Hoe raak je bekend in jouw regio?

Foto bij blog “Hoe raak je bekend in jouw regio” van ZinVol, zodat je straks alleen nog maar met zonnebril je boodschappen kunt doen in de supermarkt.

Vroeger, toen je een telefoon gebruikte om mensen mee te bellen, en emoji’s alleen te vinden waren op papieren stickervellen, had je de uitdrukking (en de hit) Big in Japan.

Dat ging over hoe sommige westerse muziekbands bij het Japanse publiek immens populair waren ... maar in eigen land nauwelijks de aandacht trokken.

Voor zo’n band niet per se erg. Dan ga je in het Verre Oosten op tournee en dan kun je in eigen land gewoon zonder zonnebril boodschappen in de supermarkt blijven doen. Win-win!

Maar stel je voor, je bent zelfstandig fysiotherapeut in Roermond.

Daar heb je nu je leven, je liefde, je praktijk. Je probeert je praktijk zichtbaar te maken, dus je facebookt je een ongeluk.

En wie delen vervolgens al die berichten over jouw fysiotherapie?

Je oude vrienden uit Nijmegen, de lieverds, want daar ben je opgegroeid.

Is dat zinvol?

Neeeeeee, want niemand uit Nijmegen denkt met z’n zere rug of stijve been, “hè, ik ga eens lekker een uur of wat in de auto of trein zitten om naar mijn fysiotherapeut te gaan.”

Andersom gaat ook niet echt: zelf het hele land door crossen om je cliënten te bezoeken. Tenminste niet, als je daar nog een belegde boterham aan over wilt houden.

Hm ... Hoe behandel je dan cliënten buiten jouw regio? Online programma dan maar? High end product van maken?

Hahaha!

Dus. Vandaag een blog voor wie klanten in de buurt zoekt.

 

1 Wat bedoel je met regio?

Hoe groot is jouw regio eigenlijk? Vraag het tien verschillende mensen en je krijgt ook tien verschillende regio-groottes.

Daarom, pak Google maps erbij, of een papieren kaart van je omgeving. Wat zie jij als jouw werkgebied? Als je werkt in deeltijd, of zuinig moet omgaan met je energie, welk gebied is dan nog reëel te bedienen?

Met mijn klanten praat ik graag en veel over zelf de regie pakken en houden over je onderneming. Dat begint altijd bij zelf zo goed mogelijk weten wat je bedoelt, wat je kunt, wat je graag wilt. Ben je net als ik een introvert, dan is het ontzettend handig en fijn, van tevoren allerlei dingen te hebben uitgedokterd voor jezelf. Dat bespaart je dagen van twijfelen over het wel of niet aannemen van een klant of klus.

(NB. Als je daar tijd voor hebt en zin in hebt, mag je altijd afwijken van je eigen ‘regels’, mag je altijd uit je eigen kader stappen. Maar doe je dit bewust, dan voelt dat al heel anders, dan dat je het doet uit angst dat je anders nooit meer aan de bak komt en nog eens in de goot eindigt en hoe moet dat dan met je bloedjes van kinderen/katten.)

 

2 Wat voor dienst lever je en aan wie?

Om bij het voorbeeld te blijven: fysiotherapie is nog heel breed. Je kunt fysiotherapie geven aan jong en oud, aan mensen met en zonder een beperking, aan individuen en binnen bedrijven. Als je op deze manier naar fysiotherapie kijkt, heb je heel veel collega’s in de regio en val je daartussen niet echt op.

Bekendheid vergaren gaat makkelijker met een helder verhaal.

Zodra je een paar jaar met je vak bezig bent, ontstaat vanzelf een lichte voorkeur voor een bepaald type klant of klus. Of je ontdekt dat je ergens van nature al heel goed of geïnteresseerd in bent, iets wat je collega’s minder makkelijk afgaat of minder interesseert.

Je ontdekt bijvoorbeeld dat je als fysio het liefst de mensen behandelt die stronteigenwijs zijn. Het geeft je een kick als je ze uiteindelijk zover krijgt dat ze hun oefeningen gaan doen en beter voor zichzelf gaan zorgen.

Of je ontdekt dat je heel graag met bedrijven meedenkt over hoe zij de werkplekken moeten inrichten voor hun werknemers.

Dat is een insteek waar je wat mee kunt. “De regio” wil graag weten waar ze het best terecht kunnen als ze iemand zoeken die houdt van mensen die bij anderen als “lastig” te boek staan, of die alles weten over werkplekken goed inrichten.

Het hoeft niet gelijk ultra-mega-specifiek, met een hyperfocus waarbij je maar één soort dienst biedt en je richt op een zeer selecte doelgroep. Nee hoor.

Zo koos ik mijn dierenarts, Corali van Bork, vanwege de manier waarop ze met dieren omgaat. Zij is de allereerste dierenarts die ik ben tegengekomen die niet meteen mijn kat op tafel poot en ‘wat scheelt eraan’ vraagt, maar eerst de kat knuffelt.

Dat is iets wat ik andere mensen met huisdieren kan vertellen, als ze vragen of ik nog een goeie arts weet.

Let op: het enige waar je niet je verhaal omheen moet bouwen, is dat je de goedkoopste in de regio bent.

Dat is een race naar de bodem die voor de meeste zelfstandig ondernemers eindigt in een burn-out, een baan moeten zoeken, of allebei.

 

3 Wie in de regio moet jou kennen?

Je hebt je werkgebied omlijnd en je verhaal helder. Mooi.

Maak nu een lijst. Welke mensen, bedrijven, instellingen, scholen, verenigingen, stichtingen en partijen zouden jouw naam moeten (leren) kennen? Gebruik zoekmachines om alles wat je uit je hoofd weet mee aan te vullen.

Het leuke van zo’n lijst maken, is dat je gerichter aandacht aan je omgeving besteedt als je naar buiten stapt. Het resultaat zou je blij kunnen verrassen.

Zo is een van mijn klanten een bruidsfotograaf in Friesland. Zij zei: “In Friesland heb je maar weinig echt mooie trouwlocaties.” Ik vroeg haar de lijst te maken. Sindsdien ontdekt ze steeds weer  prachtige landgoederen – bijvoorbeeld als ze naar een high tea gaat dat voor een familielid is georganiseerd. Landgoederen waar ook getrouwd wordt, en waar ze haar echt eens zouden moeten (leren) kennen, als bruidsfotograaf. Hoppa.

 

4 Vink op de lijst aan wie jou al wél kent.

Hoe houd je op dit moment contact met deze mensen? Hoe blijf je op een positieve manier (dus niet: bedelen om een opdracht) bij deze mensen in beeld?

Denk niet te moeilijk. Een van de mooiste dingen die je kunt doen is het volgende. Wáár komen deze mensen? Nieuwe lijst: waar in jouw regio vinden informatieavonden, lezingen, netwerkbijeenkomsten, studiedagen, open huizen, beurzen of weet-ik-veel-wat plaats over jouw onderwerp? (Dus: fysiotherapeut —> gezondheid, levensstijl.) Ga daar ook heen.

Je hoeft niet iedere week te gaan en je hoeft niet met minstens 20 mensen te praten. Maar hoe vaker je gaat, hoe meer (dezelfde) mensen jou leren kennen en vertrouwen, en uiteindelijk (durven) inschakelen. En ook al “ben je niet zo’n netwerktijger”, een aantal mensen zien wel dat je er bent of hoort dat je een slimme vraag stelt. Je netwerk uitbreiden met één iemand in plaats van 20 tegelijk, telt nog steeds als je netwerk uitbreiden!

En zo leer je op een natuurlijke manier ook mensen van je lijst kennen, die jou nog niet kenden.

Zijn er in jouw regio nauwelijks lezingen of beurzen rondom jouw onderwerp? En kun je er ook niet zomaar “toevallig” een kop koffie gaan drinken op het terras, zoals de Friese bruidsfotograaf op de landgoederen kan doen? Dan begin je gewoon wat algemener.

Bruidsfotograaf Peter Lammers woont op de Vijfhoek in Deventer. Ieder jaar wordt daar een hardloop-evenement gehouden, de Vijfhoek-loop. Sinds een paar jaar fotografeert hij dit evenement. Veel mensen uit de Vijfhoek weten Peter dan ook uitstekend te vinden als er wat gefotografeerd moet worden.

Straatfeest, buurtbarbecue, dorpsfestival, open podium in de schouwburg, rommelmarkt in het wijkgebouw: er zijn altijd plekken in je regio te vinden waar ze behoefte hebben aan helpende handen.  Zet je een paar uur of een paar weekenden in, en voor je het weet moet je mét zonnebril je boodschappen in de supermarkt doen.

 

NB! Voor de schrijvers!

Mensen zetten je maar wat graag in voor het maken van de nieuwsbrief, de persberichten, de flyers, de sociale media.

Als je er een goed doel mee wilt steunen: doen. Als je er je netwerk mee wilt uitbreiden: pas op! De kans bestaat dat je enkel via e-mail of Facebook met wat mensen hebt gecommuniceerd en je harde werk en talent na zo’n evenement alleen zichtbaar is geworden bij twee of drie mensen van de organisatie. De rest heeft geen flauw idee wie je bent. Wil je dat mensen je leren kennen, bekijk dan goed hoe je dat aanpakt.

 

5 Gebruik hashtags en locatietags.

Je kent de tip al, mensen of bedrijven van je regio-lijst te volgen via sociale media. Ook zo kun je ze vaak al beter leren kennen.

Maar daarmee volgen zij jou nog niet natuurlijk. Twee manieren om te zorgen dat de regio een beetje doorkrijgt dat jij daar – Hoi! – ook woont, is door hashtags (#) en locatietags te gebruiken. Noem je stad, wijk, of het gebouw waar je bent.

De meeste sociale media werken met hashtags, locatietags of allebei. En anders kun je ook altijd nog in je bericht zelf tussen neus en lippen door je stad of wijk noemen.

Ik ben zelf nogal laks met deze tip, maar dat komt dan ook omdat mijn achternaam tot vervelens toe  als locatietag functioneert. Hèhè.

 

6 Tot slot de belangrijkste tip die iedereen kent maar bijna niemand toepast.

Ben je op een social medium te vinden? En denk je: waarom zit ik hier, ik bereik toch bijna niemand?

Sociale media werken met algoritmes. Daarmee bepalen ze wie of hoeveel van jouw volgers welk bericht te zien krijgt. Het leuke is, je kunt zelfs met een laag aantal volgers best veel mensen (in je regio) bereiken. Even kort door de bocht:

-          Als je geregeld iets plaatst, zien meer mensen je berichten voorbij schuiven dan wanneer je eens per twee weken iets plaatst. Dat bereik bouwt zich op – maar ben je ziek of ga je op vakantie en ben je als gevolg daarvan twee weken niet online, dan ben je dat bereik weer kwijt en kun je opnieuw beginnen.

-          Als je vind-ik-leuks of reacties krijgt op je bericht, laat het sociale medium het bericht aan meer mensen zien – want, zo denkt het platform, blijkbaar zien mensen je bericht graag. Plus het platform waardeert interactie.

-          Hoe eerder die vind-ik-leuks of reacties verschijnen, hoe beter dat voor het bereik van je bericht is.

En dan nu de tip. Als iemand online reageert, zeg dan iets terug! En dan niet alleen als het een reactie van een bekende is. Als je online probeert te werken aan je bekendheid in de regio, dan werkt dat alleen als mensen

a. je berichten zien en

b. aan je berichten kunnen zien dat je er niet alleen maar zit om jezelf te promoten, maar om werkelijk contact te leggen.

Krijg je nooit een reactie, lees dan het boek Supersocial van Elja Daae, of vraag mij om een reactie en dan zeg ik iets terug.