Hoe kom je als vertaler aan klanten: een praktijkvoorbeeld

Foto bij blog ‘Over verlangen oproepen met je aanbod en hoe dan en meteen maar een praktijkvoorbeeld’ van ZinVol. Het is het verhaal van Margot Reesink.Margot werkt al een aantal jaren als vertaler Engels-Nederlands en als redacteur voor uitgeverije…

2017. Margot Reesink werkt al een aantal jaren als vertaler Engels-Nederlands en als redacteur voor uitgeverijen. Dat gaat goed, ze heeft leuke klanten.

Wel zitten er soms gaten in haar workflow

Maanden waarbij de ene keer 3 boeken tegelijk binnenkomen om te vertalen of redigeren en maanden waarin ze plots niks te doen heeft.

Niet dat ze dat zelf zo gepland heeft: soms loopt de planning bij uitgeverijen net even anders en komt een beloofde klus een maand later dan ze verwachtte.

Daarnaast krijgt ze haar marketingacties niet structureel op gang. Ze weet dat marketing belangrijk is voor de continuïteit in haar opdrachtenstroom. Maar ze is ook moeder en mantelzorger, en vóór ze het weet is de week weer voorbij.

Bovendien twijfelt ze over wat nu het beste voor haar werkt, qua marketing

Margot: ‘En waar ik dan nóg onzekerder van wordt, dat zijn de websites van coaches waarop staat: Even deze 5 stappen volgen, en dan haal je zo 300.000 euro omzet binnen en 5 nieuwe klanten. Ik wil niet in zo’n pasklaar programma worden gepropt. Ik wil graag een coach die kijkt naar wie ik ben en wat ik nodig heb.’

Ze besluit mij in te schakelen voor ‘Focus op je Focus’.

‘Ik bracht een wirwar aan vragen met me mee. Die bracht je terug tot één concrete vraag. En je coacht onnadrukkelijk. Je geeft me het gevoel dat ik alles al zelf doe, en weet, en ook kán, alleen maar doordat je mij de boel gewoon net even iets anders voorlegt dan hoe ik ernaar kijk.’

Ik kijk met Margot mee naar wat er gebeurt als ze een opdracht van een uitgeverij binnenkrijgt

Ook kijk ik naar hoe ze tot nu toe aan haar opdrachten komt.

Margot: ‘Eerst stond ik er zo in, van opdrachten komen uit de hemel vallen, of niet. Alsof ik in het wild aan het rond hengelen was. Je liet me zien hoe ik zelf veel meer invloed kan uitoefenen op mijn planning.’

Uiteraard reserveren we in die planning ook structureel tijd voor marketing. Overigens voor slechts een handvol acties, meer niet:

  • Passend bij haar persoonlijkheid

  • Passend bij haar klanten

  • En tot slot: passend in de agenda van een drukke alleenstaande moeder met mantelzorgtaken

Met een van die acties benadert Margot 3 nieuwe uitgeverijen. Twee daarvan zijn inmiddels vaste klant bij haar.

Margot: ‘Nu ik een andere planning heb, wordt marketing en acquisitie makkelijker. Ik kan mijn acquisitie op lege periodes afstemmen. Het werk loopt daardoor het hele jaar door, geen gaten meer. Soms zet ik in een vak van de planning: VOL! Dat voelt heerlijk. Ik voel me nu veel meer de baas over mijn eigen bedrijf.’

 

En nu hoop ik uiteraard dat je iets in het verhaal van Margot herkent – dat je bijvoorbeeld ook gaten in je workflow hebt – en dat je denkt ‘ik wil óók het hele jaar door opdrachten!’ En dat je me dan gaat mailen voor het korte coachtraject Focus op je Focus.

Ik werkte dit blog voor het laatst bij op 19 juli 2021. Ik plaatste het op 6 juli 2017.