Verkopen, hoe doe je dat?

Foto bij het blog ‘Verkopen, hoe doe je dat?’ van ZinVol (nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe.) Foto gemaakt door ZinVol.

Ik hoor van zelfstandig professionals dat zij hun producten of diensten lang zo vaak niet verkopen als mogelijk of wenselijk. Netwerken, social media, je website en al je andere acties: je doet er trouw iets mee, maar aan het eind van de dag lijkt het wel eens veel gedoe voor weinig.

Waar ligt dat aan? 
 
Zelfs als je rekening houdt met moeilijke tijden, kun je vaak meer verkopen dan je doet.

Echt. Als die ene collega het lukt in zowel juich- als baggertijden, dan kan het jou ook lukken.

Laten we de 4 stappen doorlopen van beginnen met niks en eindigen met een klant.

 

Stap 1. Je vult de pijplijn

Dat wil zeggen: je verzamelt mensen. Niet zomaar mensen: potentiële klanten binnen je doelgroep en mensen die anderen met liefde naar jou doorverwijzen.

 

Stap 2. Je volgt contact met deze mensen op, want niet iedereen koopt gelijk je dienst bij de eerste kennismaking met jou

Het aantal keer dat mensen gemiddeld van je gehoord moeten hebben voor ze wat van je kopen, loopt volgens de marketinggoeroes uiteen van een stuk of 7 keer tot - in dit online tijdperk - een stuk of 50 keer.

Dat komt omdat de verschillende contactmomenten ook allemaal een andere impact hebben. Een gesprek weegt als contactmoment wat zwaarder dan je nieuwsbrief.

 

Stap 3. Je krijgt de gelegenheid je dienst te presenteren

Dat wil zeggen: je mag meer vertellen over je dienst dan alleen je introductiepraatje.

Ik merk dat mijn klanten bij 'je dienst presenteren' vaak denken aan van tevoren afgesproken kennismakingsgesprekken bij je klant op locatie. Het leuke is, dat dit maar één vorm is. Er zijn ook minder tijdrovende vormen van je dienst presenteren: het kan in een telefoongesprek, als je netwerkt of blogt, of als je op social media met mensen aan de praat raakt. 

 

Stap 4. ... en vervolgens sluit je de koop

Of niet. Maar je belandt alleen bij stap 4 als je mensen ook werkelijk de vraag hebt gesteld: word je mijn klant?

Hier zit 'm voor velen de kneep. Ze stellen deze vraag niet. Ze hebben geweldig leuke gesprekken en dan gaan ze naar huis zonder te hebben gepolst of de ander belangstelling heeft voor hun dienst. 

Het is een enge vraag. Hij lijkt zo definitief. Als iemand 'nee' zegt, dan is het over, toch?

Nee hoor. Hoeft niet. Iemand kan er ook gewoon nog niet klaar voor zijn. Zo iemand brengt je terug bij stap 2. Je houdt contact.

Wat gebeurt er als je niet dé vraag stelt? 

Dan weet je niks concreets. Je gaat hopen. Wachten tot de geïnteresseerde jou belt of mailt. Misschien komt er wel wat uit het gesprek ... En zo zweven er langzaam maar zeker een boel misschiennetjes in de lucht, maar daarvan kun je de hypotheek niet betalen.

En je gesprekspartner, die tijdens jullie gesprek niks hoefde te beslissen, niet duidelijk voor zichzelf hoefde af te wegen of hij nou wat met jou wil of niet, kan deze beslissing nu oneindig uitstellen. Of vergeten.

Wil je dus meer verkopen, let er dan op dat je de stap 4-vraag niet vergeet aan het eind van stap 3 - je presentatie. En dat hoeft niet letterlijk 'Word je mijn klant?' te zijn. Er zijn equivalenten die veel prettiger, aardiger klinken.

Mijn favoriet is: Lijkt het je wat?

En nu?

Denk na over een stap 4-vraag waarmee jij zou durven afsluiten.  Hoe zou jij je vraag formuleren, wat past bij jou?

En dan toepassen.

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.