Trek nieuwe klanten met je oude blogs of vlogs

4 tips om je oude blogs of vlogs te gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken. Blog geschreven door Miranda Apeldoorn - ZinVol. Foto: Saskia Voshol - gemaakt voor ZinVol, nuchtere ondernemerscoaching.

Van alle 3.000 manieren om je bedrijf op de kaart te zetten, is bloggen mijn favoriet.

Je kunt er zó veel mee.

Een blog is als een ideale partner. Die van de soort waar je én mee kunt kamperen in een koepeltent, én mee kunt patroon-behangen, én feestdagen met je familie mee kunt vieren.

Ingewikkeld, een blog opzetten? Welnee. Net als met je relatie: begin er zomaar op een dag mee, en jaren later heb je er nog steeds dagelijks plezier van.

En dan vooral als je de volgende tips gebruikt.

Tip 1. Schenk je blogs het eeuwige leven

Als je een blog schrijft of een vlog opneemt, hou dan het volgende in je achterhoofd. Je doet dat niet om deze maar één keer te promoten op al je kanalen. Jemig nee. Zóveel werk om dat kreng te schrijven en dan net als je bruidsjurk werkloos in de kast laten hangen? Zonde. Je komt tijd tekort, je hebt dingen te doen, dus als je aan marketing doet, pak het dan goed aan. Introduceer je blogs steeds opnieuw.

Nee, dat is niet vervelend

Sterker nog, in deze tijden van ‘alles duurzaam aanpakken’, ben je het aan jezelf verplicht. Red de aarde, recycle je blog!

… Maar even serieus. Je gooit ‘m er weer in, want zo bereik je nieuwe klanten, die nog moesten ontdekken dat jij bestaat.

Ook oud-klanten vinden het superfijn als je blogs opnieuw onder de aandacht brengt. Bijvoorbeeld vanwege excellente timing: de tip in je oude stuk is waar de ander nu nét mee worstelt.

Of: ook zij kenden net dit ene blog van jou nog niet.

En dan is er nog dit

Ken je dat, dat je met iemand een film gaat kijken die je allebei al gezien moet hebben? En dat die ander de film beleeft alsof die hem voor het eerst ziet? Nou, zo is dat ook met je blogs.

Tip 2. Breng je blogs naar de kapper

Vóór je je tekst opnieuw promoot, laat je het eerst nog even in de spiegel kijken.

  • Geldt alle informatie nog die erin staat?
    Vervang wat verouderd is.

  • Check alle links die je erin hebt opgenomen.
    Bestaat de pagina nog?

  • Is de http-website inmiddels een https-website geworden?
    Voeg dan even die s toe.

  • Kloppen alle tags nog die je aan het blog gaf?

  • Oh en vergeet deze niet: kun je in je oude blog links toevoegen naar nieuwere blogs? Zoekmachines waarderen dat een beetje, en alle beetjes zijn meegenomen. (Hoe meer links er naar een pagina leiden, hoe belangrijker die pagina lijkt.)

Daarnaast zorg je er zo voor dat je blog voor sommige lezers een pageturner wordt die ze maar niet weg kunnen leggen. Uren later zitten ze nog op je site te lezen. Dat verhoogt de kans dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief of bij je aankloppen voor een opdracht.

Je blog kent ook een publicatiedatum

Je kunt je oude datum vervangen door de nieuwe waarop je je blog geactualiseerd hebt. Of het via een opmerking onder aan je blog met een extra datum aangeven. Ook dat kunnen zoekmachines wel waarderen: Oké, hier is iemand die zijn website niet laat versloffen, maar geregeld bijwerkt.

Kortom, bekijk je blogs als een kapper en knip even de dode puntjes bij.

Tip 3. Beschrijf al je foto’s

Ken je deze uitdrukking?

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.

‘Leuk, leuk,’ zegt Google dan, ‘maar ik snap niet wat er op dat beeld van jou staat, dus voor de zekerheid laat ik de websites van je collega’s beter scoren, want zij hebben wél duizend woorden gebruikt om uit te leggen wat erop staat.’

Achter de schermen kun je tekst toevoegen aan al je foto’s. DOE DAT!

Dingen die je kunt beschrijven:

  • wie of wat erop staat en waarom

  • wie de © fotograaf is

  • waar de foto nog meer gepubliceerd is of voor gebruikt is

  • de titel van het blog waar de foto bij staat

  • jouw beroep en jouw (bedrijfs)naam

Dus in plaats van dat een zoekmachine dan een foto vindt die ‘123456-20190118.jpg’ heet, ontdekt hij een foto waar bij staat:

Blaas als zelfstandig ondernemer het stof van je oude blogs en vlogs. Drie tips om je tijdloze content tot in de eeuwigheid opnieuw te gebruiken. Artikel en foto van Miranda Apeldoorn – ZinVol. Nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe.

Heb je je blog al een poos?

En dus nog veel foto-beschrijvingen toe te voegen? Ik had hetzelfde: mijn blog bestaat al sinds 2007. Hoe ik dat deed: Ik promoot 2-3 keer per week een oud blog opnieuw en terwijl ik een oud blog controleer op verouderde zaken, voeg ik meteen info toe aan de foto. (Als die erbij staat. In mijn eerste jaren deed ik niet aan foto’s.)

Tip 4. Platforms verwelken, media vergaan, maar jouw blog blijft altijd bestaan

Je kunt veel bereiken met en halen uit social media.

Maar alles wat je erop plaatst, is in principe vogelvrij. Instagram kan morgen de stekker eruit trekken ... en dan ben jij alles kwijt wat erop stond.

Ook kan zo’n platform van alles bedenken dat een spaak in jouw marketingwiel steekt. Zoals de algoritmes aanpassen zodat opeens minder mensen je berichten zien.

Jouw blogs blijven echter altijd 100% van jou

Ben je een influencer op Instagram, dan heb je ook wat te vertellen. Je wordt zoiets niet met alleen maar de hashtag #blessed (jakkes) bij iedere foto.

Je kunt ervoor kiezen dat vertellen alleen te doen als tekst bij je foto’s of via Instagram Stories ... maar je kunt al die tekst ook apart opslaan op je laptop. Zodat je een goeie tekst/foto-combi nog eens lekker kunt hergebruiken. Als blog op je website. Of je mini-video’s als vlog.

Je las nu trouwens ook een oud blog. Ik werkte dit artikel voor het laatst bij op 20 december 2021. Ik plaatste het op 24 januari 2019.