Over verlangen oproepen met je aanbod en hoe dan en meteen maar een praktijkvoorbeeld

Sinds kort heb ik als coach een nieuwe coach. Want: zelfs het scherpste mes kan zichzelf niet slijpen. En: de kinderen van de schoenmaker hebben nieuwe schoenen nodig. Dus mijn coach wijst mij op zaken die ik zelf niet meer zie.

Mijn coach zei tegen mij: “Ik zie op jouw website bij jouw aanbod alleen een opsomming. Dat roept bij mij geen verlangen op om je in te schakelen." 

"Neem me mee in een verhaal. Laat me zien wat jouw klanten ervaren als ze met je werken.”

Oké, goed punt. Voor mij en voor jou, als je net als ik diensten verkoopt en deze op je website hebt staan.

Nu ben ik gewend om 40.000 tips in één blog te proppen voor je. Dat is hoe ik schrijf. Maar ondernemen is experimenteren. En dus: vandaag wat anders.

Vandaag het verhaal van Margot Reesink.

Margot werkt al een aantal jaren als vertaler Engels-Nederlands en als redacteur voor uitgeverijen. Dat gaat goed, ze heeft leuke klanten.

Wel zitten er soms gaten in haar workflow: maanden waarbij de ene keer allemaal boeken tegelijk binnenkomen om te vertalen of redigeren en maanden waarin ze plots niks te doen heeft.

Niet dat ze dat zelf zo gepland heeft: soms loopt de planning bij uitgeverijen net even anders en komt een beloofde klus pas een maand later dan ze eerst verwachtte.

Daarnaast krijgt Margot haar marketingacties niet structureel op gang. Ze weet dat marketing belangrijk is voor de continuïteit in haar opdrachtenstroom, maar ze is ook moeder en mantelzorger, en vóór ze het weet is de week weer voorbij. Bovendien twijfelt ze over wat nu het beste voor haar werkt, qua marketing.

Margot: “En waar ik dan nóg onzekerder van wordt, dat zijn de websites van coaches waarop staat: ‘Even deze vijf stappen volgen, en dan haal je zo 300.000 euro omzet binnen en vijf nieuwe klanten.’ Ik wil niet in zo’n pasklaar programma worden gepropt, ik wil graag een coach die kijkt naar wie ik ben en wat ik nodig heb.”

Ze besluit mij in te schakelen voor ‘Focus op je Focus’.

“Ik bracht een wirwar aan vragen met me mee. Die bracht je terug tot één concrete vraag. En je coacht onnadrukkelijk. Je geeft me het gevoel dat ik alles al zelf doe, en weet, en ook kán, alleen maar doordat je mij de boel gewoon net even iets anders voorlegt dan hoe ik ernaar kijk.”

Ik kijk met Margot mee naar wat er gebeurt als ze een opdracht van een uitgeverij binnenkrijgt. Ook kijk ik naar hoe ze tot nu toe aan haar opdrachten komt.

Margot: “Eerst stond ik er zo in, van ‘opdrachten komen uit de hemel vallen, of niet’. Alsof ik in het wild aan het rond hengelen was. Je liet me zien hoe ik zelf veel meer invloed kan uitoefenen op mijn planning.”

Uiteraard reserveren we in die planning ook structureel tijd voor marketing. Overigens voor slechts een handvol acties, meer niet:

  • Passend bij Margots persoonlijkheid.
  • Passend bij de klanten van Margot.
  • En tot slot: passend in de agenda van een drukke alleenstaande moeder met mantelzorgtaken.

Met een van die acties benadert Margot drie nieuwe uitgeverijen. Twee daarvan zijn inmiddels vaste klant bij haar.

Margot: “Nu ik een andere planning heb, wordt marketing en acquisitie makkelijker. Ik kan mijn acquisitie op lege periodes afstemmen. Het werk loopt daardoor het hele jaar door, geen gaten meer. Soms zet ik in een vak van de planning: VOL! Dat voelt heerlijk. Ik voel me nu veel meer de baas over mijn eigen bedrijf.”

 

Dat was het verhaal van Margot. En nu hoop ik uiteraard dat je er iets in herkent – dat je bijvoorbeeld ook gaten in je workflow hebt – en dat je denkt ‘ik wil óók het hele jaar door opdrachten!’ En dat je me dan gaat bellen om even kennis te maken, en dan daarna maar gaat mailen omdat je er gewoon niet doorheen komt, omdat de lijn constant bezet is omdat al je collega’s precies hetzelfde dachten.