Blijf bij: lees dit Ondernemers-abc

MET JE MOND VOL TANDEN - Foto bij blog “Blijf bij. Lees dit Ondernemers-abc.”  Ben je op een borrel of online sociaal bezig, kom je een term tegen waar je nog nooit van gehoord hebt.  Lekker dan.  Helemaal bijblijven kun je tegenwoordig wel vergeten, en daarbij moet je natuurlijk nooit bang zijn om iets te vragen. Aan de andere kant is het handig als je meteen weet wat iemand bedoelt die het bijvoorbeeld over 'een featured snippet' of 'Rickrollen' heeft.  Denk je nu: ja nee, laat maar, dit is voor hippe mensen, dan moet je dit blog júist lezen.  Om in contact te komen met ondernemers die met dit soort termen goochelen of het niks is, of om je van hen te onderscheiden, moet je weten waar ze het over hebben. Dat is wel zo zinvol: je hebt in beide gevallen meteen een voorsprong.  Begin maken?  Ik geef je in mijn blog 'Blijf bij: lees dit Ondernemers-abc' een alfabetisch overzicht met net geen 26 hippe dingen. Of ondernemerstips, wat jij wilt.

Nee, geen voor de hand liggend abc met de a van acquisitie enzo. Onderstaand abc is voor als je als zelfstandig ondernemer regelmatig tijdens een gesprek met iemand anders, of kijkend op Facebook denkt: ‘Wat? Wat is dat? Kun je dat eten?’

Je hoeft van mij niet hip te worden als ondernemer, want hippe mensen kunnen heel vermoeiend zijn. Maar het is wel handig als je hippe, succesvolle, overal om je heen opduikende ondernemers verstaat en begrijpt. Al was het maar zodat je daarna zelfbewust je eigen, afwijkende, misschien-niet-zo-hippe marketingstrategie kunt inzetten, in plaats van het demotiverende gevoel te hebben dat je ergens de boot hebt gemist.

 

A is van Avatar en A/B-testen

Avatar is hoe je profielfoto op een social medium heet. Ik dacht nog ‘Dit weet toch iederéén’. Tot ik laatst mijn meest hippe vriendin sprak. Die wist dit dus niet.

A/B-testen is wanneer je de ene helft van bijvoorbeeld je websitebezoekers de ene pagina voorschotelt, en de andere helft een andere pagina met andere tekst/kleuren/buttons laat zien. Zo kun je meten welke van de pagina’s beter scoort qua conversie. Ik ken geen zelfstandig ondernemers die deze moeite nemen. Ben jij er één die dit doet? Laat het me weten!

 

B is van Big data

Definities van wat hier onder valt, verschillen nogal. Als marketeers het over big data hebben, dan bedoelen ze min of meer dat ze proberen zo veel mogelijk over hun klanten te weten te komen, waarna ze verbanden binnen die info proberen te leggen of ontdekken, zodat ze je met een gerichter, of nog weer ander aanbod kunnen verrassen. Dat doen wij zelfstandig ondernemers ook, maar dat noemen wij gewoon ‘belangstelling’ en ‘luisteren’.

 

C is van Clickbait

Dat zijn dit soort berichten:
‘Deze jonge vrouw bedacht een Ondernemers-abc. Wat er toen gebeurde was ongelooflijk … Helemaal als je bij de R bent aangeland. Tránen springen je in de ogen.’

En jij denkt: ‘Oh ja? Oh ja? Even kijken!’ *Klik*

En dan hebben de makers van de video of het blog weer een kijker of lezer beet, vandaar clickbait.
Waarom doen mensen dit? Hoe meer bezoekers, hoe aantrekkelijker sommige sites zijn voor adverteerders.

(Voor wie nog niet weet wat “Crowdfunding” is, lees dit blog.)

 

D is van Dtv en Downtime

Afkortingen. Die zijn voor de niet-hippe ondernemer een vraagteken apart. Dtv staat voor Durf Te Vragen. Dat maakt opgang sinds 2008 ongeveer. Gaat uit van het principe dat je, als je iets niet weet, dit gewoon kunt vragen aan andere ondernemers. Onder het mom van 156.394 mensen weten meer dan één. Je ziet dtv veel op Twitter, met een hashtag ervoor: #.

Oh ja, en wanneer je even met je bips op de bank een boek zit te lezen in plaats van te ondernemen, dan heet dat niet meer vrije tijd, oh nee, maar downtime.

 

E is van Explanimation

Van die animatievideo’s die je uitleggen hoe de wereld/het bankensysteem/armoede/andere ingewikkelde thema’s/jouw dienst of product in elkaar steekt in iets van drie minuten. Met zo’n hand van een sneltekenaar erbij die tekent terwijl je kijkt, je weet wel. Een extreem leuke marketingtool, maar voor de doorsnee zelfstandig ondernemer nog wat kostbaar/tijdrovend om te (laten) maken.

F is van Featured snippet en Filter bubble

Featured snippets zijn van die zoekresultaten waar ook alvast een antwoord bij wordt laten zien. Die snippets kunnen afkomstig zijn van sites die verder niet per se hoog ranken (scoren) in Google. Dat maakt de featured snippet interessant voor marketeers die de hele dag tijd hebben zich bezig te houden met zoekmachineoptimalisatie. De doorsnee zelfstandig ondernemer heeft er meer aan, zich te richten op het vooral bieden van goede, nuttige, eigen informatie op de website.

Google personaliseert sinds een paar jaar jouw zoekresultaten: je krijgt suggesties op basis van wat Google over jou denkt te weten aan voorkeuren en interesses. Daarmee heeft de zoekmachine een filter bubble gecreëerd. Er zijn nog allerlei andere suggesties mogelijk, maar die krijg je niet (meer) te zien.

 

G is van Gamification

Stel, je wilt bepaald gedrag stimuleren bij de deelnemers van je trainingen of cursussen. Dan kun je spelelementen gebruiken om ze te motiveren en om hun ervaringen te verrijken, en dat heet gamification. Dat kan al heel simpel. Denk aan van die balkjes die je aangeven op social media of in enquêtes, hoeveel procent je nog niet hebt ingevuld, met tips erbij hoe je tot honderd procent kunt komen.

 

H is van Habit loop

Zonder aanleiding steeds opnieuw ‘even’ op je telefoon kijken om te checken of je nog mails of whatsappjes binnen hebt gekregen. Dat is een voorbeeld van een habit loop. Er is een trigger, namelijk niks willen missen. Er is een routine: op je telefoon kijken. En er is een reward, dus beloning: (vaak) nieuwe berichten. Door van een bestaande trigger gebruik te maken, kun je als ondernemer een nieuwe routine-met-reward creëren voor jouw eigen dienst of product, zodat je steeds onder de aandacht van nieuwe en bestaande klanten komt.

 

I is van Infographic

Een infographic is een informatieve illustratie. Zelfs complexe onderwerpen blijven goed hangen als je een plaatje bij je praatje maakt. Het is dus maar goed dat ik de onderwerpen op mijn blog zo lekker simpel houd, anders kwam hier nooit iemand.

 

J is van …

(Update 22-7-2019: De J die er stond is verouderd. Weet jij een goede J? Stuur me een bericht.)

K is van …

(Update 22-7-2019: De K die er stond is verouderd. Weet jij een goede K? Stuur me een bericht.) 

 

L is van Lean

Een managementfilosofie gericht op zo veel mogelijk waarde creëren voor je klant en zo min mogelijk verspilling veroorzaken – van tijd, middelen, energie – aan jouw kant als ondernemer. Er moet een flow in het proces ontstaan van idee tot uitvoering. Dat betekent in jouw praktijk dat je regelmatig even checkt of de klant en jij allebei nog de neus dezelfde kant op hebben staan. Denk aan grafisch ontwerpers die na de briefing eerst een schets laten goedkeuren voor ze deze gedetailleerder gaan uitwerken.

 

M is van …

(Update 22-7-2019: De M die er stond is verouderd. Weet jij een goede M? Stuur me een bericht.)

 

N is van Native

Native slaat op content dat je plaatst op sociale media en dat ‘leeft’ op het platform zelf. Dus een bericht op Facebook, met tekst en een foto. Of een video dat je via Facebook zelf maakt. Het zijn berichten zonder een link eraan toegevoegd, die de lezer naar een andere website voert.

De best presterende socialemediaberichten zijn altijd native. Dat komt, omdat zowel de platformbezoekers als het platform zelf, berichten willen dat ze op dát platform kunnen lezen en bekijken. Sociale media tonen native berichten dan ook eerder aan meer vrienden/volgers van je, dan berichten met een link erin.

 

O is van Omnichannel marketing

Dit is – jawel, let op – ‘de geëvalueerde variant van multichannel marketing’. Dus. Het houdt in dat je consistent bent in de vormgeving en inhoud van al je ‘kanalen’ (je nieuwsbrief, je website, je social media-profielen), zodat welk kanaal je klant ook bezoekt, hij meteen herkent dat hij iets van jou bekijkt.

Wordt ook wel designmanagement genoemd.

 

P is van Podcast

Is een audio-bestand dat je afluistert. Je start een kanaal waarop mensen zich kunnen abonneren en neemt vervolgens interviews en gesprekken op rondom een bepaald thema.

Net als de LP was de podcast een aantal jaren uit beeld. Rond 2005 werden podcasts al ingezet. Daarna ging iedereen video’s maken, of live streamen (onder andere via Periscope, nu hoor je daar niemand meer over.) Maar de podcast is nu weer terug van weggeweest. Veel mensen luisteren nu in de auto via hun smartphone naar interessante podcasts.

 

Q is van Quotes (ingezonden tip van Dieuwer de Lange)

Van die tegeltjesteksten op plaatjes, uitspraken van 'beroemde-en-beruchte-heel-belangrijke-mensen-die-het-kunnen-weten’. Moet aantonen hoe wijs en spiritueel jij als mens en ondernemer in het leven staat, maar ondertussen weten we allemaal dat dit de realiteit is.

 

R is van Rickroll

Nee, grapje. R is van responsive webdesign. Daarbij kan het ontwerp van je website meeschalen met de afmetingen van elk scherm. Zo kan je site ook goed bekeken worden op bijvoorbeeld een tablet of een mobiel. Dat gaat nog net een stapje verder dan je site mobielvriendelijk maken (want dat is in principe maar één schermsoort) maar als je dat doet, ben je al een eind op weg. Bij Google heeft je site dan sinds vorig jaar een streepje voor. Test hier of je site mobielvriendelijk is.

En van Wikipedia: Rickrollen gebeurt door een ander een link te geven en de indruk te wekken dat daar iets interessants te vinden is. Maar in werkelijkheid leidt de link naar de muziekvideo Never Gonna Give You Up  van Rick Astley. 

 

S is van Stickiness en Signal

De stickiness van een website of platform zegt iets over hoe goed de website of het platform in staat is, gebruikers vast te houden zonder dat die weer wat anders gaan doen.

Signal is een berichten-app zoals WhatsApp. Maar Signal is dan weer voor alle mensen die bijzonder gesteld zijn op hun privacy, omdat je berichten versleuteld zouden worden verstuurd. (Ik schrijf ‘zouden worden’ want tegenwoordig weet je maar één ding zeker en dat is dat je privacy nergens zeker is. Een van de redenen waarom ik nog veel op papier schrijf, lastiger te hacken.)

 

T is van TikTok en Twitch

Twee sociale media-platforms waar vooral jongeren zitten die aan hun oma’s en opa’s proberen te ontsnappen, nu die de afgelopen jaren allemaal vrolijk een Facebook-account hebben aangemaakt (net als op Snapchat). TikTok is een Chinese app die draait om korte video’s. Het platform nam in 2018 Musical.y over, wat een soort karaoke-app was, waarbij gebruiken playbacken op bekende muziek.

Twitch wordt veel gebruikt voor livestreams van mensen die aan het gamen zijn. Dus daar kun je dan naar kijken. Naar andere mensen, die aan het gamen zijn. Twitchers kunnen ook geld verdienen aan advertenties en directe donaties van andere Twitchers.

 U is van UX, afkorting van user experience

Betekent niks anders dan de ervaring of beleving die jij als gebruiker of klant hebt wanneer je een product of dienst gebruikt. Ook heel belangrijk voor ons zelfstandig ondernemers. Hoe makkelijker jij het je klant online en offline weet te maken, hoe eerder hij zal beslissen wat bij jou af te nemen (of later bij jou terug te komen.)

Wat bijvoorbeeld een algehele verbetering van de UX op veel webshops is, is dat je er ook iets mag kopen zonder gelijk te moeten registreren en een heel account aan te maken.

 

V is van VA

Een VA is een virtual assistant. Iemand (m/v/non-binary) die op afstand allerlei taken voor je verricht, van berichten op sociale media plaatsen, of vragen van je klanten beantwoorden, tot je administratie in orde maken. In het dinosaurus-tijdperk heette dat een secretaresse, maar die zat meestal één deur verderop en je virtual assistant kan zich overal en nergens op de wereld bevinden.

 

W is van Wie is de Mol

Ik kwam er laatst achter dat als je dit tv-programma niet kijkt, je een Groot Probleem hebt op feestjes. En feestjes zijn het offline Facebook, oftewel een prima plek om te netwerken voor iedereen die eigenlijk niet van netwerken houdt. Terwijl mijn blauwe ogen begonnen te stralen, stak ik op diverse partijtjes een enthousiast verhaal af over het zien van The Hateful Eight, maar dat kon rekenen op lege blikken. ‘Tarantino? Van Pulp Fiction? Nee? Reservoir Dogs? Django Unchained? Inglorious Bastards? Jackie Brown?’ Omdat ik geen idee had wie van de onbekende Bekende Nederlanders dit seizoen meedoen, waren mijn gesprekken snel afgelopen. JIJ daarentegen kunt nu aan deze sociale faux pas ontkomen. Graag gedaan.

 

X is van Xing (ingezonden tip van Marjon Borsboom)

Een Duits sociaal medium, vergelijkbaar met LinkedIn maar dan minder wereldwijd bekend/gebruikt. Volgens Marjon Borsboom is Duitsland hipper en populairder dan ooit (dat heb ik even gemist, kun je nagaan, leer ik zelf ook nog wat van mijn abc), dus als je contact wilt met Duitse ondernemers, is een profiel op Xing je ding.

 

Y is van Yolo

Yolo betekent You Only Live Once. Regelmatig gebruikt door ondernemers die het ieder uur best wel wijn-o-clock of bier-o-clock vinden. Het is overigens al lang niet meer hip dit te gebruiken, maar hé, yolo! Dus als je daar zin in hebt, gewoon doen.

 

Z is van Zzp

Een zzp’er is een zelfstandige zonder personeel. Een natuurlijk persoon die betaald werk doet zonder daarvoor bij een werkgever in loondienst te zijn en zonder zelf werknemers te hebben. Veel zzp’ers vinden het een rot-term en noemen zich liever anders. Bijvoorbeeld: zelfstandig ondernemer.

Eind 2018 telde Nederland 1.074.000 mensen met een inkomen dat hoofdzakelijk kwam uit werk als zzp'er (voltijd of deeltijd). Dit heb ik van Pierre Spaninks.