Trek nieuwe klanten met je oude blogs of vlogs

4 tips om je oude blogs of vlogs te gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken. Blog geschreven door Miranda Apeldoorn - ZinVol. Foto: Saskia Voshol - gemaakt voor ZinVol, nuchtere ondernemerscoaching.

Van alle 3000 manieren om je werk, je bedrijf op de kaart te zetten, is bloggen mijn favoriet.

Je kunt er namelijk zó veel mee.

Het is als een ideale partner, die van de soort waar je én een intellectueel stimulerend gesprek mee kunt hebben, én mee kunt kamperen in een veel te kleine tent, én mee kunt patroon-behangen, én feestdagen met de familie mee kunt vieren én ook nog een leuk boek mee kunt lezen in bed ofzo.

Echt, een blog is net als een goede relatie. Je begint er zomaar op een dag mee, en jaren later heb je er nog steeds dagelijks plezier van.

En dan vooral als je de volgende tips gebruikt.

Tip 1. Schenk je blogs het eeuwige leven

Als je een blog schrijft of een vlog opneemt, hou dan in je achterhoofd dat je dit niet doet om deze maar één keer te promoten op al je kanalen. Jemig nee! Zóveel werk om dat kreng te schrijven en dan zó weinig plezier ervan! Nope. Tijd tekort, dingen te doen, dus als je aan marketing doet, pak het dan meteen goed aan. Je gaat je blogs van tijd tot tijd steeds opnieuw introduceren.

Nee, dat is niet vervelend.

Sterker nog, in deze tijden van ‘alles duurzaam aanpakken’ , ben je het aan jezelf verplicht je blog eeuwig te recyclen. Red de aarde, recycle je blog!

… Maar even serieus. Je recyclet, want zo bereik je weer nieuwe klanten, die nog moesten ontdekken dat jij bestaat.

Vaak vinden ook je oude klanten het superfijn dat je jouw oude blogs opnieuw onder de aandacht brengt. Bijvoorbeeld vanwege excellente timing: de tip in jouw oude blog is waar de ander nu nét mee aan het worstelen is. Of: ook je oude klanten kenden net dit blog van jou nog niet.

En dan is er nog dit. Ken je dat, dat je met iemand een film of serie gaat kijken die je allebei al gezien moet hebben, en dat die ander de film of de aflevering beleeft alsof die hem voor het allereerst ziet? Ja? Nou, zo is dat ook met je blogs.

Tip 2. Breng je blogs naar de kapper

Vóór je een oud blog opnieuw promoot, laat je het blog eerst nog even in de spiegel kijken.

  • Geldt alle informatie nog die erin staat? Vervang wat verouderd is door nieuwe tekst.

  • Check alle links die je erin hebt opgenomen. Bestaat de pagina nog waar de link naar leidt?

  • Of heel actueel: is de http-website inmiddels een https-website geworden? Voeg dan even die s toe.

  • Kloppen alle tags nog die je aan het blog gaf?

  • Oh en deze, vergeet deze niet: kun je in dit oude blog links toevoegen naar enkele van je veel nieuwere blogs? Zoekmachines waarderen dat een beetje, en alle beetjes zijn meegenomen. (Hoe meer links er naar een pagina leiden, hoe belangrijker die pagina lijkt.)

Daarnaast zorg je er zo voor dat je blog voor sommige lezers een ‘pageturner’ wordt die ze maar niet weg kunnen leggen en waar ze uren later nog op zitten te lezen. Dat verhoogt de kans dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief of bij je aankloppen voor een opdracht.

Je blog kent ook een publicatiedatum. Je kunt je oude datum vervangen door de nieuwe waarop je je blog geactualiseerd hebt. Of via een opmerking onder aan je blog met een extra datum aangeven dat je je blog hebt geactualiseerd. Ook dat kunnen zoekmachines wel waarderen: “Oké, hier is iemand die zijn website niet laat versloffen, maar geregeld bijwerkt.”

Kortom, bekijk je blogs als een kapper en knip even de dode puntjes bij.

Tip 3. Beschrijf al je foto’s

Ken je deze uitdrukking?

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.

“Leuk, leuk,” zegt een zoekmachine als Google dan, “maar ik snap niet wat er op dat beeld van jou staat, dus voor de zekerheid laat ik de websites van je collega’s beter scoren, want zij hebben wél duizend woorden gebruikt om uit te leggen wat er op hun beeld staat.”

Achter de schermen kun je tekst toevoegen aan al je foto’s. DOE DAT!

Dingen die je kunt beschrijven:

  • wie of wat erop staat en waarom

  • wie de © fotograaf is

  • waar de foto nog meer gepubliceerd is of voor gebruikt is

  • de titel van het blog waar de foto bij staat

  • jouw beroep en jouw (bedrijfs)naam

Dus in plaats van dat een zoekmachine dan een foto vindt die ‘123456-20190118.jpg’ heet, ontdekt hij een foto waar bij staat:

‘Blaas als zelfstandig ondernemer het stof van je oude blogs en vlogs. Drie tips om je tijdloze content tot in de eeuwigheid opnieuw te gebruiken. Artikel en foto van Miranda Apeldoorn – ZinVol. Nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe.’

Ik schrijf al sinds ik een pen kan vasthouden, dus mijn blog bestaat ook al een poosje: sinds 2008. Dat betekent dat ik nog rete-veel foto-beschrijvingen kan toevoegen. Ik neem dat zelf gewoon mee in mijn tip 2-ritueel. Ik probeer 2-3 keer per week een oud blog opnieuw te promoten en terwijl ik een oud blog eerst even controleer op verouderde dingen, voeg ik meteen info toe aan de foto. (Als die erbij staat. In de eerste jaren deed ik nog niet aan foto’s.)

Tip 4. Platforms verwelken, media vergaan, maar jouw blog blijft altijd bestaan

Je kunt nog altijd veel bereiken met en halen uit social media als Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube en Instagram.

Maar alles wat je op die media plaatst, is in principe vogelvrij. Instagram kan morgen de stekker eruit trekken ... en dan ben jij alles kwijt wat erop stond. Ook kan zo’n platform van alles bedenken dat een spaak in jouw marketingwiel steekt, zoals de algoritmes aanpassen zodat opeens minder mensen je berichten zien.

Jouw blogs blijven echter altijd 100% van jou.

Ben jij een influencer op Instagram, dan heb je ook wat te vertellen. Je wordt geen influencer met alleen maar de hashtag #blessed (jakkes) bij iedere foto.

Je kunt ervoor kiezen dat vertellen alleen maar te doen als tekst bij je foto’s of via Instagram Stories ... maar je kunt al die tekst daarnaast ook apart opslaan op je laptop zodat je een goeie tekst/foto-combi nog eens lekker kunt hergebruiken. Als blog!

Of al die mini-video’s niet alleen als Insta Stories opslaan maar ook op je mobiel /je laptop. Als vlog!

Kortom, je blog is een ideale partner in je marketing.

Over ideale partners gesproken: ik ga er met éen samenwonen. Daarom krijg je in februari 2019 iets minder snel antwoord op je mail of bericht dan je van me gewend bent.

Heb je snel antwoord nodig dan kun je onder meer ook hier kijken:
- bij
Start Sterk als je net begint als ondernemer
- bij
Focus op je Focus als je wilt groeien en een goeie richting daarvoor zoekt
- bij
mijn workshop over focus als je denkt ‘mijn hele club of netwerk kan wel wat richting gebruiken eigenlijk’
- of bij mijn
veelgestelde vraag natuurlijk