Groeien. Hoe blijf je gemotiveerd?

Groeien. Ik wil wel. Ik verwelkom persoonlijke ontwikkeling, meedenkende leukerds, nog wat meer klanten, nieuwe ideeën voor mijn bedrijf, enzovoorts.

En jij? Wil jij groeien? Persoonlijk en zakelijk?

Groeien is heel simpel. En bere-ingewikkeld.
Want:

Zonder actie is elke gedachte briljant. (Coachingskalender 2010)

Dat wil zeggen: als we iets willen veranderen, dan zullen we toch echt in beweging moeten komen.

En tja, kijk … we willen wel in beweging komen maar … daar hebben we geen tijd voor. Of geld. Of we weten niet hoe. Of we weten op zich wel hoe maar we durven niet. Of we denken te weten hoe maar we geloven niet dat het echt wat voor ons is, dus blijven we de dingen doen die we al deden. En krijgen daarmee wat we daarvoor ook al kregen.

Af en toe laten we zien dat we heus wel bezig zijn met nadenken over in beweging komen. Dan lezen we een boek over hoe we bijvoorbeeld aan meer klanten kunnen komen. (Of: we schaffen het boek aan en zetten het in de kast. Ik heb een stuk of wat boeken die eindeloos ongelezen in de kast blijven staan, terwijl ik toch een boek per week lees.) Of we bekijken een blog of een YouTube-filmpje over het onderwerp. Of, ja of, we maken alvast een profiel aan op een sociaal medium en besluiten later wel een keer met mensen in gesprek te gaan. Of we volgen een cursus of opleiding over het onderwerp, knikken ‘interessant’ en ‘fascinerend’ en gaan ondertussen verder op de oude voet.

Herken je hier iets van?

Komt door onze overtuigingen. We dragen tal van overtuigingen met ons mee. Over hoe je aan nieuwe klanten komt. Over geld verdienen. Over onze vermogens en vaardigheden en valkuilen en verzin-het-verder-maar. En op het moment dat we dan beslist in actie willen komen, horen of voelen we:

Kan niet. Mag niet. Wil niet. Hoeft niet. Zeur niet. Gaat niet.

Niet echt motiverend!

Wat doen we met onze belemmerende overtuigingen? 

Je hebt je eigen supportsysteem nodig.

Hoeft niet omvangrijk te zijn. Gewoon iets wat je dagelijks herinnert aan wat je bereiken wilt en waarom ook weer, en dat je helpt volharden tijdens acties die jouw overtuigingen maar eng, onnodig, belachelijk of vermoeiend vinden.

Ik ken ten minste drie motivatiemanieren om dit aan te pakken. Welke manier past bij jou?

1. Bedenk een affirmatie

Bij een affirmatie maak je jezelf een opvatting eigen (een overtuiging) die ondersteunend is voor het bereiken van je doel, je gewenste toestand – in plaats van belemmerend.
Bijvoorbeeld: ‘Ik ben een uitstekend verkoper’.
Let op: je doel visualiseer je. Geloven dat je dit doel ook halen kunt met jouw talenten en vaardigheden: dat is wat je affirmeert. Dus je affirmeert niet: ‘Ik heb altijd genoeg klanten’ want als je dit gelooft dan ben je klaar, en stop je met handelen. Je hoeft niet meer in beweging te komen.

Een affirmatie herhalen heeft op sommige mensen juist een averechts effect op hun gemoed en hun actiebereidheid. Daarom kun je ook aanpak 2 of 3 overwegen.

 

2. Stel jezelf een vraag

Onderzoek geeft enige aanleiding te denken dat een vraag stellen je juist heel goed verder kan helpen. Dat je wanneer je ‘Kan ik dit?’ opschrijft juist eerder in beweging komt dan wanneer je ‘Ik kan dit’ opschrijft. Grappig hè? Dat komt door de wilskrachtparadox.

Deze blogs behandelen het effect van vragen stellen versus iets vastbesloten roepen:
Engels:  https://www.wired.com/2010/07/will-i/
Nederlands: http://lifehacking.nl/persoonlijke-ontwikkeling/zal-ik-of-ik-zal/

Voel je dus weerstand bij het dagelijks herhalen van een affirmatie, bedenk dan dat jezelf dagelijks een vraag stellen ook prima is! ‘Zal ik klanten durven bellen?’ ‘Doe ik wat ik het liefste wil?’

 

3. Gebruik een als-dan formulering

Je kunt ook een ‘als-dan’-formulering gebruiken. Dat kan een effectieve manier zijn om je doel te bereiken. Je gaat dan van tevoren beslissen wat en waar je specifieke stappen zet, wat je kans op succes schijnt te verdrievoudigen.

‘Als ik op een netwerkbijeenkomst sta, dan zoek ik een gesprekspartner op die net als ik niemand lijkt te kennen.’

‘Als ik anderen vertel wat ik doe, dan vertel ik over mijn focus.’ 

Waarom dit werkt? Je brein weet al wat jij wilt dat het doet tijdens situatie X (het ‘als’). Je brein herkent die situatie als je er midden in zit. Dus nu kan hij jouw plan uitvoeren zonder er bewust over na te denken (het ‘dan’-gedeelte).

Dus samenvatting: wil je groeien, kom in beweging. Doe iets anders dan je tot nu toe deed, voor andere uitkomsten dan tot nu toe. Dat doet au. Komt door onze overtuigingen. Bedot daarom je eigen bedenkingen met motivatiemanier 1, 2 of 3. Einde samenvatting.

Ook een goeie als-dan: 'Als ik werk met opdrachtgevers, dan pak ik de regie.'