Omgaan met kritiek als ondernemer - 5 tips

Foto bij blog “Omgaan met kritiek - 5 tips” van ZinVol. Fotograaf: Margot Reesink.

Dit artikel is voor zelfstandigen die net als ik wel eens ondersteboven raken van kritiek.

Als je jezelf regelmatig laat zien, krijg je commentaar (… En complimenten, die ook hoor). Alles wordt op je afgevuurd. Van goedbedoelde adviezen over wat je anders zou moeten doen tot regelrechte afwijzingen.

Dat kan je aardig ontregelen. Misschien heb je zelfs wel eens overwogen ergens mee te stoppen: met een nieuwsbrief, met twitteren, met bloggen, met het geven van een workshop of het organiseren van een evenement …

Heel ZinVol is stoppen waarschijnlijk niet. Ja, als je niet langer je nek uitsteekt, komt er minder commentaar.  Dat is zo. Maar als je jezelf niet laat zien, weet ook niemand dat je er bent. Klanten gaan dan naar je buurvrouw. Dat is niet de bedoeling.

Fijner is als je ontdekt hoe je kritiek constructief kunt oppakken. Bijvoorbeeld via een vaste route die je bewandelt na kritiek, zodat je je energie op ‘de paaltjes langs de weg’ kunt richten in plaats van dat je gedachten en gevoelens met je op de loop gaan.  Zo’n vaste route is vooral fijn als de kritiekgever maling had aan constructief communiceren. ;-)  

Van commentaar kan je onderneming namelijk enorm groeien. Als bijvoorbeeld veel mensen een zekere drempel ervaren om bij je aan te kloppen, en één iemand is zo moedig je dat te laten weten. Haal je die drempel weg, dan maak je de toegang vrij voor meer klanten.

Als ik over de eventuele initiële klap van kritiek heen ben, ga ik toetsen. Is het commentaar waar ik onmiddellijk wat mee moet doen? Of kan ik het naast me neerleggen?

Schrijver Anaïs Nin schreef: We don’t see things as they are, we see them as WE are. Ook als je als feedbackgever nog zo je best doet objectief te blijven. Je spreekt vanuit je eigen wereldbeeld, ervaringen en houding, en die is per definitie gekleurd. Dus je hoeft als ontvanger niet met alle verbeterpunten ook wat te doen.

Dit is de vaste route die ik bewandel. Misschien heb jij er ook wat aan. 

1 Wat is mijn uitgangspunt? 

Hoe wil ik mijn onderneming voeren? Waar sta ik voor?’ 

Als mensen bijvoorbeeld je toon niet heel zakelijk vinden, vraag je dan af of ‘zakelijk’ de uitstraling is die je nastreeft. Misschien ga je meer voor ‘benaderbaar’. 

 

2 Voor wie is mijn materiaal bedoeld? 

Behoort mijn feedbackgever tot de mensen op wie ik me richt?

Stel, je bent bang dat je te veel berichten plaatst op LinkedIn. En één iemand bevestigt dat en volgt je niet meer.

Je aanbod is bedoeld voor een doelgroep. Voor mensen die ook echt behoefte hebben aan jou. Deze mensen wíllen juist graag wat over je werk horen. Ze vinden het fijn te ontdekken dat je er bent. Of ze zijn aan het beslissen wanneer ze een keer van je diensten gaan gebruikmaken.

Behoort je ontvolger tot je doelgroep?

Wist je dat mensen een aantal keer van je moeten horen voor ze klant van je worden? De ene marketinggoeroe zegt: 7 tot 10 keer. De ander heeft het over minstens 50 keer, sinds de komst van internet.

Internet is een oceaan waarin jouw stem gemakkelijk verdrinkt. 

Extra informatie is voor je doelgroep daarom best welkom. Het is niet erg als mensen die daarbuiten vallen je niet meer volgen.

 

3 Ben ik duidelijk over mijn uitgangspunt?

Ga dat niet in je eentje beslissen. Schakel hulptroepen in.

Vraag je doelgroep bijvoorbeeld welke toon zij terug horen in je materiaal. Maak er een open vraag van. Laat ze niet kiezen tussen ‘zakelijk’ en 'benaderbaar’, dan stuur je te veel. Als zij woorden teruggeven als ‘vriendelijk’ en ‘open’ dan weet je dat je benaderbaar overkomt.

Of vraag je omgeving op welke doelgroep zij denken dat jij je richt. Komt dat overeen met het beeld dat jij probeert op te roepen?    

Extra tip over duidelijk zijn in je materiaal

Ik heb gemerkt dat je wie/wat/waar/wanneer-informatie het best overal kunt herhalen.

Ik denk terug aan mijn avonden Netwerken Vol Zin. Ik zette de locatie van deze bijeenkomsten niet alleen op mijn website, maar ook in de bevestigingsmail voor de deelnemer, op de factuur en op de deelnemerslijst. Anders kreeg ik 5 minuten vóór de avond begon, telefoon: ‘Waar is het ook alweer?’

 

4 Heb ik de boodschapper bedankt?

Bedankt voor je reactie. Meer hoef je niet te schrijven. Eventueel kun je nog vragen beantwoorden of een punt uitleggen dat de boodschapper onduidelijk was.

Probeer echter niet de ander te overtuigen alsnog aan jouw kant te komen staan. Ook hoef je je niet te verontschuldigen voor waar je met je onderneming voor staat.

 

Ik heb ook nog een stap 0: de voorbereiding

Als ik iets nieuws doe, of als ik een van mijn bestaande dingen aanpas, en verder regelmatig tussendoor: ik test alles.

Vrienden en collega’s die ik vertrouw, en soms ook juist vage kennissen vraag ik uitgebreid om commentaar voordat ik naar buiten kom met mijn nieuwe dienst. Als 8 van de 10 testers roepen dat ze onderdeel x missen, dan weet ik wat me te doen staat. Is het er maar één, dan doe ik niks.

Welke route bewandel jij bij feedback? 

 

Dit artikel vind je ook in mijn e-book 'Richt je niet op naamsbekendheid’. Sinds corona kun je het gratis downloaden vanaf de Survivalkit-pagina. Nee, je hoeft me niet je mailadres te geven.

Ik werkte dit artikel voor het laatst bij op 3 augustus 2021. Ik plaatste het op 11 december 2017.