nog een nieuwsbrief

Je lijkt wel gek als je een nieuwsbrief hebt. Of als je er nu nog aan gaat beginnen. Want:

  • Er zijn er zóveel! Zelf heb je je voor al die meuk ook allang uitgeschreven - op een enkele uitzondering na.
  • Het kost je iedere keer vreselijk veel tijd.
  • Je kunt voor geen meter schrijven.
  • Al die e-zines lijken op elkaar ... en je vertikt het mee te doen aan de eenheidsworst.
  • 't Is verspilde energie, want klanten krijg je er niet door. 

Dus marketinggoeroes kunnen je nog meer vertellen over de zogenaamde voordelen ... jou maken ze niet gek.

 Goed zo. Jou mag ik wel. :-)

En van mij hoef je ook niet. Als je iets anders gevonden hebt dat werkt voor je, in termen van klanten aantrekken: lekker doen. Echt. Ik heb liever dat mensen hun eigen plan trekken dan marketingacties op hun lijst zetten 'omdat iedereen dit doet'. Da's nooit een goede reden. Gisteren niet, vandaag niet en morgen nog steeds niet.

Of zoals mijn moeder vroeger zei: 'Als een ander in de IJssel springt, doe jij dat dan ook?'

Voor wie desondanks wil weten hoe je bovenstaande vijf punten kunt trotseren, geef ik even een lekker grove indeling van e-zinesoorten en hoe je die voor ons interessant kunt maken/houden.

1. De tiplijn

Je deelt tips. Grappige, handige of originele tips die ook écht iets uitleggen. Niet slechts een korte opsomming van open deuren, waarna we onverzadigd doelloos verder surfen. We willen weten waaróm we iets moeten doen. Kom maar op met die sprekende voorbeelden en heldere argumenten. We willen iets vol vitamines, vezels en vetten! Geen lege koolhydraten aub.

Zat je heftig te knikken bij * Het kost je iedere keer vreselijk veel tijd?

Komt hoogstwaarschijnlijk omdat je bent vastgelopen in De tiplijn. Als het gaat om nieuwsbrieven, is dit het type dat iedere marketeer je doorgaans aanraadt te sturen. Wat tijd besparen betreft, draait alles om format. Een kapstok om je nieuwsbrief aan op te hangen. Bij 3. De kaskraker en 4. De museumjaarkaart (zie hieronder) is dat format over het algemeen wat makkelijker te bepalen dan bij 1. en 2. Het egodocument. Maar ook voor 1. en 2. is een format te bepalen/hanteren. Als je dit type e-zine wilt sturen maar worstelt met wat te schrijven, dan zijn daar allerlei prima cursussen voor te volgen. Of leer belachelijk goed bloggen van Kitty Kilian.

2. Het egodocument

Gaat stiekem alleen over jou. Dat mag! Maarrr ... dan moet je wel blijk geven een opinianated veelvraat te zijn die niet te beroerd is te delen hoe je aan je successen én mislukkingen komt. Dat wil zeggen: het is ons gelijk duidelijk dat jij over jouw vak of branche veel en veel meer kennis bijhoudt en verwerkt dan ons zelf lukt. Het openen van jouw nieuwsbrief geeft ons het idee weer even volledig te zijn bijgepraat over recente ontwikkelingen. En jouw bravoure en ongebreidelde experimenteerdrift vormen een inspiratiebron voor onze eigen acties. Of het laatste zetje in onze rug: als jij publiekelijk op je bek durft te gaan, durven wij het (anoniem) ook.

3. De kaskraker

Is degene die de 'bon' in abonnee stopt. Maar een voordeeltje maakt nog geen nieuwsbrief. Als je nieuwsbrief feitelijk iedere keer uit een mooie aanbieding bestaat, prima, maar noem het dan ook zo op je site: 'Schrijf je in en ontvang maandelijks een aanbieding in je mailbox.' Nog mooier is als erbij staat: 'Die verder voor niemand anders geldt.' Kijk, dan weten we in ieder geval waar we aan toe zijn als we ons inschrijven.

De kaskraker kost je weinig tijd, en je hoeft er ook niet goed voor te kunnen schrijven. Dat gezegd hebbend ... spelling- en grammaticafouten in je aanbieding maken dat we je als ondernemer niet serieus nemen. Laat daarom altijd een paar mensen je aanbiedingsmail lezen voor je 'm verstuurt.

4. De museumjaarkaart

Sommige van jullie maken simpelweg schitterende dingen. Kom op, niet te bescheiden, dat is gewoon zo. Nou, dan stuur je ons dat toch? Je eigen stripfeuilleton, één foto die we van je mogen hebben in wallpaper-afmetingen, je nieuwste gedicht. Maak je driedimensionaal werk? Stuur dan niet een lullig .jpg-tje hè. Laat ons het werk dan ook in 3D zien.

De museumjaarkaart is ideaal voor zzp'ers die walgen van eenheidsworstnieuwsbrieven.

'Maar Miranda, hoe zit het dan met het laten groeien van je mailinglist, het kiezen van een e-mailingprovider, de gratis weggever die je bij je abonnement zou moeten bieden, het tijdstip waarop je je nieuwsbrief zou moeten versturen en het bereiken van conversie dankzij nieuwsbrieven?!'

Ja, daar noem je vijf nieuwe onderwerpen. Dat heeft dan weer te maken met dat je nieuwsbrief een focus moet hebben, anders wordt het een complete chaos ...

Welk type nieuwsbrief verstuur jij?