Sociale media, koude acquisitie ... moet dat?

Foto bij het blog ‘Sociale media, koude acquisitie … moet dat?’ van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching. Foto gemaakt door: ZinVol.

Geregeld komt een zelfstandige naar me toe en zegt: ‘Ik moet ook eens iets gaan doen met dat LinkedIn.’

Of ze zegt schuldbewust: ‘Ik zou veel vaker moeten bellen.’ En dan heeft ze het over het plegen van koude acquisitietelefoontjes. Je weet wel, wanneer je iemand die je nooit eerder hebt gesproken, vraagt of hij werk voor je heeft.

Het zijn de twee dingen die zelfstandig professionals het meest noemen als ik ze spreek. En het zijn beide prima wegen om te bewandelen, prima acties om in te zetten. Maar zijn het ook de acties die voor jou, voor de groei van jouw bedrijf het meest effect hebben? Of doe je ze omdat je denkt dat iedereen hieraan geloven moet?

En nog een vraag: vind je het leuk? Heb je er plezier in LinkedIn in al zijn facetten te ontdekken en onbekenden te bellen voor klussen? Maak je daarom dan ook regelmatig tijd hiervoor vrij in je agenda?

Het heeft namelijk weinig zin steeds pas iets aan marketing en acquisitie te doen, als al je opdrachten op zijn. Nou ja, dat heeft wel zin natuurlijk, maar het heeft geen blijvend positief effect als je alleen op die momenten actie onderneemt. Dat wil zeggen, als je verlangt naar een constante stroom klanten of opdrachten.

Wil je klanten aantrekken, zet dan steeds opnieuw enkele voor jou simpele maar effectieve acties in. Acties die je volhoudt tot aan het einde van je zelfstandigenbestaan

(Of tot je in een andere fase komt, en deze acties niet meer of minder goed voor je werken.)

Ja. Dat is Het Grote Geheim achter een bloeiend zelfstandigenbestaan. Mijn excuses dat het zo weinig spectaculair is.

Wat zijn dan acties die voor jou simpel en effectief zijn? Dat kan voor iedereen anders zijn. Wat werkt voor een ander, hoeft niet te werken voor jou en vice versa. Straks kom ik met tips hoe je hier zelf achter komt. Eerst geef ik wat voorbeelden.

Zo ken ik een verhalenverteller die persberichten inzet. Zijn nieuws verschijnt geregeld in regionale kranten. Met deze free publicity trekt hij luisteraars voor zijn voorstellingen. Let op! De verhalenverteller heeft dan ook een publiek dat weinig achter de computer kruipt. Internet is voor de meesten van hen iets exotisch.

Om dezelfde reden behaalt de verhalenverteller succes met nog een actie die voor veel andere zelfstandigen niet werkt. Hij herhaalt steeds opnieuw een advertentie in een plaatselijk kerkblad. Ook dat levert hem luisteraars op.

Zoek je werk via bedrijven, instellingen of organisaties, dan is die eerder genoemde koude acquisitie op zich een prima idee

Bedrijven, instellingen en organisaties begrijpen best dat zij en jij elkaar nodig zouden kunnen hebben. Het grote nadeel aan onbekenden met onbekende behoeftes bellen, is dat het wel eens heel veel telefoontjes zou kunnen kosten voor je beet hebt. Dat kan je ontmoedigen. Wil je dit oppakken, spreek dan met jezelf af een x aantal telefoontjes per dag te doen. Niet meer en niet minder. Je verlegt dan het accent van ‘snel, snel! Een klus vinden!’ naar ‘3 mensen spreken per dag’. Dat voelt heel anders.

Is koude acquisitie ook een goed idee als je werkt met individuen?

Bel je als coach of therapeut zomaar cliënten op? Lijkt me niet. Die mensen trek je aan via andere acties. Ze komen je op het spoor via ambassadeurs/doorverwijzers, via de lezing die je geeft, de blog of nieuwsbrief die je schrijft, de informatieavond die je organiseert, de inhoudelijk sterke antwoorden die je plaatst in Facebook-groepen, enzovoorts.

Hoe kom je erachter wat werkt voor jou? Vier stappen:

1. Verzamel vele voorbeelden van acties die je kunt ondernemen

Er is zo’n breed scala aan mogelijkheden: er zitten altijd acties tussen die bij jou en je branche/doelgroep passen.



2. Experimenteer

Probeer niet alle acties die je kunt verzinnen tegelijk uit. Kies er een paar, acties waarvan je denkt dat je die durft, onder de knie kunt krijgen, leuk zult vinden of alle drie. Acties waarvan je denkt dat je er ook je doelgroep/klanten mee bereikt. Schrijf op waar je stond toen je begon (Bijvoorbeeld Facebook-community starten, nul deelnemers). Houd je zorgvuldig gekozen acties enkele weken vol.



3. Als je net met een voor jou gloednieuwe actie begint, sta jezelf dan vallen en opstaan toe

Kijk bij anderen de kunst af. Vraag en google tips. Leer meer over de fijne kneepjes van een actie voor je besluit of je er wel/niet mee verder gaat.

En reken erop dat een actie goed en langere tijd volhouden, betekent dat je leer-tijd kwijt bent. En dat je die leer-tijd óók kwijt bent, maar dan in dubbel zoveel uren, als je gewoon lukraak af en toe de ene actie en dan weer een andere inzet.



4. Evalueer na enkele weken/maanden

Waar sta je nu met deze actie, enkele weken/maanden later? (Bijvoorbeeld Facebook-community, 155 deelnemers, 2 vaste rubrieken, regelmatig interactie). Hoe vond je deze actie, kreeg je er gaandeweg lol in? Heb je ‘m consequent kunnen volhouden? Wat heeft de actie je gebracht? Hoeven trouwens niet direct nieuwe klanten te zijn. Misschien heb je meer fans, meer doorverwijzers erbij gekregen: mensen die jouw naam aan anderen doorgeven. Of misschien heb je antwoorden gevonden waarvan je niet wist dat je ze zocht, zoals: waar je met je bedrijf voor staat, wat je kernwaarden zijn. Kun je die met deze actie goed tot uitdrukking brengen, of past daar een andere actie bij?

Kortom, kies niet automatisch voor wat je buurman doet. Kies voor een mix aan leuke acties die passen bij jou.

Ik werkte dit blog bij op 5 juli 2022. Ik plaatste het in februari 2011.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.