Wat als je niet in één hokje past?

Ik ken niemand die in één hokje past. Niemand.

Uiteindelijk zijn we allemaal duizendpoten. Of multipotentialites, als je modern wilt doen.

Toch krijg ik van zelfstandigen vaak deze vraag, als ik begin over focus.

“Wat te doen als je niet in één hokje past?”

 Als zelfstandig ondernemer heb je een focus nodig, een niche, een specialisatie. Maar wat, als je niet in één hokje past? Twee oplossingen en bijbehorende voordelen en valkuilen. Foto: Annegreet Rouw. Idee: ZinVol.

Dan lijkt focus heel ingewikkeld.

Dat hoeft niet zo te zijn. Ten eerste is het volgende heel belangrijk om te onthouden.

Focus is een verhaal dat je de buitenwereld vertelt. Het somt echter niet metéén al de volledige, twaalfdelige encyclopedie van wat jou “jou” maakt op. Als je dat doet, op je website, je social media, of bij ontmoetingen, dan verdwaalt de ander. Ik bedoel: twaalfdelig! Dat is gewoon niet te overzien! Die ander kan geen pindakaas maken van je encyclopedie.

Dat schrikt potentiële klanten af.

Heb je ambassadeurs of doorverwijzers? Die hebben geen idee hoe ze jouw encyclopedie op de juiste manier moeten samenvatten, als zij aan potentiële klanten over jou vertellen.

Jouw focus, de focus die je kiest als zelfstandige, vertelt de buitenwereld een hoofdstuk. Een deel van wat jou “jou” maakt, dat ze metéén al kunnen bevatten, als ze in aanraking komen met je website, social media of jou zelf.

Daarom is focus zo belangrijk. Pas als mensen überhaupt snappen, wat jij hen te bieden hebt, kunnen ze beslissen of zij dat willen kopen.

 

Ten tweede is het wel fijn dat jij weet wat er in je encyclopedie staat. Je hebt namelijk wel een strategie nodig om tot een focus te komen of met je focus om te gaan. Zelfkennis is daarbij de sleutel tot alles. Ik schets de twee oplossingen die ik het meest tegenkom, en hun bijbehorende voordelen en valkuilen.

In welke oplossing zie jij de meeste heil?

 

Oplossing 1

Als je veel verschillende dingen leuk vindt en graag veel verschillende vaardigheden inzet, kun je proberen al je elementen samen te brengen en er één verhaal van te maken.

Bijvoorbeeld

Ik had ooit een workshopdeelnemer die feitelijk drie bedrijven probeerde te runnen. Hij schreef artikelen voor vakbladen, mocht graag de natuur fotograferen en wilde jongeren gaan coachen.

Hoe maak je hier een verhaal van dat de buitenwereld snapt en waardoor je toch al je vaardigheden kunt blijven inzetten?

Je zou een traject voor jongeren kunnen uitdenken, waarbij je hen leert ontdekken hoe ze hun barrières kunnen slechten via foto-opdrachten in de natuur. De ervaringen en het netwerk die je daarmee opbouwt, kun je gebruiken voor het schrijven van artikelen voor (vak)bladen over/voor jongeren. 

 

Voordeel

Goede strategie als je toch al weinig tijd hebt, bijvoorbeeld vanwege je gezondheid of vanwege de levensfase waarin je zit (kleine kinderen opvoeden). Zo kun je je uitleven zonder er burn-out aan onderdoor te gaan.

 

Valkuilen

Pas op als je meer van de ideeën dan de uitvoering bent! Een nieuw idee verzinnen is fijn, is makkelijk, geeft energie en vleugels. Een nieuw idee lange tijd volhouden, ook wanneer het tegenzit, dat is andere koek.

Hop, daar ga je: je rent er met je idee vandoor, steekt er tijd, geld, aandacht, liefde en energie in, woehoeoeoeoeoe ... Om dan na een paar weken weer teleurgesteld je schouders te laten hangen. Omdat je in het idee ... tijd, geld, aandacht, liefde en energie moet steken. En die is nu een beetje op.

Dat komt omdat ook de eerdere ideeën die je al had, jouw aandacht, liefde en energie nodig hebben, willen ze wat opbrengen. Not to mention je gezin, familie en vrienden.

Dus je voelt je leeg. En zo’n idee gedraagt zich als een zwart gat uit het heelal: wat je in die eerste weken ook aan aandacht, liefde en energie erin gooit, het gat zuigt het allemaal OP en er komt voorlopig nog niks voor terug.

Ook verneukeratief is het volgende. Het kennen van een beroemde blogger/instagrammer/acteur of anderszins Bekende Nederlander die wél moeiteloos en met succes heel verschillende dingen lijkt te doen, zonder dat als verhaal aan elkaar te knopen. Zoals een eigen modemerk runnen naast het optreden als muzikant in een band en het spelen in films.

Deze mensen zijn al beroemd wanneer ze beginnen aan een heel palet van Leuke Dingen naast datgene waar ze beroemd mee werden. 

  1. Als je al (veel) succes hebt met het één, is het veel gemakkelijker er nog wat leuks naast te gaan doen en daarmee te experimenteren. 
  2. Je merkt niet of vergeet al snel weer dat ook succesvolle en/of beroemde mensen geregeld op hun bek gaan tijdens het experimenteren.
  3. Als je financieel succes hebt met het één, is het veel gemakkelijker je naam aan een project te lenen, af en toe op te dagen voor vergaderingen, en het échte werk van je bedrijfsidee nummer 2 t/m 50 over te laten aan je team.

Starten met oplossing 1

1.       Zet al je verschillende vaardigheden, onderwerpen waar je kennis van hebt, interesses en hobby’s die je najaagt, allemaal apart op post-its.

2.       Probeer een aanbod te bedenken waar een aantal van je meest geliefde vaardigheden, enzovoorts bij in zitten.

3.       Neem voor dit aanbod wel één specifieke doelgroep in gedachten, anders wordt de volgende stap knap ingewikkeld.

4.       Oké, leuk. Nu heb je een aanbod waar je zelf blij van wordt. Nu je klant nog. Die wil weten: wat heb ik eraan?! Dus welk probleem lost je aanbod op, of hoe ontzorgt het je klant of welke luxe/weldaad voegt het toe aan het feest van je klant, zoiets. Je aanbod moet een groot voordeel voor je klant meebrengen.

5.       Herhaal stap 2 t/m 4 tot je tevreden bent. Dan kun je gaan uitzoeken of het ook een levensvatbaar aanbod is. 

 

Oplossing 2

Je kunt je geld verdienen met het een, en ondertussen langzaam maar gestaag bouwen aan het ander. Dat kan je baan zijn, die je aanhoudt tot je nieuwe bedrijfsidee levensvatbaar geworden is. Of dat kan aanbod zijn, in een hoek of branche waar je zelf weliswaar op uit gekeken bent, maar waarvoor de markt, je klanten jou nog altijd weten te vinden.

Voorbeelden

Peter Lammers had een drukke voltijd baan toen hij een aantal jaar geleden begon met het fotograferen van bruiloften. Inmiddels heeft hij het niet alleen zo druk met fotograferen zelf gekregen, maar ook met andere fotografen opleiden tot bruidsfotograaf, dat hij zijn baan heeft opgegeven.

Marloes Bouwmeester wilde voor zichzelf graag uitzoeken wat introversie inhoudt. In haar vrije tijd begon ze daarom met bloggen over dit onderwerp. Binnen een paar jaar was de belangstelling voor ‘introvert-zijn en hoe om te gaan met de obstakels die je tegenkomt’ zó groot, dat Marloes haar baan kon opzeggen om introverten voortaan hiermee te helpen.

Zelf ben ik eerst een aantal jaar freelance journalist geweest, voor ik als ondernemerscoach aan de slag ging. Na het volgen van mijn coachopleiding had ik uiteraard niet hopla, een roodgloeiende telefoon, een volgepropte mailbox en een agenda vol coaching-sessies. Ik heb mijn journalistieke opdrachten aangehouden tot de praktijk begon te lopen.

Voordeel

Goede strategie voor de serieel monogame ondernemers onder ons. Degenen die graag een aantal jaren een idee kunnen en willen volhouden en uitbouwen. Die tussendoor misschien af en toe vreemdgaan door eens een geheel ander ding te doen in een geheel andere branche/markt – maar die dit dan beschouwen als nuttig experiment, en die niet van plan zijn daarna gelijk hun ‘vaste relatie’ op te geven.

 

Valkuilen

Voor een aantal bedrijfsideeën heb je echt een serieus lange aanloop nodig voor je ervan kunt leven. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Izabela van Prior Attire die zich specialiseerde in het naaien van historische kostuums. Prachtige focus, lastige business.

Plus, de kans is aanwezig dat je met je idee nooit het financiële niveau zult behalen dat je nu gewend bent. Heb je dat voor je idee over?

 

Starten met oplossing 2

Je hebt je focus. Je denkt dat je daar nog wel een paar jaar interesse in houdt. Maar heb je het geduld en de financiële moed om het vol te houden?

Om hier voor jezelf een antwoord op te vinden, kun je kijken naar de volgende zaken:

  • Heb je genoeg drive om een vaste dag, middag of avond per week vrij te maken speciaal voor je bedrijfsidee? Om die te beschermen tegen ‘het leven’, dat wil zeggen, partners, kinderen, familie, vrienden, verantwoordelijkheden, die allemaal aan je gaan hangen en trekken om je te bewegen die dag iets ánders te gaan doen, je bedrijfsidee in de steek te laten, niet zo ongezéllig te doen?

Amerikanen schrijven boeken met tips als “Sta ’s ochtends twee uur eerder op dan de rest van de mensen in huis, om je eigen ding te doen.” Sommige mensen zweren daar blijkbaar bij.

  • Ben je bereid (tijdelijk) van minder geld rond te komen? Hoe groot is je bereidheid, denk je aan het opgeven van je museumjaarkaart als kostenpost of denk je aan kleiner en dichter bij je werk gaan wonen, zodat je maandlasten drastisch dalen?

Elk antwoord is goed, én elk antwoord vertelt je iets over hoe je zoektocht zal verlopen. Bij lage kosten/meer financiële vrijheid is de druk wat minder hoog je bedrijfsidee snel tot een succes uit te bouwen, dan wanneer je relatief hoge kosten hebt.

In dit verband: Het maakt groot verschil te weten wat je ongeveer uitgeeft per maand en zwart-op-wit tot op de cent nauwkeurig te zien waaraan je je geld afgelopen drie maanden uitgaf.

 

Zat je ergens te knikken omdat je dit herkent?

Ben je type 1: meer van de ideeën dan van de uitvoering? Ik kan je helpen je verhaal te vinden. Mail me op bericht at ditiszinvol punt nl als je meer wilt weten.

Wil je als type 2 je bedrijfsidee uitbouwen tot levensvatbaar? Ik kan je aangeven of je de beperkte tijd die je hebt, spendeert aan de juiste acties.
Mail me
op bericht at ditiszinvol punt nl als je meer wilt weten.