Een bedrijf beginnen in een voor jou nieuwe richting

 Dit is Andrina Sol van 'Reizen voor Focus'.  Ze staat vóór haar blauwe vrachtwagen. Dit wordt een mobiele werkplek. Zo kan ze zelf ook steeds reizen voor (meer) focus!

Dit is Andrina Sol van 'Reizen voor Focus'.

Ze staat vóór haar blauwe vrachtwagen.
Dit wordt een mobiele werkplek.
Zo kan ze zelf ook steeds reizen voor (meer) focus!

Afgelopen najaar meldde Andrina zich bij mij. Een enthousiaste, warme vrouw die zowel heel flexibel als heel autonoom is. Ze kan dus goed meebewegen met veranderingen. Maar ook goed haar eigen plan trekken. Dat werkt, zolang die twee eigenschappen allebei de ruimte krijgen - als ze mag meebewegen op haar eigen manier. In loondienst ging haar flexibiliteit weleens ten koste van haar autonomie. Wanneer de mogelijkheden om haar eigen weg uit te stippelen en vorm te geven werden beperkt – doordat de werkgever uiteindelijk bepaalt – ging het mis.

Van binnen ging er dan iets stuk. Werk werd ploeteren.

Wie heeft geen last van deze eigenschappen? Sterker nog, wie profiteert juist van een hoge score op de gebieden flexibiliteit en autonomie?

Een zelfstandig ondernemer.

En zo ontstond in Andrina’s hoofd en hart het plan voor haar eigen bedrijf: Reizen voor Focus. Waarbij ze reizen naar een deel van Zuidoost-Europa organiseert voor mensen die gefocust aan hun boek, project of bedrijf willen werken. Of voor bedrijfsteams die werkend in hun bekende omgeving niet of nauwelijks tot nieuwe resultaten of ideeën komen.

In dit bedrijf combineert ze twee grote liefdes.

  1. Haar liefde voor de Balkan, waar altijd van alles mis loopt en toch helemaal goed komt.
  2. En haar liefde voor het enthousiasmeren van mensen om zich te ontwikkelen, een volgende stap te zetten: edutainment.

Twee dingen waarbij het heel handig is, dat ze flexibel en autonoom is. Ze kan snel een andere oplossing bedenken als dat nodig is, zonder ook maar drie seconden van haar à propos te zijn.

Andrina: “Maar hoe begin je met een bedrijf als dit?"

Op dat moment staat niks nog vast. Andrina heeft geen doelgroep, geen focus en geen netwerk in deze hoek. Nog niet alle spelregels van de reisbranche zijn bij haar bekend. En ze denkt dat dit bedrijfsidee voor haar de oplossing is, maar in feite is dat bedacht in theorie. Zeker weet ze het naar mijn mening pas, als ze eenmaal een paar reizen heeft georganiseerd.

"Ik zocht iemand die me hierbij een tijd kon helpen,” zegt ze. “Iemand die iets kan met snuggere mensen én die de rust kan bewaren, omdat ik zelf nogal stuiter.”

Ze komt uit bij mijn traject Stok Achter De Deur, waarbij ze 12 weken begeleiding krijgt.

“Ik had wel eens eerder geïnvesteerd in een coachtraject en daarvan dacht ik achteraf: ‘Ik had echt beter op vakantie kunnen gaan.’ Ik was onzeker over mijn intuïtie. Zo’n bedrag neerleggen is wel even een ding. Jouw ‘geen goeroe-gedoe’ gaf de doorslag. Toen ik me ging verdiepen in ondernemen, zag ik hoe marketing door veel mensen wordt ingezet alsof ze een rol spelen. Ik kreeg bij jou het gevoel, dat ik met de echte Miranda te maken zou krijgen.”

We gaan aan de slag.

  1. Andrina zoekt alles over de reisbranche uit tot op de bodem (Ze komt uit de juridische hoek. Je weet zeker dat alles goed geregeld is, als je met haar op reis gaat.)
  2. Ze organiseert inderdaad een paar keer een reis, zodat we concreter kunnen worden: wat werkt voor haar, wat werkt niet? Wat zegt dat over een mogelijke doelgroep en focus?
  3. Ze start met marketingacties die in dit stadium passen, zoals het opbouwen van een netwerk en het inzetten van social media.

En zoals dat gaat met enthousiaste mensen … Iedere week heeft ze weer drie nieuwe (te) gekke plannen. Geheel in lijn met haar sterkst aanwezige eigenschappen. Andrina: “In loondienst moest ik mijn gekke plannen een beetje wegstoppen. Maar jouw kracht is te zien waartoe ze zouden kunnen leiden, zodat ik daardoor juist op mijn eigen manier kan gaan ondernemen."

"Het feit dat er een coach was, betekende voor mij dat ik als een trein kon gaan, en onderweg kon checken of ik nog goed zat.”

Want flexibiliteit en autonomie moeten niet leiden tot stuurloos ronddobberen.

Andrina vindt het fijn dat ik haar snelheid kan volgen en haar positief kan motiveren, maar ik zeg het maar gewoon: ik vond het af en toe best moeilijk. Ik hou van duidelijkheid en concrete acties. En in dit traject was die duidelijkheid natuurlijk fragiel. Er moest ten slotte nog zó veel onderzocht worden.

“Dat klopte voor mij heel erg. Dat je eens eerlijk zei dat je even niet wist hoe verder te gaan. Je bleef met me meedenken, bleef in contact, in plaats van alles bij mij te leggen. Ik hield daardoor vertrouwen in jou en in mezelf en mijn bedrijfsplan." 

"Ik kreeg meer lef, doordat ik voelde dat je achter me stond. Dus riep ik iets in de Facebook-groep van Jeanet Bathoorn en daardoor had ik meteen mijn eerste grote klant te pakken.”

Voor Jeanets Vrijheidsondernemers organiseert Andrina nu een Schrijfweek voor Ondernemers in Albanië.

Het coachtraject Stok Achter De Deur heeft haar ook handvatten geleverd om te gaan met haar flexibiliteit zodat deze haar behulpzaam is, in plaats van in de wielen rijdt. “Het traject bracht me in de actiestand, zodat het niet bij ideeën bedenken alleen bleef. Iedere woensdagavond keek ik naar wat ik had gedaan, en als er zaken waren blijven liggen, pakte ik ze nog gauw op voor onze Skype-sessie. Ik heb nu in mijn agenda een aantal momenten geblokt voor marketing. Aan mijn urenregistratie zie ik of ik mijn blokken heb gehaald. Iedere maandag heb ik nu een moment met mezelf dat ik bekijk waar ik sta en wat gebeuren moet. Het begin van een structuur en een gewoonte is ontstaan. Dat had ik heel hard nodig.”

 

En dan nu een blokje reclame:

TIP! Kom je uit Overijssel?

Dan kom je mogelijk in aanmerking voor subsidie op mijn Stok Achter De Deur-traject. Meer daarover vind je onderaan deze pagina.