Hoe lang duurt het voor je succes hebt?

Het antwoord op deze vraag is 227 dagen.

(227 dagen … ?)

Ha! Nee. Dit is net zoiets als Douglas Adams die ons in The Hitchhiker's Guide to the Galaxy laat weten dat het ultieme antwoord op het leven, het universum en alles 42 is.

De vraag hoe lang het duurt voor je succes hebt, is niet zomaar te beantwoorden. Eerst moet je weten:

  • Wat is succes voor jou?
  • Wanneer - vind jij - héb je succes?

Kwantificeer het:

  • 1 opdracht binnengehaald
  • 600 nieuwsbriefabonnees erbij
  • 7 artikelen verkocht
  • € 65.000 winst per jaar
  • 3 maanden vrij kunnen nemen per jaar

Kwantificeer je het niet, dan blijft het moment waarop je succes bereikt ongewis. Als je zegt: 

'Ik heb succes als ik de dingen kan doen die ik leuk vind'

dan is dit misschien wel wáár maar probeer maar eens dat moment waarop dat opeens ook zo was aan te wijzen. Als je een gevoel neemt als uitgangspunt voor succes, dan weet niemand inclusief jij zelf wanneer je die mijlpaal kunt gaan vieren.

Aan de voorbeelden zie je al: omdat succes voor iedereen wat anders kan betekenen, valt het halen ervan domweg niet in aantal dagen uit te drukken.

Wel is er een aantal factoren die invloed uitoefenen op jouw persoonlijke succestijdsduur. Ik licht één ervan uit, en dat is: praat veel met anderen. Ik kom veel zelfstandigen tegen die pas naar buiten willen komen met hun werk, hun aanbod, als ze álles hélemaal hebben uitgedacht (en het antwoord hebben op hun leven, hun universum en alles). Ah, maar zo werkt het niet.

Ga niet in je eentje op je werkkamer lopen uitbroeden wat je wilt gaan doen (en wat niet) en voor wie dan en waarom dan enzovoorts. Want wat gebeurt er dan? Je gaat invullen. Je gaat veronderstellen, gokken, interpreteren.

Je wéét niet of er behoefte is aan wat jij bedacht hebt, je dénkt het.

Dat invullen is niet alleen een slecht idee als het aankomt op het uiteindelijk zien te verkopen van je werk. Het is ook een slecht idee als je wilt komen tot jouw kern. Pas in gesprekken met anderen ontdek je op hoeveel manieren je naar jouw vraag of verlangen kunt kijken. Dat scherpt je nog vage visioenen. Wat echt belangrijk voor je is, waar je hart sneller van gaat kloppen, wordt duidelijker naarmate je meer mensen erover spreekt. In je eentje blijf je rondrennen in je eigen bekende kringen.

Dit uitwisselen met anderen is ook van belang voor je marketingcommunicatie. 

Uiteindelijk hebben we allemaal een verhaal te vertellen met ons werk. Je hoopt iets te kunnen betekenen voor de ander met je noeste arbeid. Maar dat lukt pas ... als de ander jouw verhaal snapt. En hoe kom jij erachter of jouw verhaal duidelijk genoeg is? Precies. Door je verhaal door te nemen met anderen. Hoeveel anderen? Altijd minstens tien mensen meer dan je zelf denkt.

Zo. Heb je toch nog een getal als antwoord.

Wat is succes voor jou? Leuk als je dat laat weten op mijn Facebook-pagina!

Dit artikel vind je tevens in mijn e-book: 'Richt je niet op naamsbekendheid. 25 opmerkelijke marketingadviezen voor zp'ers.' Deze is te bestellen als PDF voor € 4,99 inclusief 21% btw.