Ondernemer, laat je niet ontmoedigen!

Ik voelde me vereerd, maar ik begreep het niet.

Een paar jaar geleden coachte ik een creatieve ondernemer met een veelheid aan plannen, op zoek naar focus en structuur. Ik belde een maand later om te kijken hoe het met haar was (mijn gebruikelijke nazorg) en ze leek goed op weg om die plannen ook echt vorm en inhoud te geven.

De maanden en jaren verstreken: ik zag online niks terug van al die plannen. Integendeel! Het leven van deze ondernemer verliep totaal anders dan de richting die ze in ons gesprek had aangegeven te willen inslaan.

Dit jaar kreeg ik een mail van de creatieve ondernemer: ze wilde graag opnieuw door mij gecoacht worden.

En dat begreep ik dus niet.

Het leek er van een afstand namelijk niet op, dat ons eerste gesprek de ondernemer iets had opgeleverd waar ze wat aan gehad had. Ik heb het dan over alle gebruikelijke dingen: focus, een bedrijf dat van de grond is gekomen of dat beter bloeit dan daarvoor, meer klanten, een hogere winst ...

En kijk, ik word gráág ingeschakeld natuurlijk – maar alleen als het ook echt ZinVol is.

Ik besloot haar op de vrouw af te vragen, waarom ze dan toch weer bij mij aanklopte. Zij schreef terug:

“Jij was de eerste die in me geloofde.”

Oh ja. In mijn ijver van nut te zijn voor mijn medemens, vergeet ik altijd dat het hele ondernemerscircus begint met de juiste basis.

Erkenning. Steun en aanmoediging. Echt gezíen worden. Dat is wat jij en ik en iedereen altijd wel kan gebruiken. Wat je nodig hebt om te doen wat je doet.

Jajaja. Het is heerlijk en noodzakelijk om daarnaast vooral ook in jezélf en je plannen te geloven. Maar als het lijkt alsof je iedere dag de enige bent die juichend hoopt dat je de eindstreep haalt, wil je na een week je cheerleader-pompoms wegsmijten.

Zo herinner ik me als de dag van vandaag de standaardreactie op mijn plan om aan de slag te gaan als freelance journalist.

“Zou ik niet doen.”
*Schudt zo hard van ‘nee’ dat nek bijna uit de kom schiet, als dat fysiek mogelijk was*
“Er zijn al zoveel journalisten. Je redt het nooit.”

En de standaardreactie toen ik een aantal jaren daarna besloot verder te gaan als ondernemerscoach.

“Word je coach?!”
*Trekt extreem vies gezicht, alsof reageerder met blote voet op kakkerlak is gaan staan*
“Heel Nederland is al coach!”

Ter vergelijking even een voorbeeld van hoe het wel moet, dat steunen en aanmoedigen enzo.

Ik tegen mijn vriend: “Je overschat me.”
Mijn vriend vol vertrouwen: “Ja, en dat blijf ik de rest van mijn leven doen.”

Alle ontmoedigende standaardreacties ten spijt, ben ik blijven ondernemen. En voilà: Mijn bedrijf ZinVol bestaat volgende maand 18 jaar.

Hoe zorg je er nou voor, dat je moed houdt en blijft geloven in je eigen kracht en plannen? Of je nu pas net of al vele jaren onderneemt?

 

1.       Beperk je to-do-lijst

Spreek met jezelf af dat je je die dag aan maximaal vijf taken gaat wijden.

Als je 3.489 dingen hebt die je nog wilt regelen of verbeteren voor of aan je onderneming, dan ben je in goed gezelschap. De meeste ondernemers die ik ken, willen dit. Maar als je vervolgens probeert het maximale uit iedere werkdag te halen, als je steeds uit alle macht probeert zo veel mogelijk taken van je lijst te doen, dan heb je binnenkort nul motivatie en een dikke burn-out. Dus doe er vijf en geef jezelf daarna een schouderklop en vrijaf.

En niet valsspelen hè: ‘website maken’ is niet één taak, dat zijn er 137 (ofzo).

 

2.       Zoek maatjes in hetzelfde schuitje

Zoek 3 of 4 mensen met wie je wekelijks of maandelijks bijeenkomt (offline of online). Mensen met eenzelfde beroep, of eenzelfde doel, of ongeveer dezelfde ondernemerservaring. Mensen met wie het klikt. Je kunt dat een intervisiegroep noemen of een mastermindgroep als je Engels hipper vindt klinken; het doel is hetzelfde. Je bespreekt met elkaar wat je doelen en ontwikkelpunten voor de lange termijn en de volgende keer zijn, en je bekijkt of je sinds de vorige afspraak resultaten hebt geboekt. En zo nee, hoe dat dan komt.

Die doelen, dat kunnen allerlei ondernemersdoelen zijn, of dat kan zijn dat je simpelweg beter wilt worden in je vak.

Maak wel een paar afspraken met elkaar over de structuur of vorm van jullie bijeenkomsten. Waak er zo voor dat het geen theekrans wordt - of een verkapte therapiegroep die je van alle mogelijke excuses voorziet om juist helemaal niet te groeien als ondernemer.

 

3.       Stel je eigen Motivatie Top50 samen

Muziek. Ik heb het over muziek. Zelfs als je denkt dat je niks van muziek weet en bij een popquiz nog net Beyoncé kunt onderscheiden van The Beatles, zijn er vast nummers waar je altijd weer vrolijk van wordt. Of strijdlustig. Of die je wakker kussen als je koffie-shot volledig is uitgewerkt. Zo heb ik zelf een Spotify-lijst die ik “Things are getting worse, please send chocolate” heb genoemd.

Verzamel je eigen top50 en je hebt 24/7 een ritmische peptalk in de buurt.

Speel je lijst vaak genoeg af en er ontstaat misschien zelfs een Pavlov-effect: hoor je jouw muziek, ben je gelijk al in Komoptan!-modus. (Komoptan is de favoriete uitspraak van de fans van Deventer voetbalclub Go Ahead Eagles.)

 

4.       Gebruik je superhelden-houding

Als je gaat praten met een potentiële klant en je zit erbij als een ingezakte soufflé, dan denkt die klant ‘toedeledoki. Ik kies wel iemand anders.’ Een goede houding kan een hoop voor je doen. Maar ja, er zijn dagen genoeg dat je je ook vóelt als een ingezakte soufflé. En dan?

Daarvoor is de superhelden-houding uitgevonden. Amelia uit de serie Grey’s Anatomy doet het je even voor. Kan met en zonder cape worden uitgevoerd.

 

Omdat ZinVol jarig is, kregen nieuwsbriefabonnees bij dit artikel een cadeau aangeboden. Dat doe ik soms. Als je mijn blogartikelen interessant vindt en ook nog houdt van cadeaus, word dan ook abonnee