Vertel niemand je droom - vooral je doelgroep niet

Over de liefde zijn er mensen die zeggen:

'Juist als je er niet naar op zoek bent ... dan vind je die!'

Ha! Dat verklaart de populariteit van datingsites. Al die mensen hebben ongetwijfeld een profiel aangemaakt om de wereld te laten weten dat ze vooral niet op zoek zijn.

Maar even serieus. Vanuit het ondernemerschap zien we het omgekeerde. Zodra je hardop wereldkundig maakt waar je precies naar op zoek bent, komt het sneller naar je toe. En ook krijg je zelf veel meer gedaan, als je een duidelijk beeld hebt van wat je wilt.

Een vraag waarvan ik zie dat zelfstandigen er vaak mee worstelen, is:

'Hoe luid moet ik precies zijn, in verkondigen wat ik zoek?'

(Moet ik het gelijk overal en aan iedereen vertellen?)

Mensen uit de marketing adviseren dat je een doelgroep moet formuleren, zodat jij jouw klanten kunt vinden en vice versa. Dat je diensten en producten moet bedenken die een oplossing vormen voor het probleem dat de klant heeft - en dat de klant ook als probleem (h)erként. En dat je in al je marketingcommunicatie duidelijk moet laten weten dat je die doelgroep hebt, en dat je zus-en-zo probleem oplost.

Dit is gezond advies - maar dit geldt niet altijd.

Als je zoekende bent ... nou, punt. Dan ben je zoekende. Veel mensen denken bij het woord 'focus' dat ik wiskundig gezien bedoel dat mensen via een korte, rechte lijn van A (alles mogelijk) naar B (focus!) moeten rennen. Nee joh.

Hieronder een voorbeeld.

De Kwetsbare Herontdekking

Je droomt al je leven lang ergens van. Bijvoorbeeld van het schrijven van een boek. Of het hebben van een eigen bedrijf. Of het werken in de muziek. Je hebt nog geen flauw idee wat voor boek dan. Of wat voor bedrijf. Of hoe je in de muziek vooruit moet komen. Daar denk je ook nooit zoveel over na. Nee, je hebt deze droom ongelooflijk lang weggeduwd of voor je uitgeschoven. Zo voelt dat tenminste voor jou. Misschien omdat er vroeger - in je jeugd of twee jaar geleden, nogmaals, voor jou voelt het als ongelooflijk lang geleden - iemand je heeft uitgelachen. Of gezegd heeft dat je niet kan schrijven. Voor jou heeft ingevuld dat je niet tegen de onzekerheid van een bestaan als ondernemer kan. Of keurig onderbouwd met statistieken en argumenten heeft uitgelegd dat er eigenlijk niemand in Nederland is die van muziek kan bestaan, op wat happy few na.

Iemand pakte jouw droom en gooide 'm in de blender.

*Kkgggg*

Als je net hebt herontdekt dat je Ja! Potjandrie! toch echt graag een boek wilt schrijven of je eigen bedrijf wilt of in de muziek, moet je dat dan gelijk overal gaan melden? Moet je bovendien Nu! Meteen! gaan bepalen in welk genre je boek moet vallen en voor welke lezer je schrijft?

Wacht, ik pak vast opnieuw de blender voor je.

In dit stadium heb je er meer aan, met zorg te kiezen wie je wel en wie je niet over je wens vertelt. Je hebt nu mensen om je heen nodig die niet gelijk al hun eigen twijfels en angsten over jou uitgieten. Of die juist meteen een uitgever willen gaan bellen, terwijl jij nog niet weet waarover je een boek wilt schrijven.

Kijk lekker rond. Wat is mogelijk? Wie houdt zich allemaal bezig met schrijven, ondernemen, muziek maken, vul-hier-je-wens-in? Cultiveer je interesse: doe een cursus, oefen alvast je vaardigheden, volg via internet wat mensen die je aanspreken, lees eens een boek erover, kijk eens een YouTube-filmpje.

Voed je verlangen zo, dat anderen je nauwelijks nog van je stuk kunnen brengen met hun opmerkingen.

Wat gebeurt er vervolgens met je interesse, je droom? Wie weet blijkt dat je (voorlopig) heel tevreden bent als je er twee uur per week als hobby mee bezig bent, en klaar. Pakt je interesse je zo dat het je niet meer loslaat? Ben je er in je hoofd/hart steeds méér mee bezig in plaats van steeds minder? Dan begint de volgende fase. Onderscheiden waar je belangstelling binnen je interessegebied meer of minder naar uitgaat.

Tot grote verrassing van mijn klanten blijkt dit voor hun vaak de leukste fase, omdat de meesten dan ontdekken hoe ongelooflijk breed het gebied is dat hun droom bestrijkt. En dan blijkt dat er nog ontzettend veel kanten te kiezen vallen!

Dus kies die doelgroep, los dat probleem van de klant op - zodra je bent aangeland op het punt dat kiezen een logische stap voor je vormt. Zoals in het geval van fantasy-auteur Femke Dekker.