Wat te doen als je netwerkmoe bent

Foto bij het blog ‘Wat te doen als je netwerkmoe bent’ van ZinVol. Concrete ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe. Foto gemaakt door: ZinVol.

Bijgewerkt september 2023

Soms zeggen zelfstandigen tegen mij netwerkmoe te zijn. Geldt dit ook voor jou?

Redenen waarom je netwerkmoe kunt zijn:

  • Overkill.
    Als je wilt kun je iedere middag of avond van de week wel naar een bijeenkomst. Waar je vervolgens weer precies dezelfde mensen tegenkomt.

  • Teleurstellende resultaten, als je rekende op flink wat nieuwe klanten. Veel netwerkbijeenkomsten bestaan uit (startende) zzp'ers die allemaal op zoek zijn naar opdrachten en zelf geen werk te vergeven hebben.

  • Workshops waar je hard van moet gapen.
    Als je een ervaren zzp'er bent, die al jaren netwerkt en die allerlei ondernemersontwikkelingen goed in de gaten houdt, dan zit je echt niet te wachten op wéér een workshop over het bijhouden van je administratie (dat doe je al jaren), het plaatsen van berichten op social media (doe je ook al jaren) of speeddaten (waarbij je handen schudt met mensen die gelijk beginnen te acquireren en je hun visitekaart in handen duwen.)

Wat te doen, als je netwerkmoe bent maar toch graag je netwerk wilt onderhouden? Omdat je uiteindelijk meer klanten wil?

1. Misschien netwerk je al succesvol zonder het zelf te beseffen

Je kunt veel hebben aan een netwerk. Als je regelmatig met min of meer dezelfde groep samenkomt, dan kan een hecht gezelschap ontstaan dat elkaar graag werk gunt. Dat betekent dat deze mensen binnen hun eigen netwerk de oren gespitst houden en als doorverwijzer voor je gaan optreden als ze horen dat iemand behoefte heeft aan jouw diensten. En ook dat het je dus niet gelijk de eerste avond dat je opduikt gebeurt, die nieuwe aanwas van klanten. 

'Netwerk' kan daarbij meer zijn dan een al dan niet geformaliseerde club van ondernemers: ook de tennisvereniging waar je bij zit kan dienst doen als uitstekend netwerk. Of een ander voorbeeld: meerdere van mijn oud-klanten komen via de kerk waar ze bij horen aan leuk, nieuw werk. Ook groepen op sociale media kunnen zo werken, als er een min of meer dezelfde (kern)groep is die regelmatig ervaringen en kennis uitwisselt. 

Ben jij zonder het te beseffen al heel actief binnen een netwerk dat je behulpzaam is? Of zou kunnen zijn, als mensen wisten wat voor werk je deed/ als je iets vaker langskwam?

2. Leer gericht mensen kennen

Ik bedoel niet dat je koud moet acquireren, al is ook dat een manier om aan meer klanten te komen.
Ga eens na wat er op je lijst met wensen staat, als ondernemer. Toekomstrichtingen die je wilt onderzoeken, projecten die je graag nog eens zou doen, diensten die je wilt ontwikkelen. Als je daarmee bezig bent, dan kom je ongetwijfeld wat vragen tegen. Hoe doe ik ...? Hoe kan ik ...? Waar vind ik ...? Handig, als je dan mensen leert kennen die daar al veel verstand van hebben.

Vraag vervolgens je eigen netwerk aan meedenkende vrienden of zij iemand kennen die een antwoord heeft op jouw vraag. Zo bekeek ik een paar jaar geleden hoe ik meer kon doen met mijn stem, met of voor radio & tv. Als ik daarin verder wilde komen, had ik een thuisstudio nodig. Nu heb ik weinig verstand van techniek, dus eh ... wat kan ik dan het beste aanschaffen? Binnen de kortste keren koppelden mijn vrienden me aan allerlei aardige mensen die al een thuisstudio hebben, en die me van alles vertellen over wat ze hebben staan en wat ze daarmee kunnen.  

3. Hernieuw het contact met de mensen die je al kent

Ook hier doel ik niet direct op acquireren. Dus wat je niet doet: iemand die je lange tijd niet hebt gesproken vragen of hij nog werk heeft.

Plezieriger manieren om contact te hebben, voor jou en voor de ander:

  • de vakantiemail

  • mensen uit je netwerk aan elkaar voorstellen met een mailtje.
    Vergeet niet te vertellen waarom je denkt dat juist zij elkaar eens zouden moeten ontmoeten.

  • hetzelfde kun je doen met websites, YouTube-filmpjes (TED-talks!), boeken, films, enzovoorts.
    Kom je er een tegen die gaat over een onderwerp waar een oud-klant belangstelling voor heeft, dan kun je met het doorgeven van de link/titel weer in beeld verschijnen.

  • schrijf een testimonial (referentie).
    Je hebt het meest aan een aanbeveling die verder gaat dan 'X is echt goed, en bovendien heel aardig.' Het fijnst zijn aanbevelingen die jouw potentiële klanten vertellen

    • hoe de situatie was voor je werd ingeschakeld

    • wat je deed waar je klant wat aan had en

    • hoe je klants situatie nu is verbeterd

    Dan kan de potentiële klant zich concreet iets voorstellen bij je dienstverlening.

Wat is jouw favoriete manier van je netwerk onderhouden?


Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.