Sociale media: zo leveren ze meer op

Er komt een zelfstandig professional bij me die wil weten wat ze kan doen om aan meer klanten te komen. Ze werkte altijd voor iedereen, maar nu wil ze zich richten op één duidelijke doelgroep. Een doelgroep waar ze blij van wordt, waarvan de mensen passen bij de waarden die ze wil uitdragen, bij de interesses die ze heeft. En ze weet ook al welke doelgroep dat worden moet.

Netwerk je?’ vraag ik.
Ja, de zelfstandig professional tegenover me komt wel eens hier, wel eens daar. Ze gaat vaak naar de Open Coffee bijvoorbeeld. Soms volgt ze een workshop of training, daar kun je ook netwerken. En ze zit in het bestuur van een plaatselijke sportvereniging. Komt ze ook veel mensen tegen.

‘En zit je op een sociaal medium? Bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter of Facebook?’ 
‘LinkedIn’, knikt de zelfstandige. En nee, ze heeft geen slapend profiel: ze voegt zeer regelmatig nieuwe contacten toe.

‘Mooi. En hoeveel mensen ken je al, die behoren tot de doelgroep waar jij je op wilt richten?’


Het is even stil. Tegenover mij wordt diep nagedacht. ‘Nog niemand’, klinkt het dan.

Uh-oh!

Voor ik verder schrijf, even een vraag. Hoe weet je dat je een doelgroep hebt?

Je weet bijvoorbeeld dat je er een hebt als je kunt vertellen waar jouw doelgroep komt. In de stad en op internet.

  • Als jouw doelgroep overal te vinden is, dan werk je waarschijnlijk voor iedereen. Dus voor zowel bedrijven als particulieren als zelfstandigen. In dat geval heb je geen doelgroep. Een doelgroep is een groep mensen/bedrijven die een paar onderscheidende kenmerken met elkaar gemeen hebben. Bijvoorbeeld (trendy!) duurzame ondernemers. Of: redacteuren. Of: evenementenbureaus. Het enige wat particulieren als groep met elkaar gemeen hebben, is dat het mensen zijn. Het enige dat bedrijven als groep met elkaar gemeen hebben, is dat ze staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • (Deze doelgroepen kun je zelfs nog nauwer specificeren. Bijvoorbeeld: alleen redacteuren van kranten. Maar daar gaat de rest van dit artikel even niet over.) 
  • Als je geen idee hebt waar jouw doelgroep komt, of als je denkt zeker te weten dat er geen plekken zijn waar je doelgroep rondloopt, kan het zijn dat je doelgroepomschrijving te vaag is. Of zo vreselijk specifiek dat maar zes mensen in Nederland erin passen ofzo.

Terug naar het netwerken in levende lijve en via sociale media. Kost allemaal tijd als je het goed wilt bijhouden. Als je echt contact wilt leggen. Als je wilt dat mensen onthouden wie je bent. Spreek je vervolgens nooit iemand die ook maar een béétje behoort tot je doelgroep … dan leveren netwerkbijeenkomsten en sociale media je niks op.

Jaaaaaa, wel het broodnodige delen van ervaringen natuurlijk, en leuke nieuwe kennissen en goede ondernemerstips enzo … maar geen potentiële klanten.

… Tenzij je de mensen in jouw netwerken vraagt of zij mensen kennen die tot je doelgroep behoren. Of tenzij je via sociale media mensen gaat volgen of uitnodigen die tot je doelgroep behoren. Dan levert het netwerken je alweer veel meer op dan tot dan toe. (In marketingtermen ben je dan bezig met het verzamelen van leads).

Stel je voor dat je via internet en in de echte wereld bewust op zoek gaat naar mensen die behoren tot je doelgroep.

Wat zou dat doen voor je klantenbestand?

 

Specifieke tips en acties voor het opbouwen van een klantenbestand vind je in mijn e-book 'De pijplijn vullen. Leer genoeg klanten kennen.' Te bestellen voor slechts 4 euro 99 inclusief 21 procent btw.