4 tips voor een hoger tarief als freelance redacteur

Gastblogger Mirjam Broekhoff is marketingjournalist.

"Sommige van je opdrachtgevers werken met een vaste uurprijs of een vast tarief. Vaak gaat het om klanten die gemakkelijk kunnen beschikken over gekwalificeerde mensen. Denk bijvoorbeeld aan een uitgeverij die manuscripten laat corrigeren op Nederlands. Vier tips om toch een betere prijs te krijgen.

 

Actie 1: Zoek naar vergelijkbare, beter betalende klanten

Zoek klanten die minder toegang tot de markt hebben: voor hen ben je uniek. Grote uitgevers worden overspoeld met open sollicitaties van startende redacteuren: daarom kunnen ze eisen stellen. Kleine en weinig bekende uitgeverijen hebben al veel minder toegang tot de markt: ze betalen daarom vaak beter. Zorg dat je er beter in bent dan je concurrenten om deze klanten te bereiken. Iedereen kan op Google kijken, ga daarom in de bibliotheek inventariseren welke boeken er staan en wie ze heeft uitgegeven (schrijf de namen even op) dan zul je een flink aantal - ook jou onbekende - uitgevers vinden. Let ook eens op allerlei ‘grijze literatuur’ zoals (cursus)mappen, folders en ander informatiemateriaal. Vraag rond in je netwerk wie er correctiewerk doet en waar en kijk wat je collega’s doen. Wil je bij een van hun klanten solliciteren, vraag dan wel eerst even om toestemming bij je collega; je wilt niet onder zijn of haar duiven schieten.

Vergeet niet jezelf te verkopen bij de minder grote klant. Je ervaring bij de grote, bekende namen is zeker een pré. Kijk of er uitgevers zijn voor wie je op de inhoud iets te bieden hebt. Heb je werkervaring of hobby’s die voor een uitgever interessant kunnen zijn? Een hobby als bergbeklimmen maakt je meer geschikt als redacteur van een boek over extreme sporten, ervaring in de verpleging betekent dat je over een basis van medische kennis beschikt. 

 

Actie 2: Zoek de ruimte voor een meerprijs

Een gemakkelijke standaardopdracht biedt weinig speelruimte. Let goed op of er afwijkingen zijn. Is het een spoedklus? Zet razendsnel alle bezwaren op een rij en vraag een toeslag. ‘Dat betekent dat ik de hele zondag moet werken, ’s nachts moet doorgaan, een gezellig weekend met mijn gezin moet afzeggen, een andere klant moet verschuiven … Ik wil het natuurlijk graag doen maar dan vraag ik er wel wat meer voor.' Houd het redelijk, zet in op 25% meer. De uitgever moet nu kiezen tussen nog een belronde of jouw alleszins redelijke aanbod. En als het echt op geld vastzit, dan onderhandelt hij er nog wel wat af. 

Valt de omvang van het werk tegen? Bel halverwege de klus op en leg uit waarom het meer tijd kost. Benoem zo exact mogelijk wat de oorzaak is: is het manuscript door meerdere mensen geschreven, valt het taalgebruik erg tegen of zijn de alinea’s slecht gestructureerd. Vaak komt je klant dan zelf al met een bod om je tegemoet te komen. Anders kun je vragen om een andere vergoeding. Zoals bijvoorbeeld een volgende klus, die wel wat makkelijker is. Of vijf presentexemplaren van het boek waar je aan werkt … . Een andere post waar je vaak wat extra’s aan kunt verdienen is de btw. Veel bedrijven vergoeden deze alleen als je erom vraagt. Btw is echter voor jou als ondernemer altijd aantrekkelijk, mits je niet bent vrijgesteld. Je krijgt altijd meer geld terug over je aankopen. En als je in de Kleine Ondernemings Regeling (KOR) valt dan is het geld gewoon voor jezelf.

 

Actie 3: Klaag als tarieven onredelijk laag zijn

Niemand is graag onredelijk, ook je opdrachtgever niet. Een tarief is onredelijk laag als je bij de concurrent meer krijgt - wat ze daar geven kun je horen via je collega’s. Het is ook onredelijk als het aantal uren niet in verhouding is tot de tijd die de klus kost aan een gemiddeld ervaren persoon. Reken daarbij ook eventueel werk voor- en achteraf mee, zoals overleg. Ook is het onredelijk als het uurtarief voor dit werk uit de pas loopt met de vergoeding voor dit type werk in loondienst. Krijg je bijvoorbeeld voor dit soort werk in loondienst € 2.000 netto per maand, dan moet het uurtarief op ongeveer € 40,- liggen, exclusief btw. Onervaren opdrachtgevers vinden het vaak een enorm bedrag. Leg dan eens uit dat je van dit tarief ook je vakantie, zorgverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en je pensioen moet betalen. 

Wees je ervan bewust dat freelancers normaal gesproken hun reis-, telefoon-, kopieer- en printkosten apart vergoed krijgen. Let op hoeveel deze zijn en houd je uitgaven bij. 

Ga je bellen om te klagen? Bereid dan je telefoontje goed voor. Zet alle argumenten op een rij en bel op een geschikt moment met degene die verantwoordelijk is voor het tarief. Maak zo nodig een bel-afspraak. Neem je gesprekspartner serieus, laat je niet inpakken en houd de humor in het gesprek. Ook als je niet meteen je zin krijgt heeft de ander je wel gehóórd. Dat werkt vaak door in de toekomstige vergoedingen die je opdrachtgever je toekent. Zo’n gesprek is ook een goede oefening voor jezelf om in de toekomst bij andere klanten méér te vragen.

 

Actie 4: Investeer in jezelf

Wil jij de rest van je leven onder aan de arbeidsmarktladder hangen? Of wil je meer waard zijn? Investeer in je kwaliteit en je ervaring. Zorg dat je weet wat je kwaliteiten en capaciteiten zijn. Analyseer je succes en benoem waar je goed in bent. Verbreed je inzetbaarheid: volg beroepsgerichte cursussen, houd je vakliteratuur bij, word lid van een beroepsvereniging (vaak ook bron van goedkope studiedagen), zorg ervoor dat je collega’s hebt en kent. Juist zij zijn vaak een bron van nieuwe opdrachten en ideeën voor beter werk. Zorg voor goed materiaal - veel bedrijfsmaterialen kun je goedkoop tweedehands vinden op Marktplaats. Een beroepsschilder werkt ook niet met versleten kwasten. Denk maar eens over de volgende metafoor: als freelancer ben je een van de vele kleine fabriekjes in onze economie. Net zoals ieder productiebedrijf zul je steeds moeten investeren in efficiëntere productie, betere dienstverlening en een optimaal klantencontact. En net zoals consumenten elk jaar andere modes en grillen kennen, veranderen ook jouw opdrachtgevers. Daarom moet je investeren: steeds moet je over de juiste capaciteiten beschikken om meerwaarde te bieden. Houd daarom je kennis op peil, ontwikkel de voor je vak relevante vaardigheden en analyseer de ontwikkelingen in de markt.

Leestip: trek één avond uit voor het boek 'Excellent onderhandelen' van Roger Fischer. Een investering die zich zeker terug betaalt!"