Sociale media, koude acquisitie ... moet dat?

Geregeld komt een zelfstandige naar me toe en zegt: ‘Ik moet ook eens iets gaan doen met dat LinkedIn.’

Of ze zegt schuldbewust: ‘Ik zou veel vaker moeten bellen.’ En dan heeft ze het over het plegen van koude acquisitietelefoontjes. Je weet wel, wanneer je iemand die je nooit eerder hebt gesproken, vraagt of hij werk voor je heeft.

Het zijn de twee dingen die zelfstandig professionals het meest noemen als ik ze spreek. En het zijn beide prima wegen om te bewandelen, prima acties om in te zetten. Maar zijn het ook de acties die voor jou, voor de groei van jouw bedrijf het meest effect hebben? Of doe je ze omdat je denkt dat iedereen hieraan geloven moet?

En nog een vraag: vind je het leuk? Heb je er plezier in LinkedIn in al zijn facetten te ontdekken en onbekenden te bellen voor klussen? Maak je daarom dan ook regelmatig tijd hiervoor vrij in je agenda?

Het heeft namelijk weinig zin steeds pas iets aan marketing en acquisitie te doen, als al je opdrachten op zijn. Nou ja, dat heeft wel zin natuurlijk, maar het heeft geen blijvend positief effect als je alleen op die momenten actie onderneemt. Dat wil zeggen, als je verlangt naar een constante stroom klanten of opdrachten.

Wil je klanten aantrekken, zet dan steeds opnieuw enkele voor jou simpele maar effectieve acties in. Acties die je volhoudt tot aan het einde van je zelfstandigenbestaan.

Ja. Dat is Het Grote Geheim achter een bloeiend zelfstandigenbestaan. Mijn excuses dat het zo weinig spectaculair is. ;-)

Wat zijn dan acties die voor jou simpel en effectief zijn? Dat kan voor iedereen anders zijn. Wat werkt voor een ander, hoeft niet te werken voor jou en vice versa. Straks kom ik met tips hoe je hier zelf achter komt. Eerst geef ik wat voorbeelden.

Zo ken ik een verhalenverteller die persberichten inzet. Zijn nieuws verschijnt geregeld in regionale kranten. Met deze free publicity trekt hij luisteraars voor zijn voorstellingen. Let op! De verhalenverteller heeft dan ook een publiek dat weinig achter de computer kruipt. Internet is voor de meesten van hen iets exotisch.

Om dezelfde reden behaalt de verhalenverteller succes met nog een actie die voor veel andere zelfstandigen niet werkt. Hij herhaalt steeds opnieuw een advertentie in een plaatselijk kerkblad. Ook dat levert hem luisteraars op.

Zoek je werk via bedrijven, instellingen of organisaties, dan is die eerder genoemde koude acquisitie op zich een prima idee. Bedrijven, instellingen en organisaties begrijpen best dat zij en jij elkaar nodig zouden kunnen hebben. Het grote nadeel aan onbekenden met onbekende behoeftes bellen, is dat het wel eens heel veel telefoontjes zou kunnen kosten voor je beet hebt. Dat kan je ontmoedigen. Wil je dit oppakken, spreek dan met jezelf af een x aantal telefoontjes per dag te doen. Niet meer en niet minder. Je verlegt dan het accent van ‘snel, snel! Een klus vinden!’ naar ‘3 mensen spreken per dag’. Dat voelt heel anders.

Is koude acquisitie ook een goed idee als je werkt met individuen? Bel je als coach of therapeut zomaar cliënten op? Lijkt me niet. Die mensen trek je aan via andere acties. Ze komen je op het spoor via verwijzers, via de lezing die je geeft, de blog of nieuwsbrief die je schrijft, de informatieavond die je organiseert, de inhoudelijk sterke antwoorden op internetfora die je plaatst, enzovoorts.

Hoe kom je erachter wat werkt voor jou? Vier stappen:

1. Verzamel vele voorbeelden van acties die je kunt ondernemen

Er is zo’n breed scala aan mogelijkheden: er zitten altijd acties tussen die bij jou en je branche/doelgroep passen.



2. Experimenteer

Probeer niet alle acties tegelijk uit. Kies er een paar en houd die enkele weken vol.



3. Als je net met een voor jou gloednieuwe actie begint, sta jezelf dan vallen en opstaan toe

Kijk bij anderen de kunst af. Vraag en google tips. Leer meer over de fijne kneepjes van een actie voor je besluit of je er wel/niet mee verder gaat.



4. Evalueer

Wat heeft deze actie je gebracht? Hoeven trouwens niet direct nieuwe klanten te zijn. Misschien heb je meer doorverwijzers erbij gekregen: mensen die jouw naam aan anderen doorgeven.

Kortom, kies niet automatisch voor wat je buurman doet. Kies voor een mix aan (leuke) acties die passen bij jou.