Waarom fake it till you make it slecht advies is

 Wees jezelf. Tenzij je Batman kunt zijn. Wees dan Batman.

Wees jezelf. Tenzij je Batman kunt zijn. Wees dan Batman.

Dit artikel is voor jou als je wel eens het gevoel hebt, dat anderen hun werk beter, sneller, grootser, succesvoller aanpakken dan jij. En daardoor minder naar buiten durft te treden met je eigen ideeën, kennis en ervaring.

 

Ik heb dagen (nodig) waarbij ik weinig tot niks ZinVols uitvoer.

Dat wil zeggen: mijn huis is na zo’n dag brandschoon, maar mijn voorstel voor een nieuwe workshop is nog steeds niet af.

Genoeg dingen gedaan dus, maar geen dingen die bijdragen aan het voortbestaan van mijn bedrijf.

Ik ben calvinistisch genoeg om mij daarvoor te schamen. En naïef genoeg om te denken dat jou dat niet overkomt.

Als ik jou voor me zie, verschijnt het beeld van iemand die vol enthousiasme en overgave aan het werk is.

Je bent met plezier je vak aan het uitoefenen, volgt fluitend een cursus waarbij je slimmer leert werken in plaats van harder, harkt links en rechts klanten binnen via geëngageerde conversaties op social media en ... ja, en je kúnt ook helemaal geen dag lanterfanten want er hijgen drie deadlines in je nek.

Toch?

Mijn schaamte en mijn naïviteit ... die hebben mij jaren afgehouden van het vinden van mijn focus. Of ... nee ... misschien niet van het vinden ervan, maar wel van het durven uitdragen ervan.

Zo dacht ik jarenlang dat ik veel méér moest verdienen, veel groter moest wonen en veel zakelijker moest zijn om mezelf met recht ondernemerscoach te mogen noemen.

Een ondernemerscoach, hoorde ik om me heen, moest alvast het succes uitstralen dat haar klanten hoopten te bereiken.

Een ondernemerscoach is dus niet iemand die haar kat Tokio op haar website laat figureren, een hang naar minimalisme heeft en in haar regenbroek naar je toe komt fietsen voor Werkplek Woensdag. En die ‘neus dezelfde kant op’ een belangrijker voorwaarde voor samenwerking vindt dan het bedrag dat ermee verdiend kan worden.

En een ondernemerscoach maakt uiteraard ook gebruik van alle bewezen werkende marketingacties. Die gaat voor een maximum aan mensen in haar marketing en sales funnel en zegt geen rare dingen als

“Ik maak niemand automatisch lid van mijn nieuwsbrief, zelfs klanten niet”

omdat ze graag geïnteresseerde lezers wil. (En ook een beetje omdat ze moe wordt van al die mensen die à la Jerry Maguire denken I had you at ‘Hello’! en dus na drie seconden contact al een e-zine in je mik schuiven, zónder dat je klant bent.)

Ik voldeed, dacht ik, absoluut niet aan het plaatje van ondernemerscoach. En daar liet ik me door tegenhouden.

Ik had jarenlange kennis en ervaring die niet strookten met de algemene opvattingen over marketing, maar kwam daar niet altijd mee naar buiten. 

Ik probeerde tegelijkertijd mijzelf te blijven en aan “het” beeld van de ondernemerscoach te voldoen. Dat leverde naturellement veel spanning op. Ik wist steeds heel goed hoe en wat ik zelf wilde, maar omdat dit niet leek te corresponderen met wat mijn omgeving en ik vonden dat bij mijn beroep hoorde, deed ik bijvoorbeeld veel langer over allerlei bedrijfsbeslissingen. Ook trok ik soms klanten aan die niet bij me pasten.

Een weinig briljant idee voor iemand die nota bene ervoor gaat dat iedere zelfstandige moet kunnen ondernemen op zijn eigen manier!

Een paar jaar geleden ben ik gewoon maar gaan bloggen over alles waar ik me eigenlijk diep in mijn hart voor schaamde. Over hoe ik mijn taart op de grond laat vallen als ik naar een netwerkbijeenkomst ga. Over hoe ik eens tienduizend euro weggooide. Over niet gevraagd worden voor een workshop. En als ik je tips en adviezen geef, bijvoorbeeld over je Facebook-pagina of het verkopen van je e-books, dan zet ik daar cijfers bij over mijn eigen behaalde resultaten. En ja, ik ben me er hyperbewust van dat er mensen op de wereld zijn die veel betere resultaten (lijken te) halen dan ik. En dat die mensen er ook altijd zullen zijn, hoe veel beter, grootser en mooier mijn eigen resultaten ook nog gaan worden.

Sinds ik meer laat zien wie ik ben en hoe ik onderneem, is mijn focus veel helderder geworden. Dat merk ik ook aan reacties: mensen kunnen me nu heel duidelijk vertellen waarom ze voor mij kiezen. Ik ben daarnaast een stuk blijer en rustiger dan ik daarvoor was. Er is minder spanning. Ik voel me niet alleen veel vrijer in mijn keuzes, maar kan die ook makkelijker maken nu ik dichter bij mezelf blijf.

En het allerleukste: ik hoef door dit alles veel minder hard te werken! Klanten zeggen sneller en volmondiger ‘JA.’

Of zoals Annedien Hoen het zegt: ‘Radicale eerlijkheid kust alles wakker’. (Uit haar gratis e-book waarvoor je niet eens met een e-mailadres hoeft te betalen: 20 inzichten voor de moedige leider.)

Vergeet Fake it till you make it.

Ga staan voor je wie je ten diepste bent en Focus till you make it.