Substack: wéér een populair platform. Moet je erop?

Heb je net je blog begraven, ben je net gewend je leesvoer op LinkedIn te zetten - begint iedereen een nieuwsbrief op Substack.

Moet jij dat ook doen?

 

Moet jij nu ook je nieuwsbrief intikken op Substack? Foto gemaakt door: Valerie Ardini.

Je bent zelluf een typemachine

 

Allereerst: een nieuwsbrief is sowieso een puik idee

Nu meer dan ooit. Want de manier verandert waarop je jouw publiek bereikt.

Eerst stuurde Google mensen naar je website toe, als daar het antwoord op hun vraag stond. Zo kwam je aan organisch zoekverkeer: bezoekers die jouw site ontdekten via zoekmachines.

Nu speelt Google De Slimste Mens en geeft de antwoorden al zelf. En als mensen hun vraag intikken bij ChatGPT? Zelfde verhaal. Dus mensen die jou en je bedrijf nog niet kennen, komen minder snel op je website terecht. Deksels!

Dat maakt het extra belangrijk contact te houden met de leukerds die jou wél willen (leren) kennen. Zodat ze aan je denken als ze je nodig hebben, of hun vrienden op je bestaan wijzen. Een nieuwsbrief leent zich daar goed voor.

En is Substack daarvoor het beste platform?

Hangt ervan af.

Eerst de voordelen.

Wil je abonnees als water? Dan is Substack een uitstekende springplank. Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, schrijft dat hij zijn abonnees zónder promotie in 3 maanden tijd zag stijgen met 250 abonnees dankzij de app. Hoppa. Dat komt omdat Substack, net als Spotify, werkt met aanbevelingen: Hé psst, ben je weg van Chappell Roan? Probeer dan ook eens Olivia Rodrigo.

Nu heeft Ernst-Jan misschien al meer swag dan jij. Maar toch. Het platform heeft wereldwijd meer dan 20 miljoen maandelijks actieve gebruikers. 820.000 ervan komen uit Nederland. Besteed aandacht aan de inrichting van je pagina, en nieuwe abonnees ploppen op als werkloze ministers bij het UWV. Daar kan jouw website met z’n gemiddeld 400 bezoekers per maand qua abonnee-groei niet tegenop concurreren.

 

Substack geeft lezers een beloning als zij hun favoriete nieuwsbrief aanbevelen bij anderen.

 

Je kunt bovendien makkelijk een betaalde versie aanbieden

Wil je pegels verdienen met je nieuwsbrief? Kan gewoon. Je kunt vanaf dag één je lezers diverse betaalde abonnementsvormen bieden. Jij belooft dan méér te geven dan je bij de gratis versie doet, en je lezers betalen je het bedrag per maand of jaar dat jij instelt.

Instellen is een kwestie van enkele minuten. Leveren is een andere zaak: heb je de tijd en vooral de energie om regelmatig met extra content op de proppen te komen?

Nou hoeft dat niet direct allemaal glitterglanzend nieuw te zijn

Je kunt ook al je ouwe maar nog interessante meuk aan blogs, video’s, podcasts en foto’s uploaden. Gebruik het om je betaalde accounts alvast leuk mee aan te kleden.

 

Verhuizen heb je al gedaan vóór je je koffie op hebt.

 

Er is wel een minimum lidmaatschapsbedrag

Je vraagt ten minste 5 dollar per maand (ongeveer 4 euro 60) aan je lezers – of elk bedrag erboven. Zodra je betalende lezers hebt, betaal jij zelf ook: je staat 10% van je verdiensten af aan De Sub.

 

Stel, je hoeft niet te verdienen met je nieuwsbrief

Bijvoorbeeld omdat je je essays zelf niet als een dienst inzet, maar als marketinginstrument voor wat je verder te bieden hebt? Dan is het voordeel dat je bij Substack niet voor je abonnees hoeft te betalen. Voorlopig.

Dat past het medium ongetwijfeld een keer aan. Want dat is een bekende bedrijfsstrategie van veel van dit soort platforms. Eerst onmeunig veel gebruikers lokken met een geweldig aanbod. En dan als iedereen lekker dik aan je vastgekoekt zit, de voorwaarden steeds minder aantrekkelijk maken.

Zorg er daarom voor, dat je in een handomdraai je boel kunt inpakken. Dan kun je vanaf een ander punt je nieuwsbrief versturen, mocht je dat willen. Kopieer daarom regelmatig je verzamelde e-mailadressen naar je eigen laptop.

Nog een tip: sla je blogs en video’s en podcasts óók altijd op je harde schijf op

Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Je blijft weliswaar eigenaar van je inhoud op Substack. Maar als het op een dag besluit de stekker eruit te trekken óf jou toegang tot je account te ontzeggen, dan hang je.

Dus. Ik herhaal het even voor de mensen achter in de zaal: Sla. Alles. Op.

‘Waarom zou ik er niet gaan zitten, Miranda?’

Omdat nazi’s en antisemieten er ook zitten. Substack weert geen rechts-extremisten ‘omdat censuur het alleen maar erger maakt’.

Nu delen deze groepen hun drek op élk groot openbaar podium: X, Facebook, LinkedIn, TikTok. Maar dat ze er actief letterlijk hun boodschap verkopen, tegen 5 dollar per maand, is weer een nieuw dieptepunt. En Substack werkt er met droge ogen aan mee.

Drie keer raden aan welke afkorting Substack me doet denken.

Ander nadeel: Substack leest met je mee

Het platform werkt niet met end-to-end versleuteling. Technisch gezien heeft elke medewerker bij het platform toegang tot alles wat jij en je lezers plaatsen aan inhoud en reacties.

En je data valt onder Amerikaanse wetgeving, zoals de CLOUD-Act. Die geeft overheden onder bepaalde omstandigheden toegang tot je gegevens. Waaronder: wie je lezers zijn.

Neem dit gebrek aan privacy mee in je afweging. Zeker als je denkt aan de mensen die op dit moment de baas zijn in de VS.

Met het Nederlandse alternatief Petje Af heb je dat probleem niet. Die moet zich aan de AVG houden.

Zelf verstuur ik nog niks via een onlineplatform

Voor mijn MotivatieMails gebruik ik LaPosta. Zit in Zutphen, dus 100% privacyprettig.

Maar nota bene mijn eigen blog heeft me aan het denken gezet. Ik zou graag meer abonnees verzamelen. Want dat gaat op dit moment net zo snel als een aflevering van Midsomer Murders.

En jij? Waar neig jij nu naar? Wat je ook doet: hou contact met je publiek op je eigen voorwaarden.

Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.