Geld verdienen met heel onhip je klanten nog gewoon in het echt ontmoeten

Het moet je zijn opgevallen. Online werken is hip.

Stop je hele onderneming in je laptop en verdien bakken met geld via je website dankzij jouw altijd beschikbare tutorials, cursussen, masterclasses en programma’s, yay!

Is ook zo.

(Als je het goed aanpakt.)

Maar eh ... als je nou gewoon lekker nog live wilt lesgeven. Of afspreken. Als je nou heel on-hip je klanten nog in het echt wilt ontmoeten. Kan dat ook?

Is dat nog een beetje te doen als verdienmodel, of hoe zit dat?

Is te doen!

Veronique van Velans doet het bijvoorbeeld. Die geeft yoga-les. Of therapie, als orthopedagoog. (Dat is een opvoedkundige, gespecialiseerd in ontwikkelings-, opvoedings- en leerproblematiek.)

Dat doet ze live, in een zaaltje, of op scholen, of bij jou op je werk. Binnenkort geeft ze zelfs haar eerste korte yoga-retreat.

Veronique is net twee jaar on-hip bezig als ondernemer en toch zegt ze:

 Yoga-docent en orthopedagoog Veronique van Dam van ‘Velans’. Geeft yoga aan volwassenen en kinderen in en rondom Deventer. Pleit voor meer yoga op school. Uit: ‘Geld verdienen met heel onhip je klanten nog gewoon in het echt ontmoeten’ - een blog van ZinVol. Nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe.

“Ik kan van mijn werk bestaan en ben mijn droombaan aan het leven.”

Olé.

Hoe doet ze dat dan?

Het grappige is dat je daarvoor min of meer dezelfde stappen zet, als wanneer je graag al je werk online wilt doen.

1 Je bedenkt wat voor werk je wilt doen en voor wie.

Lees bijvoorbeeld Wat als je niet in één hokje past? en Waarom fake it till you make it slecht advies is.

2 Je onderzoekt waar je potentiële klanten behoefte aan hebben en hoe jouw werk dan voor hen het antwoord op hun behoefte vormt.

Lees bijvoorbeeld Verover het hart van je ideale klant en Als een klant je niet (meer) vraagt.

3 Je maakt je aanbod concreet, zodat klanten makkelijker ‘ja’ tegen je kunnen zeggen.

Lees bijvoorbeeld Maak het mensen makkelijk klant van je te worden en Over verlangen oproepen met je aanbod en hoe dan en meteen maar een praktijkvoorbeeld.

4 Je plakt een prijs op je aanbod dat recht doet aan de waarde die je levert.

Lees bijvoorbeeld Je verdient meer dan je betaald krijgt en Voor hetzelfde geld lees je even dit blog.

5 Je brengt je klantenstroom op gang.

Min of meer alles wat je doet aan marketing en acquisitie valt daaronder. Netwerken, je aanwezigheid op social media, blogs, vlogs, webinars en nieuwsbrieven, e-books en events, jeweetwel.

Lees bijvoorbeeld Hoe weet je welke marketing werkt voor jou en Passief inkomen: ook voor jou weggelegd.

 

Maar! Als dat allemaal supermakkelijk was, dan deed iedereen het. Hoe komt het dan dat je worstelt?

Waarschijnlijk heb je zelf als ondernemer het volgende al eens geconstateerd. De succesvolle uitvoering van die stappen, de aanpak van marketingacties, verschilt per persoon.

Het is met die acties net als met yoga. Van iedere yoga-oefening bestaan er verschillende opties. Eén voor als je een beginner bent, één voor als je je lichaam al in iets ingewikkelder standen kunt buigen, één voor de gevorderde yoga-beoefenaar die rustig op zijn kop gaat staan.

Daarnaast zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden, zoals je botopbouw. Die maakt dat de een zich makkelijk dubbel kan vouwen als een pretzel en de ander nooit van zijn leven een spagaat zal kunnen, hoe lang en hard hij ook oefent.

Dus om terug te keren naar het ondernemen: wat je moet weten bij het zetten van de stappen, is hoe en waar je zelf staat. Begin je bij nul of bij honderd?

En hoe zit het met de dingen om rekening mee te houden? Ben je bijvoorbeeld iemand die ’s ochtends in bed al mee gaat zingen met de radio (dat ben ik! Dat ben ik! Heel erg sorry aan alle mensen die pas na hun derde kop koffie wakker zijn) of heb je gezondheidsklachten en voel je je iedere dag meer als een festivalganger die vier dagen niet geslapen heeft?

Of: kun je 24/7 gaan en staan waar je wil of is in jouw huis vol huisgenoten de wc de enige plek waar je jemigdepemig tenminste éven drie minuten rust hebt?

Dat maakt allemaal uit voor het kiezen en vormgeven van je stappen en acties.

Veronique: “Alleen zou ik die acties of de aanpak ervan niet kunnen bedenken. Ik heb andere mensen nodig om nieuwe dingen zoals de volgende stap, producten en acties te kunnen ontwikkelen. Ik wil graag op een gestructureerde manier met ondernemen bezig zijn.”

Zo kwam Veronique bij mij voor ondernemerscoaching. Samen stelden we vast wie ze is, wat ze wil en in welk stadium van ondernemerschap ze zich bevindt qua alle noodzakelijke stappen.

Zo is Veronique bijvoorbeeld van nature introvert (wie). Door haar achtergrond als orthopedagoog (wie) zou ze graag zien dat er meer yoga wordt gegeven op basisscholen (wat ze wil).

Dus dan vraag ik: “Oké, hoe groot is je netwerk, hoeveel mensen ken je die werken op basisscholen?”(welk stadium van ondernemerschap)

Het bleek dat Veronique nog wel wat méér mensen kon leren kennen. En ook, dat ze nog niet goed zicht had op de behoeftes van leerkrachten en kinderen, waar yoga een antwoord op vormt (stadium van ondernemerschap.)

Veronique weet hoe goed yoga voor lichaam en geest is. Maar als je een leerkracht vraagt, waar heb je behoefte aan? dan zegt die waarschijnlijk niet ‘yoga’, maar wellicht iets als ‘rust in de klas’ of ‘een middel tegen pesten’, begrijp je wat ik bedoel?

Dus dachten we samen een actie uit, zodat Veronique meer leerkrachten kon leren kennen. En we dachten een aanpak daarvoor uit, die paste bij Veroniques introversie.

“Zeker op gebied van netwerken heb ik zo nieuwe dingen ontdekt en grenzen verlegd. Zonder jouw perspectief op netwerken, zodat ik er op een andere manier naar kon kijken, had ik het niet geprobeerd en ook niet in dit tempo.”

Juist dat deel van samen acties verzinnen die aansluiten bij hoe Veronique haar bedrijf inricht, is een van de redenen dat ze nu eens per kwartaal* langs komt.

“Ik wil in ontwikkeling blijven. Elke keer blijkt weer hoeveel leuke, zinvolle acties ik kan doen om mijn bedrijf te laten groeien en ook zelf te groeien als ondernemer.

Plus, als ik aankom met mijn nieuwe plannen en ideeën, hoor ik van jou nooit: ‘dit is niet handig om te doen’, maar alleen ‘ja, interessant, maar als je het zó doet, is het nóg handiger’, dus je manier van benoemen is altijd gericht op mij verder helpen.”


En dan nu het reclameblokje:

Ook geld verdienen met heel onhip gewoon je klanten in het echt ontmoeten?

Als je net voor jezelf bent gaan werken, kijk dan bij Start Sterk of Stok Achter De Deur. Als je al een paar jaar bezig bent, kijk dan bij Focus op je Focus.

Kwartaalgesprekken, zoals Veronique die nu volgt, zijn alleen beschikbaar voor mensen die al een coachtraject volgden bij mij.