Wat te doen als je netwerkmoe bent

Ik spreek al een aantal maanden opvallend veel zelfstandigen die netwerkmoe zeggen te zijn. Geldt dit ook voor jou?

Redenen waarom je netwerkmoe zou kunnen zijn:

  • Overkill. Als je wilt kun je sinds een paar jaren iedere middag of avond van de week wel naar een andere bijeenkomst. Waar je vervolgens weer precies dezelfde mensen tegenkomt.
  • Teleurstellende resultaten, als je rekende op flink wat nieuwe klanten. Veel netwerkbijeenkomsten bestaan uit (startende) zzp'ers die allemaal op zoek zijn naar opdrachten en zelf geen werk te vergeven hebben. 
  • Workshops waar je hard van moet gapen. Als je een ervaren zzp'er bent, een die al jaren netwerkt en die ook daarnaast allerlei ondernemersontwikkelingen goed in de gaten houdt, dan zit je echt niet te wachten op wéér een workshop over het bijhouden van je administratie (dat doe je al tien jaar), twitteren (dat doe je al vier jaar) of speeddaten (waarbij je handen schudt met mensen die gelijk beginnen te acquireren en je hun visitekaartje in handen duwen.)

Wat te doen, als je netwerkmoe bent maar toch graag je netwerk wilt onderhouden? Omdat je uiteindelijk meer klanten wil?

1. Misschien netwerk je al succesvol zonder het zelf te beseffen

Je kunt veel hebben aan een netwerk. Als je regelmatig met min of meer dezelfde groep samenkomt, dan kan een hecht gezelschap ontstaan dat elkaar graag werk gunt. Dat betekent dat deze mensen binnen hun eigen netwerk de oren gespitst houden en als doorverwijzer voor je gaan optreden als ze horen dat iemand behoefte heeft aan jouw diensten. En ook dat het je dus niet gelijk de eerste avond dat je opduikt gebeurt, die nieuwe aanwas van klanten. 
'Netwerk' kan daarbij meer zijn dan een al dan niet geformaliseerde club van ondernemers: ook de tennisvereniging waar je bij zit kan dienst doen als uitstekend netwerk. Of een ander voorbeeld: meerdere van mijn klanten komen via de kerk waar ze bij horen aan leuk, nieuw werk. Ook groepen op sociale media kunnen zo werken, of fora op sites als Lancelots en Higher Level, als er een min of meer dezelfde (kern)groep is die regelmatig ervaringen en kennis uitwisselt. 
Ben jij zonder het te beseffen al heel actief binnen een netwerk dat je behulpzaam is? Of zou kunnen zijn, als mensen wisten wat voor werk je deed/ als je iets vaker langskwam?

2. Leer gericht mensen kennen

Ik bedoel niet dat je koud moet acquireren, al is ook dat een manier om aan meer klanten te komen.
Ga eens na wat er op je lijst met wensen staat, als ondernemer. Toekomstrichtingen die je wilt onderzoeken, projecten die je graag nog eens zou doen, diensten die je wilt ontwikkelen. Als je daarmee bezig bent, dan kom je ongetwijfeld wat vragen tegen. Hoe doe ik ...? Hoe kan ik ...? Waar vind ik ...? Handig, als je dan mensen leert kennen die daar al veel verstand van hebben. Vraag vervolgens je eigen netwerk aan meedenkende vrienden of zij iemand kennen die een antwoord heeft op jouw vraag. Zo ben ik aan het kijken hoe ik meer kan doen met mijn stem, met of voor radio & tv. Als ik daarin verder wil komen, heb ik een thuisstudio nodig. Nu heb ik weinig verstand van techniek, dus eh ... wat kan ik dan het beste aanschaffen? Binnen de kortste keren koppelden mijn vrienden me aan allerlei aardige mensen die al een thuisstudio hebben, en die me van alles vertellen over wat ze hebben staan en wat ze daarmee kunnen.  

3. Hernieuw het contact met de mensen die je al kent

Ook hier doel ik niet direct op acquireren, dus niet: iemand die je lange tijd niet hebt gesproken vragen of hij nog werk heeft.
Plezieriger manieren om contact te hebben, voor jou en voor de ander:

  • de vakantiemail
  • mensen uit je netwerk aan elkaar voorstellen met een mailtje. Vergeet niet te vertellen waarom je denkt dat juist zij elkaar eens zouden moeten mailen.
  • hetzelfde kun je doen met websites, YouTube-filmpjes (TED-talks!) boeken, films, enz. Kom je er een tegen die gaat over een onderwerp waar een van je oud-klanten veel belangstelling voor heeft, dan kun je met het doorgeven van de link/titel weer in beeld verschijnen. 
  • schrijf een testimonial. Je contact heeft het meest aan een aanbeveling die verder gaat dan 'Hij is echt goed, en bovendien heel aardig.' Het fijnst zijn aanbevelingen die de lezer vertellen hoe je situatie was voor je jouw contact inschakelde, wat jouw kennis deed waar je wat aan had en hoe je situatie nu is verbeterd. Dan kan de lezer zich concreet iets voorstellen bij de dienstverlening van je contact.

Wat is jouw favoriete manier van je netwerk onderhouden?

Wil je meer tips over het aanleggen en onderhouden van een netwerk, zodat je genoeg klanten leert kennen, lees dan mijn e-book De pijplijn vullen. Leer genoeg klanten kennen.