Uit je comfortzone

Dit is een bekende uitspraak:

Als je doet wat je altijd hebt gedaan,
Krijg je wat je altijd hebt gekregen.

... Dat geldt niet als je een zelfstandige bent.

Als je doet wat je altijd hebt gedaan,
Krijg je minder!

Vijftien jaar geleden verdiende je op een andere manier je geld als journalist, fotograaf, (grafisch) ontwerper of muzikant, dan je over nog eens tien, twintig jaar zult doen. Je eindproduct - je artikel, je foto, je ontwerp, je muziek - lever je nu al anders aan dan tien jaar geleden, je bewerkt het anders, en het wordt vaak anders gewaardeerd.

Vijftien jaar geleden kon je ook zonder internet steeds nieuwe opdrachten vinden via via. Nu kom je ondernemers tegen die met één hand vergroeid zijn met een internetverbinding. Die zijn gewend online te zoeken, netwerken, onderhandelen, enzovoorts. En dat worden er alleen maar meer. Als je vandaag de dag alleen offline te vinden bent, als je naam in Google géén hits oplevert, zal het vinden van opdrachten via via steeds lastiger worden.

Dit is als we de bekende uitspraak letterlijk op actieniveau bekijken. Als we blijven doen wat we gewend zijn, raken we achterop bij de zelfstandigen die nieuwe wegen (durven) inslaan, omdat de tijd waarin we leven daarom vraagt.

Natuurlijk gaat de uitspraak ook over houding. Welke overtuigingen dragen we bij ons over ondernemen en alles wat daar omheen hangt? Wat roept het bij ons op als we denken aan specialiseren, netwerken, geld verdienen, aan acquisitie doen? Om te weten wat we écht voelen of vinden hoeven we alleen maar naar onze reactie te kijken als een andere ondernemer geld verdient, aan acquisitie doet, zich specialiseert of netwerkt. De oordelen die dan bij ons naar boven komen, geeft ons alle informatie.

Is er op dit moment iets wat je graag zou willen? Het voortbestaan van je beroep, meer opdrachten of klanten, een hogere omzet, meer vrije tijd? Als je inspanningen en acties tot nu toe niet het gewenste effect hadden, wat dan? Doorgaan op dezelfde voet of wat anders proberen?

Een belangrijk modewoord is tegenwoordig authentiek. Als we maar authentiek zijn, dan is het goed. Waar we voor moeten oppassen is om onszelf daarbij niet tot een vaststaande staat van zijn te verheffen. Het is juist zo mooi aan de mens dat die kan groeien, zich kan ontwikkelen. Wie je tien jaar geleden was hoeft niet te zijn wie je vandaag bent. Sterker nog, liever niet: wie wil er tien jaar lang stilstaan?

Als je opvattingen van gisteren over ondernemen, marketing, acquisitie, netwerken, enzovoorts je vandaag niet meer passen, bijvoorbeeld omdat ze je beslist niet helpen het werk te doen dat je leuk vindt en van dat werk ook te kunnen bestáán, mag je ze inruilen voor nieuwe opvattingen. Ja!

Dat zal niet iedereen in je omgeving direct waarderen. Misschien beschuldigen ze je ervan dat je NU niet meer authentiek bent. Dat kan heel goed. Het zij zo. We reizen hele stukken in het leven samen met familie, vrienden en collega's maar je bent niet altijd met ieder van hen tegelijkertijd op dezelfde bestemming.

Je voortbestaan als zelfstandige hangt af van je bereidheid af en toe uit je comfortzone te stappen. Af en toe je opvattingen over ondernemen, marketing & acquisitie tegen het licht te houden. Helpen ze je of houden ze je tegen je droom te bereiken? Volg de ontwikkelingen in je vak belangstellend. Ja, oude manieren om je brood te verdienen zullen verdwijnen maar ergens anders duiken weer nieuwe op en dan kun je er op tijd mee experimenteren.

Welke opvatting zit jou in de weg?