5 redenen waarom een jaarplanning hartstikke handig is

Trap 2018 eens lekker georganiseerd af. Stel je eigen jaarplanning op. Niet zo diep zuchten nu! Het hoeft niet ingewikkeld. Als je maar een blaadje of plaatje hebt met 12 maanden erop, kom je al een heel eind. Geef met wat kernwoorden erop aan, wat je wanneer wilt of gaat doen en hiep hiep: je jaarplanning Is. Een. Feit. 

Vijf redenen waarom je echt die drie seconden tijd en moeite wilt nemen, zo'n jaarplanning op papier of op je scherm. 

1. Krijg (meer) van wat je wilt

Het is oersimpel. Weet wat je volgend jaar wilt, en je hebt al één stap gezet in de richting van het bereiken daarvan. Dat hoef je niet über-specifiek te maken, trouwens. Liever niet zelfs in dit stadium, want dan laat je geen ruimte voor creatieve interpretatie van je wens. Dus in plaats van heel SMART te bedenken dat je op 4 juni 2018 in Parijs een workshop Veganistisch koken voor Fanatieke Vleeseters gaat geven, kun je ook zeggen: “Volgend jaar geef ik een workshop in het buitenland.”

Het gaat om het verschil tussen je wens compleet dichttimmeren en er je voor open stellen.

Oh ja! En ik heb hier nóg een tip bij! Je krijgt óók meer van wat je wilt, als je jouw klanten vraagt om hún jaarplanning.

Werk je bijvoorbeeld veel voor bladen? Redacties hebben vaak een jaarplanning liggen. Daar staan niet alleen de deadlines op voor iedereen die aan het blad bijdraagt. Ook staan de thema’s per nummer vaak al vast. Zo hoef je niet af te wachten tot de redacteur een keer met dat thema aan komt kakken in een week dat je zo druk bent dat je van voren niet meer weet dat je van achteren leeft. Hun jaarplanning in januari opvragen, geeft jou de kans invalshoeken rondom thema’s te bedenken en artikelen uit te werken, op een moment dat jou net wat beter uit komt. 

En dat brengt ons bij voordeel twee.

 

2. Betere werkdrukverdeling

Aan je eigen jaarplanning zie je of en wanneer je tijd hebt voor klussen. Zo kun je zelf meer de regie pakken over je werkverdeling. Dan kun je die ene opdrachtgever melden "dat je tijd hebt, ja léuk, en wel over twee weken". Dan hoef je je niet de ene maand compleet over de kop te werken terwijl je kinderen denken: “Wie is toch die vrouw die snikkend met een glas wijn in de keuken staat iedere middag” terwijl je de drie maanden daarna uit opperste verveling je hele Facebook-tijdlijn uit je hoofd leert kennen.

Lees anders ook even het verhaal van vertaler Margot, en hoe die de gaten in haar workflow oploste.

 

3. Weten wanneer je met je marketing moet starten

Ben je bezig met een nieuw boek of een nieuwe cd? Heb je over drie maanden een workshop gepland waar je zelf de deelnemers voor werft? Begin dan NU met je marketing. Niet als dat boek of die cd klaar is. En niet als je volgende week die workshop hebt.

Het is net als met die wereldreis die je over zes maanden gaat maken. Of weten dat dit weekend de kinderen uit logeren zijn en je partner en jij voor het eerst in 27 maanden weer eens kunnen uitslapen.

Voorpret is alles, mensen. Alles.

Gun dat ook je omgeving. Gún hen die voorpret. Bereid ze voor! Want? Want … dan kunnen ze dus met massa’s tegelijk je nieuwe boek of cd bestellen als die ein-de-lijk uitkomt. Of dan gaat je workshop door, omdat je voldoende deelnemers hebt. In plaats van dat dán pas het Grote Getouwtrek begint om lezers, luisteraars en leergierigen.

Tenminste, da’s het ideaal. In de praktijk is de mensenmassa misschien meer een kluitje, maar hé, als je niks doet van tevoren, weet je zeker dat die massa onbereikbaar blijft.

Geen idee wat je dan moet melden? Lees dit nog eens. Of dit. Of hier schreef ik ook best een aardige tip.

 

4. Minder nadruk op wat je per maand verdient

Met een jaarplanning zie je of je aan het eind van het jaar genoeg zult hebben verdiend. Jaar. Niet maand. Want het kan prima dat je het type zelfstandigenbestaan leidt, waarbij je de ene maand weinig verdient, omdat je marketing en acquisitie pleegt voor een volgende maand Waarin Het Allemaal Gaat Gebeuren. Voel je wel?

 

5. Last but not least: rust en overzicht

Dat is het echte doel van je jaarplanning. Dat die je rust en overzicht brengt. Je ziet vanaf nu mijlenver aankomen dat het niet handig is die ene grote klus te plannen in de maand dat je beste vriend gaat trouwen, omdat jij waarschijnlijk het vrijgezellenfeest moet organiseren. En je ziet in één oogopslag of je naast je werk voldoende doet aan marketing en acquisitie. Oftewel: aan het een beetje organisch op gang houden van je stroom aan opdrachten en klanten en dus inkomsten. Zo hoef je niet in paniek te raken als je eens een periode wat minder te doen hebt. Dan kun je mooi genieten van die rustige tijd en bijvoorbeeld nieuwe plannen smeden.

Succes!

Alleen voor nieuwsbriefabonnees

Oké, een jaarplanning is dus vet handig, maar wat en hoe houd je dan allemaal bij? Nou, toevállig heb ik dat al voor je uitgedacht.

Ik heb speciaal voor mijn klanten een jaarplanning ontwikkeld, die je als een soort accordeon kunt bespelen. Je kunt er net zo veel of weinig op bijhouden als je nodig hebt. En zelfs als je veel bijhoudt, dan nóg blijft dat met deze jaarplanning super-eenvoudig. Nieuwsbriefabonnees kregen deze gratis aangeboden. Kerstcadeau!