Je uurtarief vaststellen

Een fijn boek, dat al jaren niet meer te koop is, is 'Zelfmotivatie voor de ondernemer' van Martin Edic. Ik heb veel aan het boek gehad, de eerste jaren dat ik werkte als zelfstandige zonder personeel (zzp'er).

Hij legt onder meer uit hoe je je uurtarief kunt vaststellen. 

Hoewel er aan uurtje-factuurtje werken allerlei nadelen zitten - zo begrens je er de hoogte van je inkomen mee - kan het uitrekenen van een uurtarief je als starter helpen bij een belangrijk punt. Als je voor jezelf begint, kan het best lastig zijn een ondernemersmindset te adopteren. Het uitrekenen van je uurtarief brengt je alvast een kleine stap verder van het loondienstdenken. Het maakt je er uitstekend van bewust dat je wat je verdient in loondienst niet kunt vergelijken met wat je minstens moet verdienen als zelfstandige.

Daarvoor gebruikt Edic deze rekensom:  

Je winkelwaarde: dat is je uurtarief, waarmee je offertes en prijzen vaststelt. 

Verkoop je producten in plaats van diensten, dan kan je winkelwaarde gebaseerd zijn op de verkoop per uur of de verkoop per vierkante meter.

1. Schrijf eerst je vaste, maandelijkse kosten op. 

Arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) of broodfondsbijdrage, huur/hypotheek, internetverbinding, mobiel en dergelijke abonnementen, aflossingen, vaste materiaalkosten, gas, water, elektriciteit, pensioen dat je zelf bij elkaar spaart, enzovoorts.

2. Deel dit door het aantal gewerkte uren per maand.

Bijvoorbeeld 40 uur per week bij 4,33 weken in een maand = 173 uren.

Je hebt nu de vaste kosten per uur. Daarmee verdien je dus nog niks. Dit is de basis van je winkelwaarde.

3. Tel hierbij op:

  •  Salaris per uur voor jezelf (want je moet ook eten, nieuwe kleding, op vakantie, kortom: leven).
  • Een financiële 'airbag' van 5 euro.
  • Materiaal- en productkosten van zeg 10 euro.
  • Een winstmarge van 20% over het totaal.

Helaas gaat dit uurtarief uit van ieder uur dat je daadwerkelijk betaald krijgt. In werkelijkheid krijg je misschien maar 25 uur per week betaald. (Niemand betaalt je om je eigen administratie bij te houden, bijvoorbeeld).

4. Ter compensatie van je onbetaalde uren: vermenigvuldig je uurtarief met 40 uur per week.

Deel dat door het werkelijk aantal betaalde uren (dus hier: 25). 

Dit is je winkelwaarde, de werkelijke waarde van je tijd. 

Nu nog genoeg klanten. Ik schreef speciaal daarvoor het e-book 'De pijplijn vullen. Leer genoeg klanten kennen', te bestellen op deze site.