Morgen gratis bier

‘Morgen gratis bier’.

Deze grap hing aan de muur van mijn favoriete kroeg. Heb je ‘m? ’t Is een prachtige belofte die eindeloos voortduurt en die je als kroegbaas nooit zult hoeven inwilligen.

Zo kan ondernemen ook aanvoelen.

‘Morgen heb ik succes’.

Je doet wat je kunt in de tijd die je hebt. Je manoeuvreert je droom – werken voor jezelf - zo goed en zo kwaad als het kan tussen partners, kinderen, bazen, instanties en andere tijdseisers door. Je volgt met verve alle tips en adviezen op over het verdubbelen van je klantenbestand en je inkomen. Echt, aan je inspanningen ligt het gewoonweg niet.

Maar hoe je ook zwoegt en zweet, mediteert en visualiseert, inspireert en acquireert … niks geeft mee. Niks! En je voelt je als die klant die wacht op gratis bier. Altijd morgen.

Het gebeurde de kroegbazen van mijn favoriete kroeg. Zij deden alles wat nodig was. Ze wisten fans te verzamelen, vaste bezoekers. En er stonden voortdurend leuke dingen op de agenda. Ze haalden geweldige muzikanten voor prachtige concerten naar het podium van de kroeg, organiseerden de ene motortour na het andere nieuwjaarsfeest, en alarmeerden stadsbewoners en de pers via vele wegen. Ze werkten keihard maar aan het eind van de dag bracht het te weinig. Te weinig bezoekers, te weinig winst.

En ik zie in mijn vrienden- en ondernemerskring meer van dit soort voorbeelden. Daarom gaat het artikel van vandaag hierover: het is oké om werk naast je onderneming te hebben.
 
Wacht. Ik schrijf steeds over focus. Waarom zeg ik dan nu: je mag er werk naast hebben?

Een focus geeft houvast. Je (potentiële) klanten weten dan wat je doet. En voor jou zelf zou een focus de verbeelding moeten zijn van je visie, je missie, je passie, je reden om te werken of hier op aarde te zijn. Het doet er niet zozeer toe wat voor gewicht je jouw focus meegeeft, die maak je zo klein of groot als je wilt, als het maar genoeg gewicht heeft dat je er dagelijks graag voor opstaat. Begrijp je wat ik bedoel?

Een focus is het verhaal – jouw verhaal - dat je uitdraagt. Dat wil niet zeggen dat je in de praktijk dan niks anders meer mag doen dan je bezighouden met je focus!

Er zijn vier prima redenen om werk naast je focus te hebben.

  • Om een nieuwe focus te ontdekken.

  • Om ideeën op te doen. Illusionist George Parker zegt ergens in zijn Grote Boek van de Creativiteit dat je voor vernieuwing in je eigen branche/je eigen manier van denken kunt kijken hoe een andere branche de dingen aanpakt. Wie weet kun je in jouw branche toepassen wat een andere branche al eeuwen doet, en daarmee je eigen branche op de kop zetten.

  • Voor de lol. 
     
  • En de laatste reden: om meer lucht te creëren.

Dit geldt voor iedere ondernemer, maar in het bijzonder voor mensen met een creatief beroep of bijzondere fascinatie.

Kunstenaars, ontwerpers van bijvoorbeeld tassen of meubels, illustratoren, muzikanten, auteurs en zelfs journalisten tegenwoordig: jij brengt de wereld iets waar mensen wel van willen genieten – maar niet per se (genoeg) voor willen betalen. Via internet zijn we het ‘gratis genieten’-tijdperk ingegleden. 

Dus heb je een creatief beroep en overweeg je het zelfstandigenbestaan, begin dan niet gelijk 100% voltijd als ondernemer.

Houd je deeltijdbaan nog even aan als je die hebt. Of zoek er een als je al begonnen bent als zelfstandige en het gaat niet goed. Verzamel eerst genoeg fans en ideeën. Dit kan soms een paar jaar duren! 

Fans: klanten die met liefde willen betalen voor je werk. Die graag je naam doorgeven. Die bij je terugkomen voor meer.

Ook als je een bijzondere fascinatie hebt: verzamel eerst genoeg fans. Ja, mijn stad Deventer kent een aantal winkels met een ultraspecifiek aanbod. De Saxofoonwinkel, de Stempelwinkel, de Wandelwinkel, de spellenwinkel van Koning Willem. Deze winkels bestaan al jaren. Ze moeten dus wel voldoende fans (kopers) hebben want om als winkel te overleven moet je iedere maand een smak geld op de toonbank kunnen leggen om je huur en andere investeringen te kunnen betalen.

Ideeën: veel verdienmodellen hebben hun langste tijd gehad. Als muzikant kom je niet meer vooruit via de verkoop van cd’s.

Hoe ga je een inkomen verdienen? Dat moet je weten vóór je die deeltijdbaan opzegt.

Als er iets funest is voor creativiteit, is het wel ’s nachts wakker liggen omdat je niet weet hoe je je rekeningen moet betalen.  

Zonder deeltijdbaan leidt onvoldoende werk haast automatisch tot een flinke verwatering van je focus. Het verhaal dat je uitdraagt als ondernemer wordt breder en breder in de hoop op werk, tot jouw identiteit, jouw ‘handtekening’ onherroepelijk onherkenbaar is geworden en niemand meer weet waarom ze nog fan van jouw werk, jouw kunst, jouw schepping moeten zijn.

Niet voor iedere focus is uiteindelijk weggelegd dat je alleen daarvan kunt bestaan. Maar je moet wel voldoende tijd en ruimte hebben om te ontdekken of dit ook voor jouw focus geldt of niet.

Ik besef dat banen nu ook weer niet voor het oprapen liggen. Het kan ook iets anders dan een deeltijdbaan zijn waar je maandelijks inkomsten uit haalt.  Enkele ideeën.

  • Ik ken een trainer die met haar eigen programma’s flink aan de weg timmert, en die daarnaast nog altijd een vaste opdrachtgever heeft uit wiens naam ze trainingen geeft. Het voordeel van één vaste opdrachtgever is dat je focus verder intact kan blijven.
     
  • Een vriendin van mij verhuurde de garage bij haar woning aan een postbedrijf. 
     
  • Een decoratieschilder verhuurt haar atelier aan bedrijven als alternatieve keuze voor een vergaderzaal.
     
  • En wat ook nog kan: als je een kamer in je koophuis over hebt, kun je in/nabij steden met veel studenten wat bijverdienen als hospes of hospita. Je verhuurinkomsten zijn vrij van inkomstenbelasting tot een bedrag van € 5.164,- (2017).

Wanneer je aanbelandt op een punt in je leven waarbij alles klopt, waarbij een droom en de werkelijkheid eindelijk samenvallen, waarbij je kunt bestaan van jouw focus, dan is dat zelden de uitkomst van een recht afgelopen weg. Het is eerder een optelsom van vele bewandelde zijwegen waarbij je steeds je hoofdweg goed in de gaten hield.

Binnen de marketing houden mensen elkaar voor dat als je maar een systeem en een doel hebt, dat iedereen dan gelijk hup, als bij toverslag een bloeiend bedrijf heeft. Een systeem en een doel helpen je groei, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen, in ieder beroep of met ieder ondernemersidee, per direct zijn omzet kan verdubbelen.

Dat het anderen echter gelukt is, kan je het gevoel geven dat je de enige bent bij wie het allemaal net even wat anders, wat langzamer loopt. Dat je de enige bent die wat van die zijwegen nodig heeft.

De werkelijkheid is dat als je gaat rondvragen, haast iedereen (momenteel) nog wat naast zijn of haar focus doet.

Voor de financiële zekerheid. Zolang er morgen gratis bier is, en niet vandaag.