Wat als je niet in één hokje past?

Ik ken niemand die in één hokje past. Niemand.

Uiteindelijk zijn we allemaal duizendpoten. Of multipotentialites, als je modern wilt doen.

Toch krijg ik van zelfstandigen vaak deze vraag, als ik begin over focus.

Wat te doen als je niet in één hokje past?

Als zelfstandig ondernemer heb je een focus nodig, een niche, een specialisatie. Maar wat, als je niet in één hokje past? Twee oplossingen en bijbehorende voordelen en valkuilen. Foto: Annegreet Rouw. Idee: ZinVol.

Dan lijkt focus heel ingewikkeld

Dat hoeft niet zo te zijn. Ten eerste is het volgende belangrijk om te onthouden.

Focus is een samenvatting die de buitenwereld begrijpt

Die somt niet de 26-delige Winkler Prins op van wat jou jou maakt. Probeer je metéén volledig te zijn op je website, je social media, of bij ontmoetingen, dan verdwaalt de ander. Ik bedoel: 26-delig! Dat is niet te overzien. Die ander kan geen chocola maken van je encyclopedie.

Je schrikt er potentiële klanten mee af. Pas als klanten snappen, wat jij hen te bieden hebt, kunnen ze beslissen of zij dat willen kopen.

En heb je ambassadeurs? Zij hebben geen idee welk stuk uit je encyclopedie ze het best kunnen uitlichten, als zij aan potentiële klanten over jou vertellen.

Ten tweede is het wel fijn dat jij weet wat er in je encyclopedie staat

Je hebt namelijk een strategie nodig om tot je focus te komen. Zelfkennis is daarbij de sleutel tot alles.

Ik schets de 2 oplossingen die ik het meest tegenkom, en hun bijbehorende voordelen en valkuilen.

In welke oplossing zie jij de meeste heil?

 

Oplossing 1

Je vindt alles leuk en zet graag al je vaardigheden in: probeer je elementen samen te brengen en er één verhaal van te maken

Bijvoorbeeld

Ik had ooit een workshopdeelnemer die 3 bedrijven tegelijk probeerde te runnen. Bij ieder bedrijf paste een andere doelgroep. Hij …

  • schreef artikelen over van alles voor vakbladen

  • mocht graag de natuur fotograferen en

  • wilde jongeren gaan coachen

Niks bloeide echt, want niks kreeg de aandacht die het nodig had. Hoe breng je dit samen?

Suggestie

Je zou een coachtraject voor jongeren kunnen uitdenken, waarbij je werkt met fotografie-opdrachten in de natuur. De ervaringen die en het netwerk dat je ermee opbouwt, gebruik je voor het schrijven over jongeren voor media. 

Voordeel

Goede strategie als je toch al weinig tijd hebt. Bijvoorbeeld vanwege je gezondheid of levensfase. Zo kun je je uitleven zonder eraan onderdoor te gaan.

Valkuilen

Pas op als je meer van de ideeën dan de uitvoering bent. Een nieuw idee verzinnen geeft vleugels. Maar deze lange tijd volhouden, ook wanneer het tegenzit, dat is andere koek.

Hop, daar ga je: je rent er met je idee vandoor, steekt er tijd, geld, aandacht, liefde en energie in, woehoeoeoeoeoe ... Om na een paar weken teleurgesteld je schouders te laten hangen. Omdat je in je idee ... tijd, geld, aandacht, liefde en energie moet steken. En die is nu op.

Dat komt omdat ook je eerdere ideeën die aandacht, liefde en energie nodig hebben, om tot bloei te komen. Not to mention je gezin, familie en vrienden.

Je idee gedraagt zich als een zwart gat: hoeveel glitterstickers je er in die wittebroodsweken ook op plakt, het gat zuigt het allemaal OP en er komt voorlopig nog niks voor terug.

Ook verneukeratief is het volgende: het kennen van een beroemdheid die wél moeiteloos en met succes compleet verschillende dingen lijkt te doen, zonder dat als verhaal aan elkaar te hoeven knopen. Zo heeft zangeres Rihanna haar eigen lingeriemerk, startte ze een make-upbedrijf en vond ze tijd om te acteren in Ocean’s 8.

Maar lieverds. Deze mensen zijn al beroemd wanneer ze beginnen aan een heel palet aan Leuke Extra Dingen. 

  1. Als je al succes hebt met het één, is het veel makkelijker aandacht trekken voor pet project nummer 2.

  2. Loopt dat 2e experiment niet? Dat is je publiek zo weer vergeten.

  3. Je kunt je beroemde naam aan een project lenen, af en toe opdagen voor vergaderingen, en verder het échte werk van je nieuwe bedrijfsidee overlaten aan je team.

Starten met oplossing 1

1.       Schrijf al je vaardigheden, onderwerpen waar je kennis van hebt, interesses en hobby’s op afzonderlijke post-its.

2.       Probeer een aanbod te bedenken waarvoor je een aantal van je post-its nodig bent.

3.       Neem voor dit aanbod wel één specifieke doelgroep in gedachten, anders wordt de volgende stap knap ingewikkeld.

4.       Oké, leuk. Nu heb je een aanbod waar je zelf blij van wordt. Nu je klant nog. Die wil weten: wat heb ik eraan?! Welk probleem lost je aanbod op? Hoe ontzorgt het je klant? Welke luxe voegt het toe? Je aanbod moet een groot voordeel voor je klant meebrengen.

5.       Herhaal stap 2 t/m 4 tot je tevreden bent. Dan kun je gaan uitzoeken of het ook een levensvatbaar aanbod is. 

 

Oplossing 2

Je verdient je geld met het een, en ondertussen bouw je langzaam maar gestaag aan het ander

Zoals je baan aanhouden tot je bedrijfsidee levensvatbaar geworden is.

Of je ouwe aanbod nog een tijd blijven doen. Je bent er zelf weliswaar op uit gekeken, maar je klanten weten je nog altijd te vinden.

Voorbeelden

Peter Lammers had een drukke voltijd baan toen hij in 2006 begon met het fotograferen van bruiloften. Inmiddels heeft hij het zo druk met fotograferen gekregen, dat hij zijn baan heeft opgegeven.

Marloes Bouwmeester wilde voor zichzelf graag uitzoeken wat introversie inhoudt. In haar vrije tijd begon ze met erover bloggen. Binnen een paar jaar was de belangstelling voor ‘introvert-zijn en hoe om te gaan met de obstakels die je tegenkomt’ zó groot, dat Marloes haar baan kon opzeggen om voortaan introverten te helpen.

Zelf ben ik eerst een aantal jaar freelance journalist geweest, voor ik als ondernemerscoach aan de slag ging. Na het volgen van mijn coachopleiding had ik uiteraard niet hopla, een roodgloeiende telefoon, een volgepropte mailbox en een agenda vol coaching-sessies. Ik heb mijn journalistieke opdrachten aangehouden tot de praktijk begon te lopen.

Voordeel

Goede strategie voor als je serieel monogaam bent. Als je het fijn vindt een aantal jaren een idee vol te houden en uit te bouwen. Misschien dat je tussendoor eens vreemdgaat door iets heel anders te doen buiten je eigen branche. En dat beschouwt als een nuttig experiment, waarvoor je niet meteen van plan bent je ‘vaste relatie’ op te geven.

Valkuilen

Voor een aantal bedrijfsideeën heb je echt een serieus lange aanloop nodig voor je ervan kunt leven. Lees bijvoorbeeld het verhaal van Izabela van Prior Attire die zich specialiseerde in het naaien van historische kostuums. Prachtige focus, lastige business.

Plus, de kans is aanwezig dat je met je idee nooit het financiële niveau zult behalen dat je nu gewend bent. Heb je dat voor je idee over?

Starten met oplossing 2

Je hebt je focus. Je denkt dat je er wel een paar jaar interesse in houdt. Maar heb je het geduld en de financiële moed om het vol te houden?

Om er voor jezelf een antwoord op te vinden, kun je kijken naar de volgende zaken.

1.

Heb je genoeg drive om een vaste dag per week vrij te maken speciaal voor je bedrijfsidee? Om die te beschermen tegen ‘het leven’? Dat wil zeggen, partners, kinderen, familie, vrienden, verantwoordelijkheden, die allemaal aan je gaan hangen en trekken om je te bewegen die dag iets ánders te gaan doen, je bedrijfsidee in de steek te laten, niet zo ongezéllig te doen?

Als je jarenlang roept een bedrijf te willen maar klaagt dat je geen tijd hebt, ben je af. Als je iets wilt, zul je er tijd voor moeten maken. Er komt geen fairy godmother langs om je een bedrijf kant-en-klaar in je schoot te werpen.

2.

Ben je bereid van minder geld rond te komen? Hoe groot is je bereidheid? Denk je aan het opgeven van je museumjaarkaart als kostenpost of denk je aan kleiner en dichter bij je werk gaan wonen, zodat je maandlasten drastisch dalen?

Elk antwoord is goed. En vertelt je iets over hoe je zoektocht zal verlopen. Bij lage kosten/meer financiële vrijheid is bijvoorbeeld de druk minder hoog je bedrijfsidee snel tot een succes uit te bouwen, dan wanneer je relatief hoge kosten hebt.

In dat verband: Het maakt groot verschil te weten wat je ongeveer uitgeeft per maand en het zwart-op-wit tot op de cent nauwkeurig te zien. Dus ga je bankafschriften langs en zet op een rij waar je geld naartoe gaat.

 

Zat je ergens te knikken omdat je dit herkent?

Ben je type 1: meer van de ideeën dan van de uitvoering? Ik kan je helpen je verhaal te vinden.

Wil je als type 2 je bedrijfsidee uitbouwen tot levensvatbaar? Ik kan met je meekijken of je de beperkte tijd die je hebt, spendeert aan de juiste acties.

Ik werkte dit artikel voor het laatst bij op 17 november 2021. Ik plaatste het op 14 augustus 2018.