Ga je het redden, nu je eigen baas bent?

Je hebt al veel gedaan sinds je start. Je hebt een handvol klanten, maar nog niet genoeg. Je bouwt aan je zichtbaarheid. Maar soms lig je ‘s nachts wakker en denkt:

  • Hoe zorg ik dat klanten blijven komen?

  • Zit ik goed met mijn prijzen?

  • Hoe krijg ik meer mensen naar mijn website?

Je wilt graag zeker weten dat je goed bezig bent. Dat je werkt aan acties, die je echt verder gaan helpen. Maar het internet staat vol tegenstrijdige adviezen over ondernemen. Dus je hebt goede raad nodig.

 

Als je begint met ondernemen, komt er veel op je af.
Zoveel, dat je het soms even niet meer ziet zitten.

Foto: Valerie Ardini.

 

Raad #1: je moet opvallen tussen je collega’s

Dat is eigenlijk de crux. Het maakt niet uit tussen hoeveel andere webdesigners je zit, als je maar opvalt tussen de rest, door je stijl, je aanbod, je benadering.

En dat moet je wel bekend maken. Als niemand weet dat je bestaat, verkoop je niks.

Maar hoe doe je dat, zonder jezelf geweld aan te doen? Je wilt jezelf niet overschreeuwen.

In het traject ‘Ondernemer met Ambitie’ kijken we welke acties passen bij jou

Bij je persoonlijkheid, je bedrijfsplannen en de klanten die je hoopt binnen te halen.

Het doet er namelijk niet toe wat gewerkt heeft voor duizenden anderen. Wat ertoe doet, is wat werkt voor jóu.

 
 
Ik liet me te veel leiden door mijn klanten en door wat ik dácht dat ik moest doen om een échte ondernemer te zijn. En dat zat me in de weg

— Copywriter Marloes Keeris
 
 

Binnen 3 maanden nemen we
alle thema’s door die je nodig hebt

Samen onderzoeken we

  • je focus: wat bied je voor wie?

  • je klant: wat moet hij weten?

  • je aanbod: is dat concreet genoeg?

  • je prijzen: hoe bepaal je die? Hoe maak je je offertes aantrekkelijk?

  • je website: wat zet je erop, zodat bezoekers blijven hangen?

  • je marketing en acquisitie: wat geeft in jouw geval de hoogste opbrengst met de minste inspanning?

  • je jaarplanning: hoe gaat jou die hoofdpijn en werk besparen?

Je focus: wat bied jij voor wie?

Een goeie focus brengt alles uit je ondernemerschap bij elkaar: je interesses, je vaardigheden, de klanten die bij je passen en hoe je wil werken.

Je klant: wat wil hij weten?

Je klant heeft behoefte aan je dienst. Maar jij moet het direct goed uitleggen wat hij aan je heeft. Hij wacht niet tot je het hem uitlegt op pagina 18 van je website. Dan zit hij al op de website van je collega.

Vind je dat moeilijk, omdat je nog geen doelgroep hebt? Dan pakken we dat eerst aan.

Maar ik zal je vast een geheim verklappen: niet iedere ondernemer heeft een doelgroep nodig. En ook dán kun je laten zien wat je aanbod interessant maakt. Mini-wave!

Je aanbod: is dat concreet genoeg?

Waar liggen je grenzen? Wanneer is je werk af? Waar mag je werk voor gebruikt worden? Wat valt nog onder je service en wanneer gaat de meter weer lopen?

Als je daar vooraf niet helder over bent, blijft je klant een beroep op je doen.

Je prijzen: hoe bepaal je die? En hoe maak je je offertes aantrekkelijk?

Alvast een hart onder de riem: als je nooit, in heel je ondernemersbestaan, te horen krijgt dat je te duur bent, weet je zeker dat je te goedkoop bent. Dus heeft iemand dit al eens tegen je gezegd? Hoera!


Je website: wat zet je erop, zodat bezoekers blijven hangen?

Voor de belangrijkste webpagina’s krijg je een handige PDF met uitleg van wat je klanten op die pagina’s hopen te vinden. Zodat jij je eigen pagina’s snel kunt aanpassen.


Je marketing en acquisitie: wat geeft in jouw geval de hoogste opbrengst met de minste inspanning?

Want het moet wel leuk blijven. Van live netwerken tot linkedinnen, van bloggen tot presenteren, van nieuwsbrieven tot video’s, we kijken wat past bij jou.


Je jaarplanning: hoe gaat jou dat hoofdpijn en werk besparen?

Pas als je prioriteiten stelt, kun je groeien. Het gaat niet om hard werken, het gaat om slim werken.

Aan het eind van het traject heb je inzichten opgedaan en concrete acties uitgevoerd. Je hebt je bedrijf neergezet en je weet hoe je verder kunt.

PS. Ben je een duizendpoot? Dat kun je gewoon blijven. Wat je gaat doen, is de rode draad zoeken die de verbindende factor van al je werkzaamheden vormt. Zodat je klant beter snapt wat voor sóórt duizendpoot je bent en daardoor bij je aanklopt.

 
 
Confetti en champagne

Ze heeft me voorzien van fijne (boeken)tips over introversie. Ik zet mijn karakter nu als kracht in, in plaats van het als belemmering te zien. Alleen dat is al confetti en champagne waard.

— Zakelijk tekenaar Sandra Mesman (Betekenisvolle Communicatie)
 
 
Werken als ondernemer na bijna 30 jaar loondienst

Ik kan met de handvatten die Miranda heeft aangereikt, mijn bedrijf op mijn eigen manier inrichten.

Ik heb inmiddels 2 nieuwe opdrachten en meer kooltjes in het vuur.
— Bedrijfsadviseur en projectleider techniek John van Mierlo
 
 
Ik kwam nogal ongestructureerd bij Miranda binnenvallen

Tot in de piepkleinste puntjes heeft ze alles uitgewerkt. Dat vond ik ontzettend inspirerend.
— Journalist Hilde Wijnen
 
 
De start van mijn bedrijf viel tegelijk met corona

Ik ben er het type niet naar om bij de pakken neer te zitten en naast mijn business heb ik allerlei werk aangepakt om deze periode door te komen.

Toen ik het tijd vond om van deze werkwijze afscheid te nemen en mijn focus weer naar mijn originele idee te brengen, volgde ik een coachtraject bij Miranda. Als creatief mens past ze goed bij mij. Juist omdat ik zelf dat niet ben.

Nuchter en met humor heeft ze mij een spiegel voorgehouden en inzicht in mijn keuzes en gedrag gegeven. Zo heb ik ontdekt welke werkzaamheden ik echt niet meer wil doen.

Nu ligt mijn focus weer waar die hoort, heb ik mijn aanbod aangescherpt en heb ik mijn website vernieuwd.

Ook heb ik nog een hele lijst aan inzichten en taken waarmee ik aan de slag wil.

Ik vond het erg prettig dat het tempo erin zat. Gewoon elke twee weken een sessie, heerlijk!

— Sparringspartner voor bedrijven Jen Kasten (De Oplosheld)
 

Ik ben Miranda Apeldoorn (uit Deventer)

En ik besloot 2 jaar na mijn studie al dat ik liever ondernemer wilde zijn. Want ik werkte bij een bedrijf met een prikklok. En bij elke prik, scheurde een reepje levenslust van me af. Dat was in 2000. Ik nam ontslag, kocht van mijn laatste spaargeld een computer en heb niet meer achterom gekeken.

Ik ben er voor jou

  • als je zoekt naar wat werkt voor jou en niet naar een one size fits all

  • als je aan marketing wilt doen op een manier die je klant in zijn waarde laat

  • als je graag een eigen draai geeft aan je bedrijf, want kopieën zijn er al genoeg

 

Investering

Ondernemer met Ambitie is een traject voor startende ondernemers uit Gelderland en Overijssel die komen via de Startversneller. In samenwerking met hen kan ik je het traject aanbieden voor 1250 euro exclusief 21% btw. Daarmee betaal je 60% minder dan mijn reguliere klanten.

Ik doe dat voor 6 mensen per jaar, in het kader van MVO. Ik investeer dus ook in jou.

Of het de moeite waard is dit bedrag te investeren in je bedrijf hangt af van wat je met Ondernemer met Ambitie hoopt te bereiken. In de aanbevelingen op deze pagina kun je lezen wat het andere ondernemers heeft opgeleverd.

Meld je aan bij de Startversneller om te ontdekken of je in aanmerking komt voor hun voucher.

Lijkt het je wat?

Olé! Laten we telefonisch kennismaken, om uit te vinden of we een match zijn. Dat verplicht je nog tot niks.

Ons kennismakingsgesprek duurt maximaal een half uur.

 
Ik was net gestart als ondernemer en onzeker over wat te doen

Ik hoopte op hulp bij het maken van keuzes en praktische tips om focus aan te brengen.

Miranda heeft me met een frisse en objectieve blik en vooral een fijne dosis humor gecoacht. Ze werkt met veel structuur, en daarnaast was er altijd ruimte voor wat er tussen de regels gaande was. Elk gesprek zat vol inzichten en tussendoor kreeg ik per mail ook goede tips, scherpe vragen of een warm ruggensteuntje. Dit allemaal met als doel: bij mezelf blijven als ondernemer, dat is ook echt het resultaat van het traject.

Ik heb scherp en helder wat mijn focus is en wat nodig is om af en toe bij te stellen. Ik durf te kiezen en geloof in mezelf en mijn onderneming. Die groei en bloei waar ik als coach voor sta, ervaar ik nu zelf ook!
— Teamcoach Annemarie Hulst
 
 

Dit krijg je in het traject
Ondernemer met Ambitie

  • 7 x 1,5 uur coaching

    4x live bij mij in Deventer en 3x online. Uitgaand van jouw startpunt, jouw situatie, jouw persoonlijkheid. Tussen ieder gesprek zit 2 weken tijd waarin je acties uitvoert.

  • Een intake bestaande uit een uitgebreide vragenlijst

    Die geeft een goed beeld van je huidige stadium. Veel ondernemers merken bij het invullen dat er al beweging in hun vraag komt.

  • Een voorbereidend online onderzoek

    Ik analyseer wat er online over je te vinden valt. Welk beeld schetst dat over jou en je bedrijf? (Dat kost me een uur of 2.)


  • Opdrachten en studiemateriaal

    Je krijgt studiemateriaal bij alle thema’s uit onze gesprekken. Je leest het ter voorbereiding van onze gesprekken, en je krijgt nieuw materiaal achteraf. Het studiemateriaal is zo opgebouwd dat je er nog maanden ná ons traject zelfstandig mee verder kunt. Met reflectieverslagen hou je je eigen groei bij.

  • Een speciaal door mij ontwikkelde jaarplanning

    geeft je meer zicht op de lange termijn. Het is een lege jaarplanning, die je aan je eigen wensen kunt aanpassen. Je kunt deze ieder jaar opnieuw gebruiken. Je krijgt er een handleiding bij.

  • MotivatieMails

    Iedere maandagochtend ontvang je een nuchtere eyeopener.

  • Geen goeroegedoe

    Wel een kerstkaart. Dat dan weer wel. En met de hand geschreven ook.

 
 
Het was erg prettig om te ervaren dat Miranda zich al in mijn bedrijf verdiept had

Zo kon ze goed meedenken en kwam ze met verfrissende ideeën!
— Pedagogisch hulpverlener Inge Smit (Praatjes Enzo)
 
 
 
Ik twijfelde nog even

Op de website van de Startversneller viste ik Miranda uit een lange lijst van ondernemerscoaches. Ze sprong er meteen uit, met een originele aanpak, het anders doen dan anderen.

Ik twijfelde nog even of ik wel een ondernemerscoach moest nemen die zelf heel creatief is en veel makers coacht, of dat ik toch voor een reguliere coach moest gaan. Uiteindelijk ben ik blij dat ik Miranda koos, ze begrijpt de artistieke geest: het is prettig communiceren met haar, haar coachingstijl past bij mij.

Het traject is heel intensief vind ik. Je krijgt huiswerk en studiemateriaal :-))). Na elk gesprek schrijf je een reflectieverslag, waarin je inzichten, plannen en voornemens vastspijkert.

In de gesprekken komt van alles boven drijven rondom aanbod, klanten, prijzen, zichtbaarheid ... Wat me verraste is hoe Miranda obstakels hanteerbaar maakt door ze te herformuleren. Beren op de weg zitten - na een gesprek of mailtje met haar - plots in de berm te picknicken en de weg blijkt ineens vrij.

Ik heb nu een hoop stappen gezet in de richting waar ik heen wil. Hoe ik kan worden wie ik wil zijn als ondernemer. Dankzij het traject heb ik onder meer al de durf om mijn tekeningen op Instagram te posten, als opstap naar meer concrete posts. Dat geeft het traject je ook: aanmoediging en erkenning dat je op de goede weg zit.
— Webdesigner en vormgever Frouke Tigchelaar