7 tips voor als je even geen omzet draait

“Ik word zenuwachtig als ik een week of twee geen omzet draai,” zei een klant tegen me.

Wat kun je doen in zo’n geval?

Zeven tips voor als je even geen omzet draait.

1 Afspraken maken met favoriete klanten

Als je even geen werk hebt, wordt het tijd om de stroom klanten en klussen op gang te brengen door je zogenoemde pijplijn weer te vullen. Denk aan je favoriete klanten van de afgelopen jaren. Hoe lang is het geleden dat je hen in het echt hebt gesproken? Direct contact met mensen werkt nog altijd het best, dus bel of mail ze en geef aan hoe leuk je het zou vinden even kort bij te praten. Desnoods geef je aan dat je die-en-die dag toch al in de buurt bent – wat klopt, want je spreekt die dag ook nog favoriete klant Y naast X, of je koppelt een inspirerend museumbezoek aan het bezoeken van je klant. Hoppa!

Zelf maak ik als ondernemerscoach gebruik van Werkplek Woensdag. Dat heb ik verzonnen toen mijn huis een tijd in de steigers stond en ik mijn eigen kantoor niet kon gebruiken. Zo merkte ik dat mijn productiviteit een eind omhoog schoot, door één dag per week aan andermans “keukentafel” te werken. En niet alleen dat … ik kan op deze manier ook nog eens geweldig leuk direct contact houden met mijn gehele netwerk! Dus nu “boek” ik iedere woensdag ergens anders een tafel en ben ik op tournee door heel Nederland. (Op instagram kun je volgen waar ik nou weer ben beland.)

NB. Wat je niet moet doen als je afspreekt met klanten of mensen uit je netwerk, is gelijk je diensten aanbieden. Je favoriete klanten weten heus wel wat voor uitstekend werk je doet. Het gesprek komt vanzelf op een natuurlijk aanvoelend moment op dit onderwerp terecht. Denk aan Tinder, daar word je ook naar links geswiped als je er meteen bovenop wilt springen.

 

2 Online contact onderhouden

Van sommige mensen hoor je nooit iets, tot ze jou nodig hebben. Dit zijn overigens ook de mensen die bij mij komen klagen dat wanneer zij een oproep doen op social media, bijna niemand reageert.

Nogal Wiebes natuurlijk.

Ja, want als je alleen maar rondloopt in je eigen wereld, zonder regelmatig oprechte belangstelling voor je klanten, je netwerk, en je doorverwijzers te tonen, dan kun je net als staatssecretaris Wiebes en zijn modelcontracten geen juichende ontvangst verwachten als je dan plotseling bij ons aanbelt en roept: “Ta-daaa! Ik heb NOU toch iets leuks bedacht!”

Kortom, investeer in je relaties. Dan gunnen mensen je nog eens wat. Een klus bijvoorbeeld. Dus feliciteer eens iemand. Onthoud eens wat iemand interessant vindt en stuur diegene een link naar een artikel daarover. Stel eens wat mensen uit je netwerk aan elkaar voor, als je ziet dat ze beiden met hetzelfde onderwerp bezig zijn.

Stuur – in eerste instantie – geen ellenlange berichten, houd het kort maar krachtig. Een van mijn bloglezers nam dit wel heel letterlijk en stuurde me na mijn vorige blog zonder bijschrift een T-shirt toe van de Tarantino-film waar ik naartoe was geweest. Kijk! Daar heb je wat aan. 

 

3 Meld je aan voor een evenement

Eén die binnenkort plaatsvindt! Je wilt ten slotte niet pas volgend jaar beginnen met je pijplijn vullen. Een evenement op je vakgebied of over hoe te ondernemen vult je weer tot de rand toe met inspiratie en energie, en dat is wat je nu net nodig hebt. Bovendien kun je zo (favoriete) klanten spreken die bij tip 1 geen tijd hadden voor je, of het evenement gebruiken als contactmaker voor tip 2 door te vragen wie in je netwerk er ook heen gaat, zodat je samen kunt afspreken.

 

4 Plaats een video

Oké, dus je draait even geen omzet. Maar achter de schermen ben je altijd wel met iets bezig, toch? Vertel het ons. Geef een tip weg. Laat je nieuwste werk zien als kunstenaar of ontwerper. Geef een update over je langlopende (crowdfundings)project. Toon een sportoefening als trainer of recept als voedingskundige. Muzikant De Reisgenoot is al maanden bezig met het animeren van een van zijn videoclips en legt in dit clipje uit hoe hij te werk gaat.  Educatief én hij bouwt de spanning op, zodat wanneer de clip straks klaar is, wij er ook allemaal klaar voor zitten. Slim!

 

5 Verzin iets leuks waar mensen gratis aan mee kunnen doen

Daarmee trommel je in een keer een hoop potentiële klanten op de been, en staat op een leuke manier je onderneming volop in de aandacht. Populair zijn de 30-dagen-challenges, maar een week werkt net zo goed én is een stuk simpeler vol te houden voor iedereen. Bedenk voor iedere dag een leuke, kleine actie en zorg dat mensen deze acties delen op een daarvoor gekozen social medium, zodat iedereen elkaar aansteekt met enthousiasme.

 

6 Gooi je blogs in de herhaling

Deze tip kost weinig tijd en zorgt er toch voor dat enerzijds klanten er geregeld aan herinnerd worden dat jij nog bestaat, en dat je anderzijds nieuwe potentiële klanten (prospects) op jouw bestaan attent maakt. Deel op social media om de paar dagen een van je oude blogs. Heb je geen blogs, gooi dan als fotograaf eerdere foto’s, als kunstenaar je kunstwerken, als muzikant je liedjes in de herhaling.

 

7 Je vakantie plannen

Hè? Ja. Je draait nu even geen omzet, dus heb je mooi de tijd om je vakantie te plannen. Anders weet ik wel hoe dat gaat met jou, dan werk je de rest van het jaar zo hard dat je niet meer met vakantie durft, want stel je voor dat je opdrachten mis loopt. Vakantie is van groot belang. Niet alleen zodat je zelf weer kunt opladen en ideeën gaan stromen, maar ook omdat je gezin of je vrienden je wel eens willen meemaken zonder dat je smartphone vastgekoekt zit aan je hand of zonder je geijkte uitspraak: “Ik kom eraan hoor, alleen nog even dit afmaken!”

Als je toch bezig bent, plan ook je workshops en trainingen. Welke ga je wanneer geven? Hoeveel deelnemers wil je daarvoor aantrekken? Hoe ver van tevoren moet je dan beginnen met je marketingcampagne? Wanneer moet je dan de inhoud van de training af hebben?

 

Als je deze zeven tips opvolgt, draai je snel weer omzet. En gebeurt dat niet? Kijk dan even op mijn site voor 1-op-1 coaching.